Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İnsan ve Bilgisayar Etkileşimi | BTO2170 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Tuba Uğraş |
Dersi Veren(ler) | Tuba Uğraş |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu ders ile öğrencilere insan-bilgisayar etkileşimi alanı ile ilgili temel bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | İnsan ve bilgisayar etkileşiminde temel kavramlar; insan ve bilgisayar etkileşiminin tarihsel gelişimi, önemi ve felsefi boyutu; insanın bilişsel yapısı ve bilgi işleme modeli; zihinsel modeller, psikoloji ve insan bilgisayar etkileşimi tasarımı; insan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan teknolojiler; tasarım yaklaşımları; kullanılabilirlik, etkililik ve verimlilik; arayüz değerlendirme yöntemleri; kullanılabilirlik testleri. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik Mesleği Genel Yeterlilikleri ile ilişkilidir: A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir. B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntemi teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır. C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar. C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır. Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir: BİLGİ (Kuramsal-Olgusal) 3. Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır. BECERİLER (Bilişsel-Uygulamalı) 2.Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir. • Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği 1. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir. 3. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. • Öğrenme Yetkinliği 1. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. • İletişim ve Sosyal Yetkinlik 5. Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır. • Alana Özgü Yeterlik 3. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının temel kavramlarını bilir
- Teknoloji tasarım yaklaşımlarını bilir
- İnsan ve bilgisayar etkileşiminde kullanılan değerlendirme yöntemlerini bilir
- Kullanılabilirlik testi planlar, uygular ve değerlendirir
- İnsan-bilgisayar etkileşimi alanının diğer alanlarla ilişkisini bilir
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı, İnsan ve bilgisayar etkileşiminde temel kavramlar | |
2 | Kullanılabilirlik, Kullanılabilirlik Tarihçesi | |
3 | Kullanılabilirlik, Kullanıcı Deneyimi (UX), UX – UI | |
4 | Kullanıcı Deneyimi Ekosistemi | |
5 | Kullanılabilirlik Yöntemleri | Proje grupları oluşturulur |
6 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Keşfetme aşaması yöntemleri | Proje Hafta 6 ödevi verilir |
7 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Keşfetme aşaması yöntemleri | Proje Hafta 7 ödevi verilir |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Tasarlama aşaması yöntemleri | Proje Hafta 9 ödevi verilir |
10 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Tasarlama aşaması yöntemleri | Proje Hafta 10 ödevi verilir |
11 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Geliştirme ve Test aşaması yöntemleri | Proje Hafta 11 ödevi verilir |
12 | Kullanılabilirlik Yöntemleri: Geliştirme ve Test aşaması yöntemleri | Proje Hafta 12 ödevi verilir |
13 | Proje Sunumları | |
14 | Proje Sunumları, Ders özeti ve ders değerlendirme | |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 40 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 39 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 13 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 39 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|