Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye Ekonomisi | IKT3492 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ İktisat Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İktisat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Sırrı Emrah Üçer |
Dersi Veren(ler) | Feride Gönel, Sırrı Emrah Üçer, Alaaddin Tok |
Asistan(lar)ı | Hikmet Kaya |
Dersin Amacı | Bu ders, Türkiye'nin kapitalist dünya ekonomisine eklemlenmesini ekonomi-politik perspektiften analiz eder. Ders, ekonomik dönüşümün şekillenmesinde sosyal faktörlerin büyük bir rol oynadığını vurgulamak amacıyla ekonomik olguların yanı sıra Türkiye'nin kurumsal ve siyasi tarihine dikkat çeker. Betimsel istatistiksel verilerin yanı sıra, ders sosyal bilimlerin kavramlarının açıklanmasına ve tarihsel analizlere öncelik veren nitel bir yöntem benimser. Tarihî kapsamı, 19. yüzyıldaki Birinci Küreselleşme'den 20. yüzyılın sonu ve 21. yüzyılın başındaki İkinci Küreselleşme'ye kadar uzanır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Dersler, Türkiye ekonomisinin ana dönemlerini ele almaktadır. Bu dönemler, ticaretin ve sermaye transferlerinin nispeten daha liberal olduğu dönemlerden (1838-1914, 1923-1930, 1950-1960 ve 1980-2020) korumacılığın ve devletçiliğin nispeten daha baskın olduğu dönemlere (1914-1918, 1930-1950 ve 1960-1980) kadar iktisadi tarihi izlemektedir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Düzenli okuma, yazma ve sınıf tartışmaları yoluyla, öğrencilerin Türkiye ekonomisinin tarihsel seyrini ve mevcut durumunu sistematik bir şekilde anlamalarını sağlamak.
- Türkiye ekonomisiyle ilgili çeşitli bilgi kaynaklarını, hem tarihsel hem de çağdaş olanları analiz ederek ve yorumlayarak eleştirel düşünme becerilerini geliştirmek.
- Türkiye ekonomisi hakkında karmaşık fikirleri ve argümanları, yazılı ödevler ve sözlü sunumlar aracılığıyla yapılışına uygun ve yapılandırılmış bir şekilde sentezlemek ve ifade etme yeteneğini geliştirmek.
- Öğrencilerin, Türkiye ekonomisinin küresel ekonomik trendler ve dinamiklerle olan derin ilişkisini anlamalarını ve küreselleşme ve uluslararası ekonomik entegrasyondan kaynaklanan etkileri ve fırsatları eleştirel bir şekilde değerlendirebilmelerini sağlayacak bir farkındalık geliştirmeleri hedeflenm
- Öğrencilere, Türkiye bağlamında sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etme ve sosyo-ekonomik sorunları ele alma amacıyla ekonomik politikaların ve müdahalelerin etkinliğini değerlendirmek için gerekli analitik araçları ve çerçeveleri sunmak hedeflenmektedir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 5 | 5 | - | 5 | 5 |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | 3 | 3 | - | 3 | 3 |
PÇ-4 | 3 | 3 | - | 3 | 3 |
PÇ-5 | 5 | 5 | - | 5 | 5 |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | 5 | 5 | - | 5 | 5 |
PÇ-8 | 5 | 5 | - | 5 | 5 |
PÇ-9 | - | - | 4 | - | - |
PÇ-10 | - | - | 3 | - | - |
PÇ-11 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Birinci Küreselleşme: 19. Yüzyıl | Çağlar Keyder, State and Class in Turkey: A Study in Capitalist Development (New York: Verso, 1987), 25-48. • Turkish Reading Alternative: • Çağlar Keyder, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar (İstanbul: İletişim, 1989), 37-65. |
3 | Birinci Dünya Savaşı ve 1920'ler | Şevket Pamuk, Uneven Centuries: Economic Development of Turkey since 1820 (New Jersey: Princeton University Press, 2019), 158-173. • Turkish reading alternaIve: • Şevket Pamuk, Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi (İstanbul: İş Bankası, 2014), 163-183. |
4 | Devletçi Sanayileşme: 1930'lar ve 1940'lar | Şevket Pamuk, Uneven Centuries, 173-183. • Şevket Pamuk, Türkiye’nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, 185-208. |
5 | Tarım Odaklı Liberal Ekonomi: 1950'ler | Keyder, State and Class in Turkey, 117- 140. Keyder, Türkiye’de Devlet ve Sınıflar, 147-174. |
6 | İthal İkameci Sanayileşme: 1960'lar ve 1970'ler | Pamuk, Uneven Centuries, 214-221. • Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, 235- 246. • Şevket Pamuk, “İthal İkamesi, Döviz Darboğazları ve Türkiye,” Krizin Gelişimi ve Türkiye'nin Alternatif Sorunu içinde, derleyenler Korkut Boratav, Çağlar Keyder ve Şevket Pamuk (Ankara: Kaynak, 1984), 37-68. |
7 | İkinci Küreselleşmenin Şafağı: 1980'ler | Dani Rodrik, “Premature Liberalization, Incomplete Stabilization: The Özal Decade in Turkey,” NBER Working Paper Series, No 3300, Cambridge, 1990. • Pamuk, Uneven Centuries, 245-253. • Pamuk, Türkiye'nin 200 Yıllık İktisadi Tarihi, 263-273. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Finansal Serbestleşme: 1990'lar | Pamuk, Uneven Centuries, 253-261. • Pamuk, Türkiye’nin 200 Yıllık İk7sadi Tarihi, 275-283. • Erinç Yeldan, Küreselleşme Sürecinde Türkiye Ekonomisi (İstanbul: İleIşim, 2004), 105-157. |
10 | Yeni Türkiye'nin Yükselişi: 2002-2013 | Ziya Öniş, “The Triumph of Conservative Globalism: The Political Economy of the AKP Era,” Turkish Studies 13, no. 2 (2012): 135- 152. • Pamuk, Uneven Centuries, 257-263. |
11 | Eski Türkiye'nin Dönüşü: 2013-2020 | Pamuk, Uneven Centuries, 263-267. § 2000’li Yıllarda Türkiye'de Demokrasi ve İktisadi Performans, Daron Acemoğlu ve Refet Gürkaynak’la Röportaj, Medyascope, 13 Haziran 2018. http://bit.ly/36X8SwG § Additional Reading: § Ziya Öniş, “Turkey under the Challenge of State Capitalism: The Political Economy of the Late AKP Era,” Southeast European and Black Sea Studies 19, no. 2 (2019): 201-225. § Daron Acemoğlu & Murat Üçer, “The Ups and Downs of Turkish Growth, 2002-2015: Political Dynamics, th |
12 | İkinci Vize (Kesinleşmiş tarih bölüm tarafından ilan edilir.) | 5, 6 ve 7. haftalar. |
13 | Türkiye Ekonomisinin Son Dönemi | Çeşitli makaleler. |
14 | Türkiye Ekonomisinin Geleceğine Bakış | Çeşitli makaleler ve basın. |
15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | 9, 10 ve 11. haftalar. |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 8 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 25 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 30 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|