Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Gelişme Ekonomisi | IKT4401 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ İktisat Lisans Programı Seçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İktisat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Sırrı Emrah Üçer |
Dersi Veren(ler) | Feride Gönel, Sırrı Emrah Üçer |
Asistan(lar)ı | Hikmet Kaya |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, çevre ekonomilerin yüzleştiği ekonomik kalkınma problemlerini incelemek ve bu problemleri çözmek için kullanılabilecek farklı modelleri analiz etmektir. Öğrenciler, neden bazı ülkelerin diğerlerine göre daha zengin ve daha gelişmiş olduğunu açıklayan ekonomik teorileri ve veri kümelerini öğrenecekler. Ayrıca hükümetlerin, uluslararası kuruluşların ve özel sektörün ekonomik büyümeyi teşvik etmek ve yoksulluğu azaltmak için uyguladıkları stratejileri de inceleyecekler. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu ders, düşük üretkenlik, yetersiz altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerine erişimin olmaması, yüksek eşitsizlik ve ekolojik yıkım gibi ana ekonomik kalkınma problemlerine genel bir bakış sunacaktır. Öğrenciler, bu sorunları ele almaya yönelik önerilen farklı kalkınma modelleri hakkında bilgi edinecekler. Ayrıca, bu ders, politik ekonominin geleneksel tartışmalarını yeniden gündeme getiren ve karşılaştırmalı sosyal bilimlerle etkili bir şekilde ilgilenmenin gerekli olduğunu gösteren son ekonomik krizleri de ele alacaktır. Öğrenciler, devletlerin çeşitli coğrafyalardaki ve kurumsal ortamlardaki rollerini, sosyal bilimlerin farklı dallarını nasıl kullanabileceklerini inceleyecekler. Ders ayrıca, bir dizi yazarın yazılarına dayanarak öğrencileri kalkınma konularını okumaya, tartışmaya ve bunlar üzerine yazmaya davet edecektir. Öğrenciler tarafından yazılacak kısa makaleler dersin esaslı bir bileşenidir ve final notunun belirlenmesinde temel işlevi görecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, ekonomik büyüme, yoksulluk ve gelir dağılımı gibi gelişme ekonomisi alanındaki temel kavramları anlama yeteneği kazanacaklar.
- Öğrenciler, farklı ülkelerdeki ekonomik gelişme sürecini analiz etme becerisini geliştirecekler ve büyümeye ve ilerlemeye katkıda bulunan faktörleri ve dinamikleri değerlendirecekler.
- Öğrenciler, gelişmenin finansmanı ve uluslararası ticaret ile gelişme arasındaki karmaşık ilişkiyi inceleyecekler. Sürdürülebilir kalkınmayı teşvik etmek için finansal kaynakları harekete geçirebilecek mekanizmalara odaklanacaklar. Ayrıca, ticaretin ülkelerin kalkınma serüvenlerine yapabileceği etki
- Öğrenciler, özellikle gelişme ekonomisi bağlamında, bilimsel yazma becerilerini geliştirerek, araştırma bulgularını, teorik analizleri ve politika önerilerini iyi yapılandırılmış ve akademik olarak sağlam makaleler aracılığıyla etkili bir şekilde iletebilecekler.
- Öğrenciler, kurumların ve politikaların ekonomik kalkınmayı şekillendirmedeki rolüne eleştirel bir bakış açısı kazanacak ve büyümeyi teşvik etmek için etkili stratejileri değerlendirebilecek ve önerme yeteneğine sahip olacaklar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-2 | - | - | 5 | - | - |
PÇ-3 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-4 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-5 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-8 | 5 | 5 | 5 | - | 5 |
PÇ-9 | - | - | - | 4 | - |
PÇ-10 | - | - | - | 3 | - |
PÇ-11 | 2 | 2 | 2 | - | 2 |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | - |
2 | Başlıca Kalkınma Modelleri & Rostow | Rostow, W. W. (1960). The Stages of Economic Growth: A Non-Communist Manifesto. Cambridge University Press. >> pp. 1-16 & pp. 36-58 • Additional (but not obligatory): • Todaro & Smith, Chapter 3. • Gönel, Chapter 3. |
3 | Kalkınmacı Devlet | Ziya Öniş. (1991). The Logic of the Developmental State. Comparative Politics, 24(1), pp. 109-126. |
4 | Fordizm | David Harvey. (1989). The Condition of Postmodernity. Blackwell, pp. 125-197. Bob Jessop. (2013). Revisiting the Regulation Approach. Capital & Class, 37(1), pp. 5-24. Auxiliary: Sırrı Emrah Üçer. (2019). Devlet ve Telefon. Yildiz Social Science Review, 5(2), pp. 287-310. >> especially pp. 289-297. |
5 | İthal İkameci Sanayileşme | Albert O. Hirschman. (1968). The Political Economy of Import-Substitution Industrialization in Latin America. The Quarterly Journal of Economics, 37(1), pp. 1- 31. • Şevket Pamuk. (1984). İthal İkamesi, Döviz Darboğazları ve Türkiye. Krizin Gelişimi ve Türkiye’nin Alternatif Sorunu içinde, der. Korkut Boratav, Çağlar Keyder, & Şevket Pamuk, Kaynak, pp. 37-68. |
6 | Finans Egemen Esnek Birikim | David Harvey. (1989). The Condition of Postmodernity. Blackwell, pp. 125-197. Bob Jessop. (2013). Revisiting the Regulation Approach. Capital & Class, 37(1), pp. 5-24. Auxiliary: Sırrı Emrah Üçer. (2019). Devlet ve Telefon. Yildiz Social Science Review, 5(2), pp. 287-310. >> especially pp. 289-297. |
7 | Post-Washington Uzlaşısı | Ziya Öniş & Fikret Şenses. (2005). Rethinking the Emerging Post-Washington Consensus. Development and Change, 36(2), pp. 263-290. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Erken Sanayisizleşme | Dani Rodrik. (2016). Premature Deindustrialization. Journal of Economic Growth, no. 21, pp. 1-33. >> emphasis on introduction, pp. 1-4. • Dani Rodrik. (1990). Premature Liberalization, Incomplete Stabilization: The Özal Decade in Turkey. NBER Working Paper Series, no. 3300, Cambridge MA. |
10 | Küresel Gıda Rejimi | Henry Bernstein. (2015). Food Regimes and Food Regime Analysis: A Selective Survey. Land grabbing, conflict and agrarian-environmental transformations: perspectives from East and Southeast Asia Conference, Conference Paper no. 1. >> especially pp. 3-18. • Philip McMichael. (2016). Food Regime for Thought. Global governance/politics, climate justice & agrarian/social justice: linkages and challenges, Colloqium Paper No. 56. |
11 | Türkiye'de Kırsal Dönüşüm | Çağlar Keyder & Zafer Yenal. (2011). Agrarian Change under Globalization: Markets and Insecurity in Turkish Agriculture. Journal of Agrarian Change, vol. 11, no. 11, pp. 60-86. • Turkish alternative: • Çağlar Keyder & Zafer Yenal. (2013). Bildiğimiz Tarımın Sonu: Küresel İktidar ve Köylülük. İstanbul: İletişim, pp. 49-102. |
12 | İkinci Vize (kesinleşmiş tarih bölüm tarafından ilan edilir) | 5, 6 ve 7. haftalar. |
13 | Öğrenci sunumları | Çeşitli makaleler |
14 | Öğrenci sunumları | Çeşitli makaleler |
15 | Türkiye’nin Kalkınmasına Genel Bakış | 9, 10 ve 11. haftalar. |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 0 | 0 |
Laboratuar | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 |
Sunum/Jüri | 0 | 0 |
Projeler | 0 | 0 |
Seminer/Workshop | 0 | 0 |
Ara Sınavlar | 0 | 0 |
Final | 1 | 100 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | 0 | 0 | |
Uygulama | 0 | 0 | |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 0 | 0 | |
Derse Özgü Staj | 0 | 0 | |
Ödev | 0 | 0 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
Projeler | 0 | 0 | |
Sunum / Seminer | 0 | 0 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 0 | 0 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 110 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|