Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Mimari Tasarım 1MIM1012610440
ÖnkoşullarMIM1011 Mimari Tasarıma Giriş
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce)
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüKunter Manisa
Dersi Veren(ler)Ceylan İrem Gençer, Esra Küçükkılıç Özcan, Nefise Burcu Yağan, Senem Kaymaz Koca, Suzi Dilara Mangan, Kunter Manisa
Asistan(lar)ıHasan Taştan
Dersin AmacıAtölyenin öncelikli hedefi, mimari tasarımın erken safhalarından itibaren çok yönlü düşünme ve farklı ilişkilerin doğurduğu mekânsal çözümleri üretme becerisini kazandırmaktır. Öğrencilerin,  dünyadan farklı örnekleri incelemeleri, bu örneklerin üretildikleri dönemki mimarlık bilgisine, çevresine ve bağlamına yaklaşımlarını yorumlayabilmeleri, buradan kazanacakları kavrayışı, kendi konut tasarım süreçlerine aktarabilmeleri,  barınma ile ilgili kullanıcı gereksinimlerine dair kavrayış geliştirebilmeleri,  yeri anlama sürecinde çeşitli kaynaklardan topladıkları verilerin tasarımla ilişkisini gösteren eskizler, şemalar, çizimler yapabilmeleri,  tasarım düşüncesini ve onu destekleyen mimari araştırmaları grafik, sözel ve yazılı yöntemlerle ifade edebilmeleri,  kavramsal içerikle ilişkili olarak konut tasarımı geliştirmek için fiziksel çevre faktörlerinin (topoğrafya, peyzaj, manzara, yön, iklim, ışık vb.), mekan-insan etkileşimine ve sosyal çevre koşullarına etkisini tasarım sürecinde değerlendirebilmeleri,  kavramlar ve soyut düşünceler üzerinden metaforlar kullanarak olgulara bakış açılarını geliştirmeleri beklenmektedir.
Dersin İçeriğiMimari Tasarım 1 dersi, konut ve barınma problemlerinin çözülmesine odaklanmaktadır. İki modülden oluşur: Birinci modül, ikinci modülün yardımcı bir parçası olarak tasarlanmıştır.Belirlenmiş konut listesinden seçilen bir konut yapısı analiz edilerek sunulmasından oluşmaktadır. İkinci modül, fiziksel çevresi, bağlamı ve bina bilgisi ilkeleri ile bağlantılı bir konutun tasarımı ve bu tasarımın 1/100 ölçekli temsili olarak tanımlanmaktadır. Bu modülde öğrencilerden, çevresel unsurların analizleri ile desteklenen bağımsız bir mimari programla belirli bir alanda bir konut tasarımı geliştirmeleri istenir. İkinci modül, beşinci hafta itibariyle başlar ve on dördüncü haftada tamamlanır.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  •  Akan, M. (2006). Ruhunu Arayan Şehir İstanbul, İBB Yayını, İstanbul.  Akçura, G. (2003). Şen Gönüller Diyarı, Ivır Zıvır Tarihi 5, Om Yayınevi, İstanbul.  Akçura, G. (2010). Ada Sahillerinde Bekliyorum, Adalı Yayınları, İstanbul.  Berberyan, B., (2010). Burgazada Sevgilim, Adalı Yayınları, İstanbul.  Berkoz, E. (1983). Güneş Işınımı ve Yapı Dizaynı, ITU Profesörlük Tezi.  Broto, C. (2005). Compact Houses, Barcelona, Spain: Links International Publishing Group.  Chan, Y. (2011). Small Environments, Beverly, Mass.: Rockport Publishers.  Ching, F.D.K. (2002). Mimarlık: Biçim, Mekan ve Düzen, Istanbul: YEM Yayınları.  Cook, P. (2014). Drawing: The Motive Force of Architecture, Wiley.  Crosbie, M.J. (2003). Multi-Family Housing, The Art of Sharing, Australia: Images Publishing.  Çubuk. M. (1994). “Kentin Gelişmesi”, Dünden Bugüne İstanbul Ansiklopedisi, Tarih Vakfı Yayını, İstanbul, 2: 266-281.  Garcia, M. (2010). The Diagrams of Architecture: AD Reader, Wiley.  Gökman, H.(2011). Heybeliada Kartpostallarla Bir Ada Hikayesi, denizler kitabevi, İstanbul.  Guna, A. (2008). Generating Free Electricity at Homes with Solar Energy, Author House.  Gut, P., Ackerknecht, D. (1993). Climate Responsive Building, SKAT.  Halliday, S. (2018). Sustainable Construction (2nd ed.), CRC Press.  Herzog, T. (2004). Facade Construction Manual, Basel: Birkhauser-Publishers for Architecture.  Holl, S. (2007). Architecture Spoken, Random House Incorporated.  Koolhaas, R. (2004). Content, Tashen, Köln.  Kuban, D. (2010). İstanbul Bir Kent Tarihi, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul.  Kufelioglu, S. (2021). The Home of the Future:Digitalization and Resource Management, Springer.  Kuruyazıcı, H. (2011). Adalar Binalar Mimarlar, Adalı Yayınları, İstanbul.  Kwok, A., Grondzik, W. (2018). The Green Studio Handbook (3rd ed.), Taylor and Francis.  Levitt, D. (2010). Housing Design Handbook, A Guide to Good Practice, Abingdon, Oxon: Routledge.  Nappo, D. (2010). Homes on the Move: Mobile Architecture, Köln, Germany: H.F. Ullmann.  Norberg-Schulz, C. (1988). Architecture: Meaning and Place, Rizzoli, New York.  Pullen, T. (2008). Simply Sustainable Homes,Ovolo Publishing Ltd.  Rossi, A. (1982). The Architecture of the City, Cambridge, MA: MIT Press.  Schittich, C. (2010). Small Structures: Compact Dwellings, Temporary Structures, Room Modules, München: Edition Detail; Basel: Birkhäuser.  Senneth, R. (2001). Ten ve Taş, Metis Yayınları, İstanbul.  Susanka, S. (2002). Creating the Not So Big House, The Taunton Press.  Tekeli, İ. (2013). İstanbul’un Planlanmasının ve Gelişmesinin Öyküsü, Türk Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul.  Türker, O. (2007), Antigoni'den Burgaz'a, Sel Yayıncılık, İstanbul.  Tschumi, B. (2012). Architecture Concepts: Red is Not a Color, Rizzoli.  Tuğlacı, P. (1989). İstanbul Adaları, Say Yayınları, cilt 1, İstanbul.  Tuğlacı, P. (1992). İstanbul Adaları, Say Yayınları, cilt 2, İstanbul.  Türker, O. (2004). Prinkipo'dan Buyukada'ya, Sel Yayıncılık,1.baskı, İstanbul.  Van Dyke, S. (1990). From Line to Design: Design Graphics Communication, John Wiley and Sons.  Wilson, J. (1963). Thinking with Concepts, Cambridge University Press.  Zarifi, Y. (2006). Hatıralarım Kaybolan Bir Dünya İstanbul 1800-1920, Literatür Yayınları, İstanbul.  Zeiger, M. (2009). Tiny Houses, Rizzoli.  Zumthor, P. (2010). Thinking Architecture, Birkhauser Architecture.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Mimari tasarım sürecinde araştırma yapma becerisinin geliştirilmesine katkı sağlar.
  2. Mimari tasarımın geliştirilmesinde bu bilgilerin kullanılmasına olanak sağlar.
  3. Mimari tasarım becerisinin geliştirilmesine katkı sağlar.
  4. Konuta ilişkin bir tasarım problemin çözümüne dair bilgi ve beceri kazandırır.
  5. Ergonomi ve mekanın kullanıcısına özel tasarlanma süreci konularında öğrencinin bilgisini artırır.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Proje gruplarının belirlenmesi; Dersin kapsamı hakkında genel açıklamalar, proje alanlarının açıklanması MT1 Konuşmaları [1]: “Mimarlıkta Soyutlama” MT1 Konuşmaları [2]: , “Çevre Analizleri ve Bağlam Okuma”; Odev [1]:”Bina Kunyesi Olusturma”NA
2Atölye [1]: hakkında bilgilendirme ve Eskiz çalışması “Kent içinde 8x16 m boyutunda iki tarafı kapalı ve üç tarafı kapalı bir apartmanın tek daireden oluşan son katında yer alan birer konutun tasarımını ve 1/100 ölçekte temsilini içermektedir.” Modül 1: Bina Listesinden seçilen bir konut yapısının analizi ve sunumu, 2/3 boyutlu eskizler, çizimler, maketler üzerinden çalışılması (1/100)NA
3Modül 1: Bina Listesinden seçilen bir konut yapısının analizi ve sunumu, 2/3 boyutlu eskizler, çizimler, maketler üzerinden çalışılması (1/100)NA
4Atölye [2] hakkında bilgilendirme, “Topoğrafya Tasarım Diyaloğu: Prens Adalarında ‘Yerleşen’ Yapı Örnekleri Üzerinden Topoğrafik Sorgulamalar/Okumalar” MT1 Konuşmaları [3]: “Geçmişten Günümüze İstanbul Adalarının Kentsel ve Mekânsal Gelişim Süreci”NA
51.Jüri: Modül 1 poster ve maketlerinin teslimi (1/100) ve değerlendirilmesiNA
6Atölye [3] hakkında bilgilendirme: “Moriyama San-Bir Kent Keşişinin Deneysel Yaşamı” Film Atölyesi Atölye [3] uygulama, “Moriyama San-Bir Kent Keşişinin Deneysel Yaşamı” Film AtölyesiNA
7Storyboard ve image mapping üzerine çalışmalar; Vaziyet planı, arazi kesitleri ve silüetlerin çizilmesi; Analizler üzerinden araziye genel tasarım yaklaşımlarının tartışılması; Kavramsal maketler ve eskizler üzerinden farklı tasarım önerileri üzerine tartışmalar (1/500, 1/200)NA
8Ara Sınav 1
9SINAV HAFTASINA
10Kavramsal maketler ve eskizler üzerinden ana tasarım kararlarının tartışılması (1/200, 1/100) Kavramsal maketler ve eskizler üzerinden ana tasarım kararlarının tartışılması (1/200, 1/100); Tasarım probleminin 2/3 boyutlu eskizler, çizimler, maketler üzerinden çalışılması (1/100)NA
11Uygulama [1]: Konut binalarının enerji üreten sistem olarak tasarlanması Uygulama [2]: Konut binalarının su etkin olarak tasarlanması Tasarım probleminin 2/3 boyutlu eskizler, çizimler, maketler üzerinden çalışılması (1/100)NA
122. Jüri: Proje paftalarının ve maketlerin teslimi ve sunumuNA
13Atölye [4] hakkında bilgilendirme , suluboya teknikleri” 1/100 ölçeğinde temsil çalışmaları; Atölye [4] : “Çeşitli Malzemeler-Farklı Teknikler” Suluboya Atölyesi” NA
14Projenin temsili üzerine denemeler, çalışmalarNA
15Konu Tekrarı ve UygulamalarıN/A
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama1210
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri1010
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar240
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati138
Laboratuar
Uygulama124
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması124
Derse Özgü Staj
Ödev102
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)28
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)14
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok