Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Eğitimde Ölçme ve DeğerlendirmeEGT277035300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İlköğretim Matematik Eğitimi Lisans Programı
Zorunlu @ İngilizce Öğretmenliği Lisans Programı (%30 İngilizce)
Zorunlu @ Sınıf Öğretmenliği Lisans Programı
Zorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı
Zorunlu @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı
Zorunlu @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı
Zorunlu @ Fen Bilgisi Eğitimi Lisans Programı
Zorunlu @ Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Eğitimi Lisans Programı (%30 İngilizce)
Zorunlu @ Okulöncesi Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimEğitim Bilimleri Bölümü
Dersin Koordinatörü
Dersi Veren(ler)Hülya Yürekli, Banu Yücel Toy, Nadir Çeliköz, Davut HOTAMAN, Bülent ALCI
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğretmen adaylarının ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilmesi, ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliği sağlama yollarını bilmesi, bilişsel, duyuşsal ve psikomotor özelliklere yönelik süreç ve sonuç değerlendirmede kullanılabilen ölçme araçları geliştirebilmesi, ölçme sonuçlarını analiz edip değerlendirme yapabilmesidir.
Dersin İçeriğiEğitimde ölçme ve değerlendirmenin yeri ve önemi; ölçme ve değerlendirmeyle ilgili temel kavramlar; ölçme araçlarının psikometrik (geçerlik, güvenirlik, kullanışlılık) özellikleri; başarı testleri geliştirme ve uygulama; test sonuçlarının yorumlanması ve geri bildirim verme; test ve madde puanlarının analizi; değerlendirme ve not verme.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Tan, Şeref (2013). Öğretimde Ölçme ve Değerlendirme (8.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • AERA, APA & NCME (American Educational Research Association, American Psychological Association & National Council on Measurement in Education]. (1999). Standards for Educational and Psychological Testing. Washington, DC: American Educational Association.
  • Bahar, M.; Nartgün,Z.; Durmuş, S. Ve Bıçak, B. (2010). Geleneksel-Tamamlayıcı Ölçme ve Değerlendirme Teknikleri: Öğretmen El Kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Hovardaoğlu, S. & Sezgin, N. (1997) (Çev.) Eğitimde ve Psikolojide Ölçme Standartları. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
  • Kutlu, Ö., Doğan, D. ve Karakaya, İ. (2010). Öğrenci Başarısının Belirlenmesi: Performansa ve Portfolyoya Dayalı Durum Belirleme. Ankara: Pegem A.
  • Özçelik, D.A. (2013). Okullarda Ölçme ve Değerlendirme: Öğretmen el kitabı. Ankara: Pegem A.
  • Özçelik, D.A. (2010, Çev.).Öğrenme, Öğretim ve Değerlendirme ile ilgili bir Sınıflama: Bloom’un Eğitimin Hedefleri ile İlgili Sınıflamasının Güncelleştirilmiş Biçimi. Ankara: Pegem A.
  • Özçelik, D.A. (2009) Test Hazırlama Kılavuzu (4.Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Turgut, M.F. & Baykul, Y. (2011) Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme (3.Baskı). Ankara: Pegem A
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Ölçme ve değerlendirme ile ilgili temel kavramları bilir ve kullanır.
  2. Ölçme araçlarının geçerlik ve güvenirliğini belirleyebilir.
  3. Bilişsel, duyuşsal ve psiko-motor davranışlarını ölçme tekniklerini bilir.
  4. Test geliştirme aşamalarını bilir.
  5. Uygulama sonuçları üzerinden madde ve test analizi yapabilir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----
PÇ-13-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Eğitimde Ölçme ve Değerlendirmenin Yeri ve Önemiİlgili kaynakların okunması
2Ölçme ve değerlendirmeye ilişkin temel kavramlarİlgili kaynakların okunması, MEB öğretim programlarının incelenmesi
3Ölçümlerin güvenirliği İlgili kaynakların okunması
4Ölçümlerin geçerliğiİlgili kaynakların okunması
5Temel istatistik teknikleriİlgili kaynakların okunması
6Ölçme aracı hazırlama süreci, hedef analizi, belirtke tablosuİlgili kaynakların okunması
7Yazılı ve sözlü yoklamalar, Kısa cevap gerektiren testler, doğru yanlış testleri, eşleştirme sorularıBir dersin belirtke tablosunun hazırlanması
8Ara Sınav 1
9Çoktan seçmeli testler (Madde çeşitleri ve maddelerin yazımı)Belirtke tablosuna uygun soru yazılması
10Çoktan seçmeli testlerin geliştirilmesi, deneme uygulaması, madde ve test analizi, puanlama Verilen bir sınav verilerinin analizinin yapılması
11Performansın ölçülmesi, dereceli puanlama anahtarıİlgili kaynakların okunması, örnek performans görevlerinin ve rubriklerin araştırılması
12Öğrenci ürün dosyası ve diğer tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleriYansıtmaya yönelik ölçme araçlarının araştırılması
13Duyuşsal ve psiko-motor davranışların ölçülmesiİlgili kaynakların okunması
14Öğrenci başarısını değerlendirme ve not vermeİlgili kaynakların okunması
15Diğer alternatif ölçme ve değerlendirme teknikleriOkuma: Tan (2013, s.371-452)
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım145
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev210
Sunum/Jüri
Projeler115
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması142
Derse Özgü Staj
Ödev23
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler112
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)18
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)116
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok