Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı | MIM6808 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Doktora Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Zerhan Yüksel Can |
Dersi Veren(ler) | Zerhan Yüksel Can, Neşe Yüğrük Akdağ, M. Nuri İlgürel |
Asistan(lar)ı | Şensin Aydın Yağmur |
Dersin Amacı | Konuşma amaçlı hacimlerin tasarımı için gerekli ön bilgilerin aktarılması ve buna paralel olarak tasarımla ilişkilerin kurulması |
---|---|
Dersin İçeriği | Konuşma/Konuşmanın anlaşılabilirliğinin belirlenmesine yönelik çalışmalar/Hacimlerde konuşmanın anlaşılabilirliğini etkileyen etkenler/Öznel ve nesnel etkenler/Yansımalara bağlı rahatsızlık/Konuşma amaçlı hacimlerin akustik tasarımında temel prensipler. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Hacimlerde anlaşılabilirlik konusunda ileri derecede bilgi edinmek ve aynı zamanda mimari tasarımda başarılı konuşma amaçlı mekanlar tasarlama becerisini elde etmek
- Fiziksel çevre ile ilgili bilgileri elde etme, değerlendirme ve kayıt etme becerisini kazanmak
- Mimari ve kentsel tasarım projelerinin oluşturulması ve geliştirilmesinde mevcut yerleşim ve yapıları, yapı fiziği açısından değerlendirme ve örneklerden yararlanma becerisini elde etmek
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | |
PÇ-1 | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Müzik, konuşma, gürültü tanımları, yapıları ve ayrımları. Konuya ilişkin grafik, kayıt vb sunumu ve gösterimi. Konuşma amaçlı hacimlere genel bakış ve örneklemeler./ | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1 |
2 | Konuşma ve konuşmanın yapısı, konuşma içindeki seslerin-harflerin özellikleri ve oranları, alfabe içindeki ünlü ve ünsüz harflerin konuşma içindeki yerleri ve anlaşılabilirlik üzerindeki etkileri | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 2 |
3 | Konuşmanın anlaşılabilirliğine yönelik çalışmalar, konuşma tayfında enerji oranları, konuşmanın doğrultululuk özelliği, konuşmanın hızı, konuşmanın ses alanı içindeki yeri. | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 3 |
4 | Hacimlerde konuşmanın anlaşılabilirliğini etkileyen öznel ve nesnel etkenlere genel bakış. | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 4 |
5 | Konuşmanın anlaşılabilirliğine konuşmacının etkisi, bu konuda yapılan araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-4 |
6 | Konuşmanın anlaşılabilirliğine yönelik dinleyiciye ilişkin ölçütler, yaşın konuşmanın anlaşılabilirliğine etkisi, bu konuda yapılan araştırma sonuçlarının değerlendirilmesi ve yorumlanması | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-4 |
7 | 1. Yarıyıl sınavı | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-4 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Konuşmanın anlaşılabilirliğine yönelik ölçme çalışması. | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-5 |
10 | Hacim akustiği ile ilgili parametrelerin konuşmanın anlaşılabilirliğine etkisi, konuşmanın anlaşılabilirliğinde yansımalara bağlı rahatsızlık, yankı, vurgusal yankı, odaklanma, ses tuzağı vb. | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 6 |
11 | Varlık kriteri ve konuşmanın anlaşılabilirliği açısından önemi, açık havada ve kapalı mekanda varlık kriterinin sağlanması | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 7 |
12 | Bireysel projeler üzerinde varlık kriteri hesabı çalışması. | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 7 |
13 | Konuya ilişkin olarak öğrenciye ödev olarak verilen makale ya da bildiri örneklerinin sunumu ve yorumlanması (Ödev sunumu) | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-7 |
14 | Konuşma amaçlı hacimlerin akustik tasarımında temel prensipler | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 8 |
15 | 2. Yarıyıl sınavı | Hacimlerde Anlaşılabilirlik Kuramı Ders Notları 1-8 |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | 2 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 7 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 2 | 20 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|