Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Eğitsel Oyun ve Oyunlaştırma | BTO2270 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Çiğdem Uz Bilgin |
Dersi Veren(ler) | Çiğdem Uz Bilgin |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı; oyun, eğitsel oyun ve oyunlaştırma ile ilgili kavramlar, oyunun tarihi, psikoloji ve davranış teorileri, oyuncu türleri, ödül türleri, eğlence türleri, oyun bileşenleri, mekanikleri, motivasyon türleri, davranış modelleri, oyunlaştırma modelleri ve oyunlaştırma ölçümlerine yönelik gerekli temel bilgileri kazandırmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Oyuna giriş; oyun, eğitsel oyun ve oyunlaştırmaya ilişkin tanım ve kavramlar; oyun tarihi, psikoloji ve davranış teoremleri; oyuncu türleri; ödül türleri; eğlence türleri; bireysel ve grup oyunları; oyun elementleri; oyun mekanikleri; oyun akışı ve motivasyon tipleri; davranış döngüleri ve modelleri; oyunlaştırma modelleri (Werbach-Octalysis); oyunlaştırma ölçümlemeleri; örnek oyun uygulamaları; oyunlaştırma kartları ile eğitsel bir konuda oyunlaştırma tasarımları. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: • A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. • B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrencileri için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: • Beceriler (Bilişsel ve Uygulamalı): 1. Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır. • Beceriler (Bilişsel ve Uygulamalı): 2.Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği: 1. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği: 3. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. • Öğrenme Yetkinliği: 1. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. • Öğrenme Yetkinliği: 4. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır. Bu derste, düz anlatım, grup çalışmaları ve bilgisayar destekli öğretim teknikleri uygulanmaktadır. Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ödev, proje, ara sınav ve final uygulanmaktadır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Temel oyun ve oyunlarşırma kavramlarını bilir.
- Oyunla ilgili psikoloji ve davranış teorilerini açıklar.
- Oyun, oyuncu, ödül ve eğlence türlerini sayar.
- Oyun elementlerini, oyun mekaniklerini, oyun akışı ve motivasyon türlerini sayar.
- Oyunlaştırma modellerini bilir ve açıklar.
- Bir oyunlaştırma tasarımı yapar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders Tanıtımı – Oyuna giriş – Eğitsel oyun ve oyunlaştırma ile ilgili temel kavramlar. | |
2 | Bilgisayar tabanlı oyunların özellikleri, terminolojisi, tarihçesi ve taksonomisi – Oyun oynamanın olumlu ve olumsuz yönleri. | Barab, S., Gresalfi, M., & Arici, A. (2009). Why Educators should care about games. Educational Leadership, 67(1), 76‐80. |
3 | Oyunla ilgili psikoloji ve davranış teoremleri | Prensky, M. (2001). Fun, play and games: What makes games engaging. Digital game‐based learning, 5, 1‐05. |
4 | Oyuncu türleri – Ödül türleri – Eğlence türleri – Bireysel ve grup oyunları. | Alaswad, Z. & Nadolny, L. (2015). Designing for game‐based learning: The effective integration of technology to support learning. Journal of Educational Technology Systems, 43(4). |
5 | Oyun elementleri – Oyun mekanikleri | |
6 | Oyunda akış – Oyunda Motivasyon Türleri | Csikszentmihalyi, M. (2014). Intrinsic Motivation and Effective Teaching. In Applications of Flow in Human Development and Education (pp. 173-‐187). Springer Netherlands. |
7 | Davranış döngüleri ve modelleri | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Oyunlaştırma modelleri (Werbach-Octalysis) | Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining gamification. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). ACM. |
10 | Oyunlaştırma modelleri (Werbach-Octalysis) | Deterding, S., Dixon, D., Khaled, R., & Nacke, L. (2011, September). From game design elements to gamefulness: defining gamification. In Proceedings of the 15th international academic MindTrek conference: Envisioning future media environments (pp. 9-15). ACM. |
11 | Oyunlaştırma ölçümlemeleri – Örnek oyun uygulamaları | Werbach, K. (2014, May). (Re) defining gamification: A process approach. In International conference on persuasive technology (pp. 266-272). Springer, Cham. |
12 | Oyunlaştırma kartları ile eğitsel bir konuda oyunlaştırma tasarımları. | |
13 | Oyunlaştırma kartları ile eğitsel bir konuda oyunlaştırma tasarımları. | |
14 | Oyunlaştırma kartları ile eğitsel bir konuda oyunlaştırma tasarımları. | |
15 | Okuma: Dönem içi ders sunumları ve ders kaynakları | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 13 | 5 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 8 | 10 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 15 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 8 | 3 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|