Dersin Amacı | Bu dersin amacı; temel olarak araştırma ve süreçlerine ilişkin ilkeleri, yöntemleri ve eğitim alanındaki uygulamaları geniş bir spektrumda incelemek ve öğrencilerin; araştırma desenleri, veri toplama süreci, analiz ve rapor yazma konusundaki bilgi ve anlayışlarını artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu dersin içeriğini; araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması oluşturmaktadır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Clark, V.P. & Creswell, J. W. (2009). Understanding Research: A Consumer’s Guide (10thedition). Upper Saddle River, NJ: Pearson.
- McMillan, J. H. & Schumacher, S. (2006). Research in Education: Evidence-Based Inquiry, 6th Edition. Boston: Pearson Allyn and Bacon.
- Şener Büyüköztürk, Özcan Akgün, Şirin Karadeniz, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, 2010 PegemA Yayıncılık Ankara.
- Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
- Yıldırım, A. Şimşek H. (2000) Nitel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık, Ankara.
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıdaki MEB/RPD mesleki yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
A1.4. Alanına ilişkin temel araştırma yöntem ve tekniklerini sınıflandırır
C3.1. Türkçeyi kurallarına uygun ve etkili bir biçimde kullanır
C3.2. Etkili iletişim yöntem ve tekniklerini kullanmaya özen gösterir
TYYÇ’deki aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir.
Bilgi 2- Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
Bilgi 3- Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
Beceri 1- Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
Beceri 2- Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
Beceri 3- Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
Yetkinlik – Sorumluluk 1- Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları
geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
Yetkinlik – Öğrenme - 1. Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
Yetkinlik - İletişim- 1. Alanındaki gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
Yetkinlik - İletişim- 5. Alanın gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
Yetkinlik – Alana Özgü - 2. Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarını toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
Yetkinlik – Alana Özgü - 3. Alanında edindiği bilgi ve becerileri, disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Yetkinlik – Alana Özgü - 4. Güncel gelişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
Yetkinlik – Alana Özgü - 5. Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama
planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
Dersin öğretiminde Anlatım, Tartışma, Bireysel Öğretim, Proje yöntem ve soru-cevap, örnek olay, ödev teknikleri uygulanmaktadır.
Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, 1 ödev, 1 ara sınav, 1 proje ve 1 final Sınavı uygulanmaktadır.
|