Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Fotoğrafla Belgeleme | KVK2061 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Kültür Varlıklarını Koruma ve Onarım Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Drahşan Uğuryol |
Dersi Veren(ler) | Drahşan Uğuryol |
Asistan(lar)ı | Cem Akgün |
Dersin Amacı | Fotoğrafın temel bilgilerinin verilmesi; belgelemeye yönelik kurallı fotoğraf çekimi hakkında gerekli bilgilerin verilmesi; tek yapı, detay ve yapı topluluklarının belgelenmesindeki sorunların kavranması; Koruma ve restorasyon amaçlı belgelemede doğru ve kullanılabilir fotoğrafın elde edilmesi ve bunun kullanılması için gerekli yöntemlerin kavranması. |
---|---|
Dersin İçeriği | DSLR fotoğraf makinesinin bölümleri ve çalışma prensibi; DSLR kamera ekipmanları; Diyafram, enstantane hızı, ISO ve aralarındaki ilişki; Işık ölçüm modları; Kazı alanlarında fotoğrafla belgeleme; Taşınabilir kültür varlıkları için fotoğraf çekim ortamı kurulması; Farklı türlerdeki taşınabilir kültür varlıklarının fotoğraflanması; IR ve UV fotoğraf; Mimari fotoğrafın amaçları; Mimari fotoğrafçılığın genel ilkeleri; Mimari fotoğrafçılıkta çekim öncesi kontroller; Hava fotoğrafçılığı; Fotogrametri; Mimari ve taşınabilir kültür varlıklarının fotoğraflanmasına yönelik uygulamalar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Dijital fotoğraf kamerası kullanabilir.
- Teknik açıdan doğru bir fotoğraf elde edebilir.
- Belge amaçlı fotoğraf çekebilir.
- Fotoğrafı çizime destek amaçlı kullanabilir
- Koruma ve restorasyon alanında fotoğrafik belge hazırlayabilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-2 | - | 4 | 4 | - | 4 |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-5 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | 4 | 4 | 5 | 4 | 5 |
PÇ-8 | - | - | 4 | 4 | 5 |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | 5 | 5 | 4 | - | 5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | DSLR fotoğraf makinesinin bölümleri / DSLR fotoğraf makinesinin çalışma mantığı / Sensörler / Lens türleri | |
2 | Pozlama / Diyafram / Enstantane Hızı / ISO / Alan Derinliği / Işık Ölçüm Modları / Diyafram-Enstantane hızı-ISO ilişkisi | |
3 | Fotoğraf çekiminde yardımcı ekipmanlar / Konvertör türleri / Parasoley / Filtre türleri / Tripod Türleri / Diğer yardımcı ekipmanlar | |
4 | Kazı alanında kullanılan yardımcı malzemeler / Kesit fotoğrafı / Duvar fotoğrafı / Çukur, sondaj, mağara vb. fotoğrafları / Mezar ve mezar odası fotoğrafları / Mozaik fotoğrafları / In-situ fotoğraf / Cephelerin gün ışığı durumu | |
5 | Fotoğraf stüdyosunda kullanılan malzemeler / Paraflaş / Softbox / Reflektör / Tavan Rayı / Çekim Standı / Çekim Çadırı / Fon / Yeşil-mavi ekran | |
6 | Taşınabilir eserlerin fotoğraflanması / Seramik eser fotoğrafı / Sikke fotoğrafı / Cam fotoğrafı / Tablet Fotoğrafı / Metal obje fotoğrafı / Tekstil fotoğrafı / Farklı biçimlerdeki eserlerin fotoğraflanması | |
7 | Yağlı boya tablo fotoğraflamasında ışık yönü / Morötesi fotoğraflama / Kızılötesi fotoğraflama | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Mimari fotoğrafın amaçları / Arkeolojik yapıların fotoğraflanması / Çekim öncesi kontroller / Yapının kontrolü / Yorumsuz yöntem ile fotoğraflama / Perspektif kaçışları / Teknik Kamera | |
10 | Monorail teknik kamera / Düzlem yataklı teknik kamera / Teknik kamera hareketleri ve görevleri / İç mekanda fotoğraf çekimi | |
11 | Fotogrametrinin tanımı ve özellikleri / Fotogrametrinin sınıflandırılması / Fotogrametri yazılımları / Fotogrametri için fotoğraf çekimi / Fotogrametride kötü sonuçların sebepleri | |
12 | Drone ile hava fotoğrafçılığı / Hava fotoğrafçılığı için drone türleri / Hava araçları kullanım yönetmeliği | |
13 | Mimari fotoğraf uygulaması | |
14 | Taşınabilir kültür varlığı fotoğraf uygulaması | |
15 | ||
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 6 | 4 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 6 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|