Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Tanzimat’tan Cumhuriyete Türk Resmi | SAN6107 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Sanat ve Tasarım ASD Sanat ve Tasarım Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sanat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mehmet NUHOĞLU |
Dersi Veren(ler) | Mehmet NUHOĞLU |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Osmanlı devrinde belli bir üslup çerçevesinde gelişen Türk sanatının Batı ile temaslar neticesinde geçirdiği farklılaşma ve değişimi içsel bir bakış açısıyla değerlendirmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Tanzimattan ’tan Cumhuriyete Türk Resmi dersinde; Osmanlı döneminde sanat anlayışı, Fatih Sultan Mehmed devrinden itibaren Avrupa ile kültürel ve sanatsal etkileşim, XVIII. yüzyılla beraber hareketlenen batı temasları, III. Selim ve II. Mahmud dönemlerinde özellikle Tanzimat’ın ilanıyla kendisine daha rahat ortam bulan ve Tanzimat sonrası dönemlerde yoğunlaşan batı etkili sanat faaliyetleri, Avrupa’ya (Paris’e) eğitim amacıyla giden genç Türk subaylarının burada resme eğilmelerinin rolü, bu çerçevede Ferik İbrahim Paşa’dan (1895-1891) itibaren, Şeker Ahmet Paşa (1841-1907), Süleyman Seyyid (1842-1913), Osman Hamdi Bey (1842-1910) gibi isimlerle gelişen resim tarzı, resim sanatının Sanayi-i Nefise Mektebi gibi kurumlar vasıtasıyla Cumhuriyet çağına erişmesi, batı tarzını izleyerek gelişen yeni nesil resim sanatının Türk sanatının verimliliğine katkısı ele alınacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler sanatın resimsel boyutuyla ilgili evreleri yakından tanıyabilecektir.
- Öğrenciler kendi sanat kurgularından yararlanabileceği birikimi değerlendirebilecektir.
- Öğrenciler dönemler ve sanatçılar arasındaki üslup, biçim farklılıklarını algılayabilirler.
- Tanzimat'tan Cumhuriyete Türk Resminin özelliklerini kavrayabilirler.
- Cumhuriyet yönetimi öncesinde gelişen üslup ve anlayış hakkında kritik yapabilirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk sanatının tarihi gelişimi-Dalları | |
2 | Türk sanatının resimsel unsurları üzerine değerlendirme İslam minyatürleri ve bunların “estetik” analizleri | |
3 | Türk sanatında Batı etkileri ve Fatih Sultan Mehmed’in sanat dünyası - İtalyan ressamlar Gentille Bellini, Constanzio di Ferrara ve Nakkaş Sinan Bey | |
4 | II. Bayezid ve Sanat koruyuculuğu Surnâme Ressamlığı (Şenlikler, günlük olaylar, iş hayatı, düğün, bayram) | |
5 | Matrakçı Nasuh (Tarihçi, matematikçi), Beyan-ı Menazil-i Sefer-i Irakeyn (Seferler boyunca menzil yerleri) - XVII.yy. Batı tarzı perspektifin gelişmesi | |
6 | Sultan III. Selim Devri Mühendishane-i Berr-i Hümayun | |
7 | Sultan II Mahmud dönemi – Tasvir-i Hümâyûn | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Asker ressamlar; Ferik İbrahim ve Tevfik paşalar, Yarbay H. Yusuf Bey | |
10 | Ahmed Ali Paşa (Şeker Ahmed Paşa), Süleyman Seyyid Bey, Hüseyin Zekai Paşa ( Ahmed Ali Pasha ( “Şeker” Ahmed Pasha), Süleyman Seyyid, Hüseyim Zekai Paşa. | |
11 | Osman Hamdi Bey ve sanatçı kişiliği | |
12 | Sanayi-i Nefise mektebi, Halil Paşa, Hoca Ali Rıza, Ahmet Ziya | |
13 | Cumhuriyet dönemi başlangıcında resim sanatı | |
14 | Cumhuriyet Dönemi gelişen resim çalışmaları | |
15 | Modern resmin farklı bir paradigma ile değerlendirilmesi | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 60 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 11 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|