Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
İnsan ve Bilgisayar EtkileşimiBTO230036300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimBilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü
Dersin KoordinatörüTuba Uğraş
Dersi Veren(ler)Tuba Uğraş
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu ders ile öğrencilere insan-bilgisayar etkileşimi alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiİnsan ve bilgisayar etkileşiminde temel kavramlar; insan ve bilgisayar etkileşiminin tarihsel gelişimi, önemi ve felsefi boyutu; insanın bilişsel yapısı ve bilgi işleme modeli; zihinsel modeller, psikoloji ve insan bilgisayar etkileşimi tasarımı; insan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan teknolojiler; tasarım yaklaşımları; kullanılabilirlik, etkililik ve verimlilik; arayüz değerlendirme yöntemleri; kullanılabilirlik testleri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Kürşat Çağıltay. 2018. Teoriden Pratiğe İnsan – Bilgisayar Etkileşimi ve Kullanılabilirlik Mühendisliği. Seçkin Yayınları.
  • Kerem Rızvanoğlu. 2009. Herkes İçin Web Evrensel Kullanılabilirlik ve Tasarım. Punto Yayınları.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının temel kavramlarını bilir
  2. Teknoloji tasarım yaklaşımlarını bilir
  3. İnsan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan değerlendirme yöntemlerini bilir
  4. Kullanılabilirlik testi planlar, uygular ve değerlendirir
  5. İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının diğer alanlarla ilişkisini bilir

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-155555
PÇ-255555
PÇ-31111-
PÇ-411111
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-855555
PÇ-955555
PÇ-1055555
PÇ-1155555
PÇ-1255555
PÇ-1355555

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı, İnsan ve bilgisayar etkileşiminde temel kavramlar
2Kullanılabilirlik, Kullanılabilirlik Tarihçesi
3Kullanılabilirlik, Kullanıcı Deneyimi (UX), UX – UI
4Kullanıcı Deneyimi Ekosistemi
5Kullanılabilirlik YöntemleriProje grupları oluşturulur
6Kullanılabilirlik Yöntemleri: Keşfetme aşaması yöntemleriProje Hafta 6 ödevi verilir
7Kullanılabilirlik Yöntemleri: Keşfetme aşaması yöntemleriProje Hafta 7 ödevi verilir
8Ara Sınav 1
9Kullanılabilirlik Yöntemleri: Tasarlama aşaması yöntemleriProje Hafta 9 ödevi verilir
10Kullanılabilirlik Yöntemleri: Tasarlama aşaması yöntemleriProje Hafta 10 ödevi verilir
11Kullanılabilirlik Yöntemleri: Geliştirme ve Test aşaması yöntemleriProje Hafta 11 ödevi verilir
12Kullanılabilirlik Yöntemleri: Geliştirme ve Test aşaması yöntemleriProje Hafta 12 ödevi verilir
13Proje Sunumları
14Proje Sunumları, Ders özeti ve ders değerlendirme
15Konu Tekrarı ve Uygulamalarıİlgili okumalar
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler140
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler139
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)113
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)139
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok