Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Arazi Kullanım Kararları ve Değerlendirme YöntemleriSBP496024200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimŞehir ve Bölge Planlama Bölümü
Dersin KoordinatörüDoruk Özügül
Dersi Veren(ler)Doruk Özügül
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu derste, şehir plancılar için büyük önem taşıyan karar aşaması hakkında bilgilenme, arazi kullanım kararlarının oluşturulmasında ve öncesindeki sentez aşamasında kullanılabilecek bazı önemli yöntemlerin ve örneklerin gösterilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiPlanlama sürecinde karar verme, Arazi kullanım türleri, Arazi kullanım kararlarının oluşturulmasında karşılaşılabilecek olası sorunlar, Rasyonel karar vermede kullanılabilecek bazı değerlendirme yöntemleri.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Chapin, S., Kaiser, E.,J., (1985) “Urban Landuse Planning”, University of Illinois Press, Urbana and Chicago.
  • Alexander, E.,R., (2006), Evaluation in Planning Evolution and Prospects, Ashgate e-books.
  • Arslan, R., (1993) “Kent Planlamasında Değerlendirme Teknikleri”, YTÜ Mimarlık Fakültesi Baskı İşliği, İstanbul.
  • Atalık, G., (1995) “Kent Planlaması Teknikleri”, İTÜ Mimarlık Fak. Baskı Atölyesi, İstanbul.
  • Çubukçu, M. (2008), Planlamada Klasik Sayısal Yöntemler, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş., Ankara.
  • Dökmeci, V. (2005), Planlamada Sayısal Yöntemler, İTÜ Vakfı Yayınevi, İstanbul.
  • Hill, M., “Evaluation Methods for Urban and Regional Plans”, Pion Limited, 207 Brondesbury Park, London, 1990.
  • Lichfield, N. Et all., (1998), Evaluation in Planning: Facing the Challenge of Complexity, Kluwer Academic Publishers.
  • McHarg, I. (1969), Design With Nature, Doubleday/Natural History Press, Doubleday&Company Inc., New York.
  • Oliveira V. and Pinho P., (2010) “Evaluation in Urban Planning: Advances and Prospects” Journal of Planning Literature, 24: 343.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Niceliksel analiz yapabilme becerisini kazanır
  2. Yaratıcı düşünceyi geliştirebilme, kavramsallaştırma yapabilme becerilerini kazanır
  3. Karar verebilme, insiyatif kullanabilme becerilerini kazanır
  4. Esnek olabilme, günceli izleme becerilerini kazanır
  5. Plan seçenekleri kurgulayabilme becerisini kazanır

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş - Dersin amaç, yöntem ve içeriği NA
2Planlama Süreci, Planlamada Değerlendirmenin Anlamı, İşlevi ve GelişimiNA
3Değerlendirme Tekniklerinin TürleriNA
4Mekân Analizi ve Karşılaştırmaya Yönelik AraçlarNA
5Plan Alternatiflerini Karşılaştırmaya Yardımcı Araçlar - 1NA
6Plan Alternatiflerini Karşılaştırmaya Yardımcı Araçlar -2NA
7Plan Kararlarının Olası Çevresel Etkilerini Değerlendirmeye Yönelik Teknikler -1 NA
8Ara Sınav 1
9Plan Kararlarının Olası Çevresel Etkilerini Değerlendirmeye Yönelik Teknikler -2 NA
10Değerlendirme Sürecine Zemin Oluşturan Bazı Analitik Yaklaşımlar -1NA
11Değerlendirme Sürecine Zemin Oluşturan Bazı Analitik Yaklaşımlar -2NA
12Sürdürülebilir Kentsel Gelişmenin Ölçüm AraçlarıNA
13Ödev sunumları / Bulguların TartışılmasıNA
14Genel DeğerlendirmeNA
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev148
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)110
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)113
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok