Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Images of the Body | BSP2401 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | |
Ders Kategorisi | Genel Kültür Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Sanat Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Rıfat ŞAHİNER |
Dersi Veren(ler) | Rıfat ŞAHİNER |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Beden ve bedenler arası bir okuma geliştirebilmeyi, farklı disiplinlerin gözünden bedene dair bir kurgu oluşturabilmek. |
---|---|
Dersin İçeriği | Beden algısı ve ona bakış, tarihsel dönemler boyunca farklılaşmakta, sosyal, psikolojik değişimler ve teknolojik yenilikler çeşitli algı düzeylerini beraberinde getirmektedir. Şu anda neredeyiz? Hangi bedenden bahsediyoruz ve onu nasıl algılıyoruz? 21. yüzyıl beden imgelerine dair bir anlayışa varmak için, zaman içinde adım adım inşa edilen çeşitli anlamlar arasında yolculuk etmemiz gerekiyor. Teknolojik bedenler ile sanatsal vizyonların hayal ettiği bedenler arasında nasıl bir fark buluyoruz? Günümüzde teknolojik vizyonların şekillendirdiği beden deneyimi bizi nasıl onu tasavvur etmeye zorluyor? Çağdaş sanatçının yeniden yönlendirdiği ve yeniden tasavvur ettiği beden ile 19. yüzyılda tasavvur ettiği beden arasında ne gibi benzerlikler buluyoruz? |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, günümüzde performans sanatçısının yeniden kurguladığı bedenle 19.yy’da temsil edilen beden arasındaki farklılıkları irdeleyebilecektir.
- Beden ile bedenlerarasılık konusunda literatür taraması yapabilecektir.
- Farklı disiplinlerin gözünden bir kurgu oluşturabilme bilgi ve becerilerini kazanabilecektir.
- Tarihsel olarak bedenin nasıl kurgulandığını, kültür ve sanatta bedenin nasıl bir temsiliyet üzerinden ele alındığını kavranacaktır.
- Bedenin perfomatif bir malzeme olarak olanakları ve güncel sanat içinde bedenin sorunsallaştırılması üzerine çalışmalar ortaya konacaktır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 21. yy’da yeniden kurgulanan, sorgulanan, bozulan/yapılan beden’e genel bir bakış: Foucault’nun iktidar, bilme ve cinsellik ekseninden modernitenin kurgusu olan beden. | NA |
2 | 21. yy’da yeniden kurgulanan, sorgulanan, bozulan/yapılan beden’e genel bir bakış: Berger’in görme biçimleri üzerinden tartışarak kapitalizmin beden algısı. | NA |
3 | Tarihsel süreçte beden: Ortaçağ’ın beden / ruh ikileminden sıyrılmış bedenleri ile giderek yemek ve acı’nın kontrolüne dönüşen ilişki nasıl kuruldu? Bedenler ne zaman ve nasıl giydirildi? | NA |
4 | Batı dünyasında kartezyen bakış açısıyla beden-zihin ayrımı ve bu süreçte doğu dünyasının bedene yaklaşımı. Aydınlanma süreci içinde oluşturulan dualizm/ikilik karşısında doğuda (uzak asya/ orta doğu) oluşturulan beden algısı. | NA |
5 | Farklı kültürlerde oluşturulmuş beden imgeleri ve haritaları | NA |
6 | Bütün canlıları birleştiren bir düzenekten söz edebilir miyiz? | NA |
7 | Çin görsel kültürü içinde beden ve yüz’ün ifadesi / kavramsallaştırılması. Beden’in görünmezliği ve qi enerjisi. Çin kültürünün bedene yaklaşımında qi enerjisinin algılanışı ve fiziksel elementlerin yokluğu. | NA |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | VİZE | NA |
10 | Yeni teknolojiler ve beden | NA |
11 | Yeni teknolojilerin sanatsal bedene etkileri | NA |
12 | Yeni teknolojilerin cinsiyet algısında, gerçek ve sanal olanda, beden ve bedensizlik durumunda, doğa ve yapay ortamdaki kurgusu nasıl oluşmaktadır? Haraway; Cyborg Manifesto’sunda kullandığımız teknolojik gereçlerin yeni sosyal ilişkileri de tarif ettiğinden bahseder. | NA |
13 | “Ressam dünyaya vücudunu vererek, dünyayı resme dönüştürür.” Merleau-Ponty’nin felsefesinde bedenin yeri. | NA |
14 | Felsefede bedenin yeri | NA |
15 | Genel tartışma | NA |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 30 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 20 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 18 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|