Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Çocuk EdebiyatıTRO290122200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimTürkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü
Dersin KoordinatörüBayram Baş
Dersi Veren(ler)Bayram Baş
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıÖğretmen adaylarına çocuğun beden, zihin ve dil gelişimi özelliklerini kavratmak; Çocuğun içinde bulunduğu gelişim düzeyine göre hazırlanmış olan çocuk kitaplarında bulunması gereken temel ögeleri bilmek.
Dersin İçeriğiDünyada ve Türkiye’de çocuk edebiyatı tarihi, çocuk edebiyatı ve okuma alışkanlığı/kültürü; çocuk edebiyatı ürünlerinin taşıması gereken nitelikler (tasarım, içerik ve eğitsel); yazınsal çocuk edebiyatı türleri (şiir, öykü, roman vb.), bilgilendirici-öğretici çocuk edebiyatı türleri; çocuk klasikleri; çocuklara seslenen diğer yazınsal türler (destan, masal, efsane) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine katkıları; çocuk edebiyatı ürünlerinin yaş gruplarına göre seviyelendirilmesi; görsel medya ve çocuk (çocuklar için çizgi film/çizgi sinema/animasyon); çocuk edebiyatı ürünleri üzerine incelemeler.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • SEVER, Sedat, Çocuk ve Edebiyat, Kök yay., 2007.
  • OĞUZKAN, Ferhan, Çocuk Edebiyatı, Anı yay., 2005
  • GÜREL, Zeki; TEMİZYÜREK, Fahri; ŞAHBAZ, N.Kemal, Çocuk Edebiyatı, Öncü Kitap, 2007.
  • GÜLERYÜZ, Hasan, Yaratıcı Çocuk Edebiyatı, Pegama yay., 2006.
  • ŞİMŞEK, Tacettin, Çocuk Edebiyatı, Rengarenk yay., 2002.
  • YALÇIN, Alemdar; AYTAŞ, Gıyasettin, Çocuk Edebiyatı, Akçağ Yayınları, 2004.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, Çocuk edebiyatının estetik özelliklerini öğrenir.
  2. Çocuk Felsefesini anlar.
  3. Çocuk Edebiyatı yazar, şair ve çizerlerini tanır.
  4. Çocuklara yönelik çeşitli yazınsal türlerin (destan, masal, şiir, öykü, roman, vb.) ve dilsel gereçlerin (sayışmaca, tekerleme, bilmece vb.) çocukların gelişimlerine olan katkılarını değerlendirebilirler.
  5. Niteliksiz çocuk edebiyatı ürünlerinin çocukların gelişim özellikleri üzerindeki olumsuz etkilerini tartışabilirler.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Çocuk Edebiyatının özellikleri edebiyattan ayıran yönleriders notları, kaynak kitaplar.
2Şiirlerders notları, kaynak kitaplar.
3Hikayelerders notları, kaynak kitaplar.
4Masallarders notları, kaynak kitaplar.
5Çocuk hikayelerinde anlaşılabilirlik ölçütleriders notları, kaynak kitaplar.
6Çocuk dergileri içerikleriders notları, kaynak kitaplar.
7Cahit Uçuk ve eserleriders notları, kaynak kitaplar.
8Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı
9Kemalettin Tuğcu ve eserleriders notları, kaynak kitaplar.
10Çocuk ve mizah edebiyatıders notları, kaynak kitaplar.
11Hayvan Hikayeleri Gülten Dayıoğlu ve eserlerinde gençlik sorunlarıders notları, kaynak kitaplar.
12Çocuk Tiyatrosuders notları, kaynak kitaplar.
13Hayvan Hikayeleriders notları, kaynak kitaplar.
14Çocuk gelişimi ve çocuk edebiyatıders notları, kaynak kitaplar.
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev115
Sunum/Jüri115
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev15
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer15
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)15
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok