Dersin Amacı | Düşünme, Düşünme süreçleri ile ilgili becerileri geliştirerek, Günlük yaşamda bilimsel düşünme ve problem çözme süreçlerinin kullanımına ilişkin katkı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Düşünme nedir?. Düşünme ve Düşünme süreçleri. Yaratıcılık ve yaratıcı düşünme, Eleştirel düşünme, Yansıtıcı Düşünme, Bilimsel Düşünme, problem çözme sürecine etki eden faktörler. Problem çözme sürecinin basamakları. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Sternberg R.J., (1994). Thinking and problem solving. New York: Academic Pres.
- Adair, J. (2000). Karar verme ve Problem çözme. Çev. Kalaycı, N. Edit.Atay, M.T. Ankara: Gazi Kitabevi.
- Fisher, R., (1991). Teaching Children to Think. England: Basil Blackwell Ltd.
- John Dewey, How do We Think?
- Taşdelen, V. "Düşünme Eğitimi ve İyi Hayat Kavramı" Bilim ve Akılın Aydınlığında Eğitim
- Hasan Bacanlı, Dört Katlı Düşünme Modeli, Bilim ve Aklın Aydınlığınd Eğitim
- Direk, N. Çocuklarla Felsefe, Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları
- White, D. Çocuklar İçin Felsefe
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı:
Bu ders, MEB Öğrenme Ortamları Oluşturma Beceri yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
• Öğrencilerin üst düzey bilişsel becerilerini geliştirmeye yönelik öğrenme ortamları oluşturur
Bu ders, MEB Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme Beceri yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
• Öğrencilerin eleştirel ve analitik düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik etkinlikler hazırlar.
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Kuramsal ve Olgusal Bilgi altında yer alan
• Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir.
• Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yetkinlikler, Öğrenme Yetkinliği ile ilgili
• Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
Yetkinlikler, bağımsız çalışabilme ve sorumluluk alabilme yetkinliği ile ilgili
• Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, beyin fırtınası, soru-cevap, tartışma, sokratik yöntem ve sokratik seminer yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanı sıra dönem içindeki ödevler, ders içi etkinliklere katılım ve proje çalışmaları dikkate alınmaktadır. Bu kapsamda öğretmen adaylarından her bir öğretmenin öğretmenliği sürecinde mutlaka kullanması gereken ders planlarını öğreneni eleştirel ve analitik düşündürecek faaliyet ve yöntemler kullanarak tasarlamaları ve sınıfta sunmaları istenir. Böylelikle hem öğrenme planının tasarlanması hem kazanım ve faaliyet uyumluluğu hem de eleştirel ve analitik düşünmeye yönelik yöntem ve teknikler kullanma konusunda disipline yönelik ve disiplinler arası bilgi ve beceri kazanmaları sağlanır. Bununla birlikte öğreneni düşündürecek yöntem ve teknikler konusunda öğretmen adaylarının bilgi sahibi olmaları sağlamak amacıyla proje temelli öğretim, kavram haritaları, sokratik seminer ya da sokratik yöntem, beyin fırtınası tekniği, altı şapkalı düşünme tekniği, yansıtıcı günlükler gibi farklı konularda 3-4 kişilik öğrenci gruplarıyla sınıfta sunum yapmaları istenir.
|