Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Gelişme Ekonomisi | IKT4401 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ İktisat Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İktisat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Sırrı Emrah Üçer |
Dersi Veren(ler) | Feride Gönel, Sırrı Emrah Üçer |
Asistan(lar)ı | Hikmet Kaya |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, çevre ekonomilerin yüzleştiği ekonomik kalkınma problemlerini incelemek ve bu problemleri çözmek için kullanılabilecek farklı modelleri analiz etmektir. Öğrenciler, neden bazı ülkelerin diğerlerine göre daha zengin ve daha gelişmiş olduğunu açıklayan ekonomik teorileri ve veri kümelerini öğrenecekler. Ayrıca hükümetlerin, uluslararası kuruluşların ve özel sektörün ekonomik büyümeyi teşvik etmek ve yoksulluğu azaltmak için uyguladıkları stratejileri de inceleyecekler. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu ders, düşük üretkenlik, yetersiz altyapı, eğitim ve sağlık hizmetlerine erişimin olmaması, yüksek eşitsizlik ve ekolojik yıkım gibi ana ekonomik kalkınma problemlerine genel bir bakış sunacaktır. Öğrenciler, bu sorunları ele almaya yönelik önerilen farklı kalkınma modelleri hakkında bilgi edinecekler. Ayrıca, bu ders, politik ekonominin geleneksel tartışmalarını yeniden gündeme getiren ve karşılaştırmalı sosyal bilimlerle etkili bir şekilde ilgilenmenin gerekli olduğunu gösteren son ekonomik krizleri de ele alacaktır. Öğrenciler, devletlerin çeşitli coğrafyalardaki ve kurumsal ortamlardaki rollerini, sosyal bilimlerin farklı dallarını nasıl kullanabileceklerini inceleyecekler. Ders ayrıca, bir dizi yazarın yazılarına dayanarak öğrencileri kalkınma konularını okumaya, tartışmaya ve bunlar üzerine yazmaya davet edecektir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bu dersi başarıyla bitiren öğrenci, ekonomik kalkınma, büyüme; yoksulluk; gelir dağılımı gibi temel kavramları kullanabilecektir,
- Öğrenciler ülkelerin kalkınma süreçlerini inceleyebilecektir,
- Kalkınmanın finansmanı ile ticaret-kalkınma ilişkilerini inceleyebilecektir.
- Öğrenciler bilimsel metinler yazabilecektir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | |
PÇ-1 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ekonomik Kalkınma Nedir? Ekonomik Kalkınma ve Ekonomik Büyüme arasında Ne Fark vardır? Dünyadan ülke örnekleri | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 1 |
2 | Ekonomik Kalkınmanın Ölçülmesindeki Problemler? Yoksulluk ve Yeni Yoksulluk kavramları; Gelir Dağılımındaki eşitsizlik; nedenleri ve çözüm önerileri | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 2 Buğra-Keyder (2003) Yeni Yoksulluk ve Türkiye’nin Değişen Refah Rejimi Kaygalak (2001) Yeni Kentsel Yoksulluk, Göç ve Yoksulluğun Mekansal Yoğunlaşması |
3 | Ekonomik Kalkınma ile ilgili Başlıca Analizler: Rostow, Gerschenkron, Neoklasik, Endojen Modellerinin Tanıtımı, Bağımlılık Okulu, Marksist yaklaşım | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 3 |
4 | Ekonomik Kalkınma ile ilgili Başlıca Analizler: Dualite.. Dualite Nedir? Nurkse Modeli, Lewis’in Sınırsız İşgücü Arzı Modeli, Ranis-Fei Modeli | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 3 ve 4 |
5 | Merkez-Çevre Modelleri çerçevesinde Prebisch Modeli, Seers Modeli. Bölgesel eşitsizlikler ve göç olgusu, Harris-Todaro Göç Modeli, İşsizlik, Kentleşme ve Enformel Sektör | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüme 4 |
6 | İnsan gücü kaynakları, Nüfus ve ilgili teoriler, sağlık ve eğitim | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 5 Attar, A (2013) Türkiye'de Büyüme ve demografi |
7 | Kalkınmanın Yurtiçi ve Yurtdışı Finansmanı. Özel Yabancı Yatırımlar, Çokuluslu şirketlerin rolü. Yabancı teknolojinin absorbe edilme kapasitesi. Dış Yardım. Dünya borç krizi. Dünya Bankası ve IMF’in borç krizi ve sonrasındaki rolü | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi Bölüm 6 ve 7 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Sanayileşme ve tarımın önemi, tarımsal stratejiler ve kamu müdahaleleri, ticaret kısıtlamaları. Tarımda finansal piyasaların gelişimi. Sanayileşmede devletin ve planlamanın rolü, kalkınma planları | Gönel (2016) Kalkınma Ekonomisi, Bölüm 8 |
10 | Yapısal dönüşüm ve ileri teknolojili sanayilerin etkisi; ülke örnekleri | Rodrik (2010) Yapısal Dönüşüm ve İktisadi Kalkınma, TEPAV ders notu |
11 | Kurumsalcı yaklaşım: Kurumsal yapıların önemi; Kalkınma alternatifleri | Acemoğlu&Robinson, Ulusların Düşüşü, sf. 323-406; Chang ve Grabel (2005) Kalkınma Yeniden |
12 | 2. ara sınavı / Kurumsal yapıların Önemi; Kalkınma alternatifleri | |
13 | Kalkınmada alternatif iktisat Politikaları | Chang ve Grabel (2005) Kalkınma Yeniden |
14 | Yeni Kapitalizm ve kalkınma | Chang ve Grabel (2005) Kalkınma Yeniden; ilgili makaleler |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | 1 | 30 |
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|