Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Gelişim Psikolojisi 1 | PDR1202 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Lisans Programı |
---|---|
Dersin Koordinatörü | M. Engin DENİZ |
Dersi Veren(ler) | M. Engin DENİZ |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Gelişim Psikolojisi 1 dersinin genel amacı, yaşam boyu gelişim bakış açısıyla, doğum öncesi, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk dönemlerini ilgili kuramlar kapsamında incelemektir. Bu kapsamda doğum öncesi gelişim, bebeklik, erken çocukluk, orta ve geç çocukluk dönemleri ve kuramlara göre gelişim incelenecektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Gelişim Psikolojisi Perspektifinden Yaşam ve Eğitim: Eğitim hakkı, insanın, çocuğun ihtiyaçları ve eğitim hakkı, gelişim için eğitimin gereği ve önemi.Yaşam boyu bakış açısı ve gelişim anlayışı, gelişimin doğası, gelişimle ilgili temel kavramlar ve gelişim dönemleri, gelişim ilkeleri-yasaları, gelişim kuramları. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıda yer alan Mesleki Yeterlilik Kurumu “Psikolojik Danışman” yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir: •Bireyle psikolojik danışma yapmak • Grupla psikolojik danışma yapmak • Rehberlik uygulamalarını planlamak • Bireysel gelişime yönelik rehberlik uygulamaları gerçekleştirmek. Bu belirtilen yeterlikler için gerekli temel gelişlim psikolojisi bilgisi kazandırılmaktadır. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Gelişim psikolojisi ile ilgili kavramları tanımlayabilir (büyüme, olgunlaşma, değişim, öğrenme, gelişim, öğrenme) ve örnek verebilir
- Gelişim alanlarını, gelişim dönemlerini, gelişim görevlerini ve gelişimin temel ilkelerini sıralayabilir, açıklayabilir
- Öğrenciler, Jean Piaget'nin bilişsel gelişim dönemlerini-basamaklarını ve basamaklara göre çocuğun bilişsel gelişim özelliklerini sıralayabilir.
- Öğrenciler çocukların, doğum öncesi, bebeklik, ilkçocukluk, son çocukluk dönemlerinin gelişimsel özelliklerini ve ilgili kavramları açıklayabilir, tanımyabilir fiziksel ve sosyal gelişimini tanır.
- Öğrenciler, çocukların bilişsel gelişimsel özelliklerini açıklayabilir, anlatabilir
- Öğrenciler, anne-baba tutumlarının, anne ve babanın ebeveynlik beceri ve tutumlarının erken çocukluk dönemi ve sonrası üzerindeki etkilerini açıklayabilir.
- Öğrenciler, çocukların, ergenlerin, yetişkinlerin, davranış örüntülerini, kişilik gelişimi dönemleri açısından açıklayabilir, yorumlayabilir.
- Kişilik gelişimi basamaklarını Freud ve Erikson'ın kişilik kuramlarına göre sayabilir, iki kuram arasındaki farkları açıklayabilir.
- Öğrenciler, dil gelişimi basamaklarını sırayabilir
- Öğrenciler, dil gelişimi basamaklarına göre çocukların dili kullanma becerilerini açıklayabilir.
- Öğrenciler, ahlak gelişimi basamaklarını Piaget ve Kohlberg'in kuramlarına göre sıralayabilir, ahlak gelişimi dönemlerine göre çocukların ahlaki tutumlarını ve bu tutumları etkileyen faktörleri açıklayabilir.
- Öğrenciler fiziksel ve psikomotor gelişimi, kaba motor ve ince motor becerilerini tanımlayabilir, açıklayabilir.
- Öğrenciler gelişim psikolojisinin araştırma yöntemlerini, sıralayabilir, açıklayabilir
- Öğrenciler, yaşamın başlangıcı ve doğum öncesi gelişimi etkileyen faktörleri açıklayabilir
- Öğrenciler, Jean Piaget'nin ahlaki gelişim kuramı ile Lawrence Kohlberg'in ahlaki gelişim kuramını karşılaştırarak açıklayabilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | DÖÇ-10 | DÖÇ-11 | DÖÇ-12 | DÖÇ-13 | DÖÇ-14 | DÖÇ-15 | |
PÇ-1 | 5 | 4 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 5 | - | - |
PÇ-2 | 5 | 5 | - | 4 | - | - | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - |
PÇ-3 | 5 | 5 | - | - | 4 | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
PÇ-4 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | 5 | 4 | - | - | - | - | 4 | - | 5 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | 5 | 5 | - | - | - | - | 5 | - | 4 | - | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | 5 | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | 5 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | 5 | 4 | - | - | 5 | - | - | - | - | - | 4 | - | - | - | - |
PÇ-10 | 4 | 4 | - | 5 | - | - | - | - | - | - | - | 5 | 4 | - | - |
PÇ-11 | 4 | 5 | 5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Ders içeriğinin ve ödevlerin açıklanması. Gelişime Giriş: Gelişim Psikolojisi Perspektifinden Yaşam ve Eğitim: Eğitim hakkı, insanın, çocuğun ihtiyaçları eğitim hakkı, gelişim için eğitimin gereği ve önemi | İlgili kaynakların okunması. |
2 | Gelişim psikolojisinde araştırma yöntemleri: Bilimsel çalışmanın amacı, bilimsel yöntem, gelişim psikolojinin yöntem ve hedefleri | İlgili kaynakların okunması. |
3 | Yaşam boyu bakış açısı ve gelişim anlayışı, gelişimin doğası, gelişimle ilgili temel kavramlar ve gelişim dönemleri, gelişim ilkeleri-yasaları, gelişim kuramları | İlgili kaynakların okunması. |
4 | Yaşamın Başlangıcı ve doğum öncesi gelişim; bebeklik ve bebeklikte fiziksel ve psiko-motor gelişim | İlgili kaynakların okunması. |
5 | Bilişsel gelişime giriş ve kavramların incelenmesi (biliş, bilişsel gelişim, örgütleme, şema, bilişsel yapı, uyum (adaptasyon), uyma (akkodomation), özümseme (asimilasyon), denge-dengesizlik, yaşantı) | İlgili kaynakların okunması. |
6 | Bilişsel gelişim dönemleri: Duyu-motor dönemi(Jean Piaget, Lem Semyonoviç Vgotsyk) | İlgili kaynakların okunması. |
7 | Bilişsel gelişim dönemleri: işlem öncesi dönemi | İlgili kaynakların okunması. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Bilişsel gelişim dönemleri: Somut işlemler dönemi; Soyut işlemler dönemi | İlgili kaynakların okunması. |
10 | Kişilik gelişimi dönemleri: Oral dönem, Anal dönem | İlgili kaynakların okunması. |
11 | Duygular | İlgili kaynakların okunması. |
12 | Ahlak gelişimi (Jean Piaget, Lawrence Kohlberg, Nancy Gilligan) | İlgili kaynakların okunması. |
13 | Dil gelişimi, oyun gelişimi, mizah gelişimi (Naom Chomsky, Lem SemyonoviçVgotsyk) | İlgili kaynakların okunması. |
14 | Genel Değerlendirme | İlgili kaynakların okunması. |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 15 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|