Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Grafik Amaçlı Bilgisayar Programlama MIM510937.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Bilgisayar Ortamında Mimarlık Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Mimarlık ABD Bilgisayar Ortamında Mimarlık Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüTogan Tong
Dersi Veren(ler)Togan Tong
Asistan(lar)ıÖzde Özdal, Reyya Kalay, Cemile Gül Gürcan, Muhammet Ali Heyik, Hasan Tastan
Dersin AmacıMimarlıkta Hesaplamalı Tasarım (Computational Design) araştırmalarında, özellikle kural tabanlı tasarım, parametrik tasarım ve bilgisayar destekli üretim konuları için gereken mantıksal ve teknik altyapının geliştirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBasit bilgisayar programları ve/veya script algoritmaları kurgulayarak ve deneyerek güncel bilgisayar destekli tasarım yazılımları üzerinde değişiklikler yapılarak ve/veya dar kapsamlı deneysel bilgisayar destekli tasarım araçlarının üretilmesi dersin içeriğini oluşturur.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Aish, R., (2005); “From intuition to precision”, Education of Computer-aided Architectural Design in Europe, eCAADe-23 Portugal Conference Proceedings, Digital design: The Quest for New Paradigms, Lisbon, 10-14.
  • Akın, Ö., Özkaya, İ., (2005); “Mixing domains: architecture plus software engineering”, Education of Computer-aided Architectural Design in Europe, eCAADe-23 Portugal Conference Proceedings, Collaborative Design and Learning, Lisbon, 27-35.
  • Coyne R., (2003); “Mindless Repetition: Learning from Computer Games”, Design Studies 24, s.199-212, Elsevier Ltd.
  • Segers N.M., Achten H.H., Timmermans H.J.P., Vries B. de, (2000); “A Comparison of Computer-aided Tools for Architectural Design”, Timmermans H.J.P., Vries, B. de (eds.), Design & Decision Support Systems in Architecture - Proceedings of the 5th International Conference, August 22-25 2000, Nijkerk, s. 325-340.
  • Kalay Y.E., Marx J., (2004); “Architecture’s New Media, Chapter 24: Virtual Places”, s.465-470, Cambridge Massachusetts, The MIT Press.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Bilgisayar Ortamında Mimarlığın gelişen teorik altyapısını oluşturan Hesaplamalı Tasarım (Computational Design) kavramlarının eğitimindeki uygulama eksikliğinin tamamlamak
  2. Bilgisayar destekli tasarım (CAD) araçlarının sunduğu hazır işlevlerin ötesine geçerek, bu yazılımların araştırma amaçlarına yönelik olarak yeniden düzenleyebilme, yeni işlevler kazandırma bilgisi ve becerisini edinmek
  3. Mimarlıkta güncel hesaplamalı tasarım kavramlarını (genetik algoritmalar, yapay sinir ağları gibi teori odaklı; web tabanlı BDT, oyun tasarımı gibi ürün odaklı) uygulamalı olarak (yaparak) öğrenmek

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3
PÇ-1---
PÇ-2---
PÇ-3---
PÇ-4---
PÇ-5---
PÇ-6---
PÇ-7---
PÇ-8---
PÇ-9---
PÇ-10---
PÇ-11---
PÇ-12---
PÇ-13---

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı. Güncel tasarım araçları konusunda genel bir incelemeNA
2Script dilleri ile bilgisayar programlama dillerinin farklarını ve temel niteliklerini örnekler üzerinden inceleme. NA
3Hesaplamalı tasarım kavramlarının ve bilgisayar destekli tasarım yazılımlarının ilişkisi. İşlenecek olan hesaplamalı tasarım kavramı / kavramlarının okumalar üzerinden, ürün odaklı olarak tartışılması.NA
4Kullanılacak olan scripting / programlama diline giriş ve ilk uygulamanın yapılması. NA
5Scripting / programlama dersi ve uygulaması. Akış kontrolü.NA
6Scripting / programlama dersi ve uygulaması. Fonksiyonlar. İlk proje konularının tespit edilmesi.NA
7Scripting / programlama dersi. İlk projelerin atölye ortamında çalıştırılarak tartışılması. Grafik arayüzler.NA
8Ara Sınav 1
9Kullanılacak olan scripting / programlama dilinde üçüncü boyut ilkelerinin incelenmesi.NA
10Scripting / programlama dersi ve uygulaması. Üç boyutlu biçim fonksiyonları.NA
11Scripting / programlama dersi ve uygulaması. İkinci proje konularının tespit edilmesi.NA
12Scripting / programlama dersi ve uygulaması. NA
13Scripting / programlama dersi. İkinci projelerin atölyede test edilmesi.NA
14Scripting / programlama dersi. İkinci projelerin atölyede test edilmesi.NA
15Konu Tekrarı ve UygulamalarıNA
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım1310
Laboratuar610
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev620
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar65
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması1010
Derse Özgü Staj
Ödev68
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği00
Projeler00
Sunum / Seminer00
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok