Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İslam Mimarlığında Köken Sorunları | MIM5506 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimarlık Tarihi ve Kuramı Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimarlık Tarihi ve Kuramı Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Nuran Kara Pilehvarian |
Dersi Veren(ler) | Nuran Kara Pilehvarian |
Asistan(lar)ı | Selim Kılıçoğlu, Ali Değirmenci, Melike Özhan |
Dersin Amacı | İslamiyetten önceki uygarlıkların İslam mimarlık ve sanatı üzerindeki etkileri. Türkler, Berberiler dahil bütün Müslüman halkların İslam mimarlık ve sanatı üzerinde bıraktıkları izler ile islam mimarlığının köken sorunlarının araştırılması, tartışılması. |
---|---|
Dersin İçeriği | İslam mimarlığının doğuşu, gelişimi, köken sorunları, Orta Asya, Hindistan, Çin, Afrika, Avrupa’da İslam mimarlığı - sanatı ve bu bölge sanatlarıyla İslam sanatı arasındaki ilişkiler. Her yarıyıl belli coğrafyalarla dönemler üzerinde durulacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- İçinde yaşadığı toplumun değerlerini daha iyi kavraması, kökleriyle bağ kurması, daha sağlıklı düşünmeyi öğrenmesi.
- İslam dünyasına ait mimarlık ve sanat eserlerinin başka coğrafyalarda gelişen uygarlıkların (Avrupa vs.) eserleriyle olan benzerlik ve farklarının daha iyi anlaşılması.
- Mesleğine ve tarihi konularak bakışının derinlik kazanması ve bilimsel yönde değişmesi.
- Uygarlıklar arasındaki alış-verişin mimarlık ve sanat üzerinde doğurabileceği önemli sonuçlar konusunda farkındalığının artması. Bu tür dönemlerde mimarlık ve sanat alanında kurulan ilişkilerin nasıl kontrol edilebileceğinin daha iyi kavranabilmesi.
- Araplar dışında Müslüman olan diğer halkların da İslam mimarlık ve sanatına olağanüstü katkılarda bulunmuş olduğunun görülmesinin sağlanması.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma; dersin akışı hakkında bilgi verilmesi, araştırma konu çeşitliliği üzerinde durulması; Okunabilecek ve yararlanılabilecek kaynaklar hakkında bilgi verilmesi. Ödev konularının konuşulması ve ödevlerin dağıtılması. Araştırma ve ödev konularının en geç haftaya kararlaştırılmasının gereği üzerinde durulması. | NA |
2 | Arap kültür ortamında doğan İslamiyetin mimarlık ve sanat ortamı. Emeviler hangi kültür ortamında ve hangi etkiler altında ilk İslam mimarlık ve sanatını yarattılar. Bizans mimarlığı ve sanatı ile ilişkileri, eski İyonya –Grek ve Makedonya uygarlıklarına uzanan ilk İslam mimarlık ve sanatı bu uygarlıklardan kendine neler aktardı? | NA |
3 | Endülüs Emevi mimarlık ve sanatının kökeni üzerinde konuşulması ve bilgi alışverişinde bulunulması. | NA |
4 | Abbasi döneminde İslam mimarlık ve sanatında meydana gelen değişiklikler. Türklerin bu değişiklikler üzerinde etkileri var mıydı? Dönemin İslam mimarlık ve sanatını etkileyen unsurların kökeni. | NA |
5 | Abbasilerden sonra İslam mimarlık ve sanatında meydana gelen önemli değişikliklerin kaynağının araştırılması. Bu değişikliklerin Türklerle ilişkilendirilip ilişkilendirilemiyeceği | NA |
6 | Berberi coğrafyası olan Kuzey Afrikada İslam mimarlık ve sanatının aldığı şekil. Arapların bölgeye taşıdıkları Eski Doğu kültürlerinin izleri. Mağrib’le İspanya İslam mimarlık ve sanatı arasındaki bağların kaynağı coğrafi midir etnik midir? Köken sorunlarına cevap aranması. | NA |
7 | İslam dünyasında Türkler : İranda Türkler : İran coğrafyasındaki mimarlık ve sanata Türklerin katkısı; Türklerin İran kültür alanından aldıkları ve bu alana verdikleri. İranda yeni İslam sentezi. | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Öğrenci sunumu | NA |
10 | Öğrenci sunumu | NA |
11 | İslam dünyasında Türkler : Eski Doğu coğrafyasında (Mezopotamya ve İranda ) ; kültürel etkileşimler ve Türk izleri. | NA |
12 | İslam dünyasında Türkler : Hindistanda ; kültürel etkileşimler ve Türk izleri. | NA |
13 | İslam dünyasında Türkler : Türkiyede, Balkanlarda ; kültürel etkileşimler ve Türk izleri | NA |
14 | İslam Dünyasında Osmanlı : Türklerin Türkiyeye getirdikleri; Osmanlı-Bizans mimarlık ve sanatının ilişkileri ; Bizans mimarisinden Osmanlıya uzanan etkiler ; Bizans mimarlık ve sanatının Doğulu karakteri ve Roma ile bağlantıların yol açtığı Akdeniz-Doğu sentezi. | NA |
15 | Ödev teslimi ve düzeltilmesi | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 12 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 40 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|