Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Özürlü Ve Yaşlılar İçin Mimari Tasarım İlkeleri MIM541337.5300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüSeçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Yüksek Lisans Programı
Seçmeli @ Mimarlık ABD Mimari Tasarım Doktora Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMimarlık Bölümü
Dersin KoordinatörüAslı Sungur
Dersi Veren(ler)Aslı Sungur
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıEngelli, yaşlı, çocuk da dahil olmak üzere her kullanıcıya ilişkin sorunların tartışılması ve açık/kapalı mekan düzenlemelerinde kullanıcı gereksinmelerine uygun tasarım ilkelerinin irdelenmesi.
Dersin İçeriğiTürkiye’nin kentleşme ve endüstrileşmedeki gelişmelerine paralel olarak ortaya çıkan kentlerdeki özürlü ve yaşlılara ilişkin sorunlar / Bu grupların yaşantısını engellemeyecek mimari çevrenin tasarlanması / Çeşitli fonksiyonlu binalar, açık mekanlar, ulaşım ve sirkülasyon alanları / Çeşitli kullanıcı özellikleri / Sosyal ve ekonomik planlama sorunları.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Sungur Ergenoğlu, A., (2013) Mimarlıkta Kapsayıcılık: "Herkes için Tasarım", YTÜ Basım Yayın Merkezi, ISBN:978-975-461-502-9
  • Sungur E., A., ‘Kapsayıcı’ Yapılar Tasarlarken: ‘Ulusal’ İyi Örnekler’, Mimarist, Bahar 2015/53, sy. 107-111, ISSN 1302-8219 (DAAI – Design and Applied Arts Index). http://www.mimarist.org/yayinlar/mimar-ist/4343-mimar-ist-bahar-2015.html
  • Sungur E., A., ‘Özel Eğitim Gereksinimi Olan Bireyler İçin Çözüm: Kapsayıcı Okullar’, Ege Mimarlık Dergisi
  • Polatoglu Ç., Sungur E. A., ‘Design for the Elderly: Housing and Re-arrangements, Case Studies in Istanbul’, Journal of Civil Engineering and Architecture, ISSN 1934-7359
  • Sungur E. A., Yıldız S., ‘Towards a Barrier-free Turkey: Where Do We Stand? The Status Quo and Proposals’
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Eleştirel Düşünme Becerisi
  2. Araştırma ve Değerlendirme Becerisi
  3. Çevre ve Tasarım ilişkisi
  4. Mimari Tasarım Becerileri
  5. Bilimsel yöntem ve teknolojileri kullanma

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1DERSİN TANIMI, İÇERİĞİN İRDELENMESİ Çalışma planı okuma listesi
2Farklı insanlık halleri, Engellilik türleri, Engel türleriNA
3Farklı insanlık halleri ve tasarım ilişkisiNA
4Kapsayıcı tasarım, Evrensel tasarım kavramı ve uygulama alanları Yardımcı TeknolojiNA
5Çalışma konusu seçimi ve tartışılmasıNA
6Genel ölçütler, alan gereksinimi ve erişme uzaklıklarıNA
7Herkes için dış mekan tasarımıNA
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Çalışma ara teslim, sunum ve irdelenmelerin yapılmasıNA
10Herkes için Dış mekan tasarımı: UlaşımNA
11Herkes için dış mekan tasarımı: DolaşımNA
12Ulaşılabilirlik değerlendirme analiziNA
13Çalışma raporlarının tartışılmasıNA
14Çalışma raporlarının tartışılmasıNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım13
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği510
Ödev110
Sunum/Jüri210
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati133
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması00
Sınıf Dışı Ders Çalışması133
Derse Özgü Staj
Ödev125
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği510
Projeler
Sunum / Seminer210
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok