Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yerleşim Tasarımında Fizik Etkenler | MIM5131 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) Seçmeli @ Uygulamalı Kent Bilimi ve Kentsel İnovasyon Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Gülay Zorer Gedik |
Dersi Veren(ler) | Rengin Ünver, Zerhan Yüksel Can, Gülay Zorer Gedik, Neşe Yüğrük Akdağ, Leyla Dokuzer Öztürk, M. Nuri İlgürel, Şensin Aydın Yağmur, Suzi Dilara Mangan |
Asistan(lar)ı | Ahmet Bircan Atmaca, Fatma Zoroğlu, Abdullah Umur Göksu, Seda YÜKSEL DİCLE |
Dersin Amacı | Güneş ışınımı, rüzgar, ısı, nem; gürültü, günışığı gibi çevresel veriler ışığında kentsel yerleşim ölçeğinde bir projenin hazırlanabilmesi için gerekli bilgileri edindirmek ve bu bilgileri uygulama becerisini kazandırmak. |
---|---|
Dersin İçeriği | Güneş ve rüzgar etkenlerine bağlı kentsel tasarım ölçütleri / Güneşten yararlanma ve korunma açısından parsel düzenleme ilkeleri, yapı ve yerleşmelerin yönlendirilmesi, ulaşım akslarının düzenlenmesi / Gürültü denetimi açısından yerleşim ölçeğinde planlama ilkeleri / Ses kaynağı – alıcı arasında gürültünün azaltılmasına yönelik önlemler ve uygulama örnekleri / Günışığından yararlanma açısından yerleşim ölçeğinde planlama ilkeleri / Günışığından yararlanmada etkin olan yön ve engel koşullarının belirlenmesine yönelik uygulamalar. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Fiziksel çevre etkenlerine yönelik genel bilgi sahibi olma
- Mimari tasarımda yapı fiziği öğelerinin önemi ve etkisi konusunda bilinçlenmek
- Yapı içi ve yapı dışı görsel, işitsel ve ısısal konfor koşulları ile ilgili sorunlar konusunda temel ilkeler ile ilgili becerileri edinmek
- Yapı içi ve yapı dışı görsel, işitsel ve ısısal konfor koşulları ile ilgili teknolojiler konusunda temel bilgileri edinmek
- Güneş ışınımı, rüzgar, ısı, nem, gürültü, günışığı gibi çevresel veriler ışığında kentsel yerleşim ölçeğinde bir proje yapmak.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yerleşme ölçeğinde konforlu fiziksel çevre oluşumu konusunda genel bilgi. Farklı iklim tiplerinde genel yerleşim özellikleri. | Ders Notları |
2 | Güneşten yararlanma ve korunma; yerleşim alanının seçimi ve parsel düzenleme ilkeleri. | Ders Notları |
3 | Gölge eğrileri yönteminin tanıtılması; kent planlamada kullanımı konusunda örnekler. Proje ödevi. | Ders Notları |
4 | Rüzgar etkenine bağlı kentsel tasarım; en uygun yerleşim alanının belirlenmesi. Proje kontrol. | Ders Notları |
5 | Rüzgar ve güneş etkenlerine bağlı olarak yapıların ve yerleşmelerin yönlendirilmesi, ulaşım akslarının düzenlenmesi. Proje kontrol. | Ders Notları |
6 | Yapı yerleşim ölçeğinde, dış gürültü düzeyine yönelik standart ve yönetmelikler. Yerleşim alanı seçiminde ve genel planlama kararlarında gürültü haritalarının yeri. | Ders Notları |
7 | Gürültünün açık havada yayılmasında önem taşıyan etkenler ve etki büyüklükleri. | Ders Notları |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Gürültü denetimi açısından makro ölçekte tasarım ilkeleri, yol-yapı ilişkisi ve yapıların uygun konumlandırılması. | Ders Notları |
10 | Gürültü denetiminde engellerden yararlanma; engelden ötürü gürültünün azalmasına yönelik hesap biçimleri ve uygulama örnekleri. | Ders Notları |
11 | Öğrenci Semineri, proje kontrol. | Ders Notları |
12 | Doğal aydınlatma açısından yerleşim planı oluşturulurken yol-yapı ilişkisinin kurulması, örnek uygulamalar. | Ders Notları |
13 | Doğal aydınlatma açısından yerleşim planı oluşturulurken yapı-yapı ilişkisinin kurulması, örnek uygulamalar. | Ders Notları |
14 | Öğrenci Semineri, proje kontrol. | Ders notları |
15 | 2 .Yıliçi sınavı | Ders notları |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum/Jüri | 2 | 10 |
Projeler | 2 | 10 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 30 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 2 | 40 | |
Sunum / Seminer | 2 | 3 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|