Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Türkiye Siyaseti 2 | SBU3302 | 3 | 3 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Elçin Macar |
Dersi Veren(ler) | Elçin Macar |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu ders, çok partili hayata geçilen İkinci Dünya Savaşı sonrasından günümüze kadar uzanan bir dönemde, Türkiye siyasetinin temel toplumsal dinamiklerini, temel çatışma eksenlerini, tarihsel süreklilikleri ve kopuşları ve temel sorun alanlarını kuramsal ve tarihsel bir perspektifle analiz etmeyi hedeflemektedir. |
---|---|
Dersin İçeriği | “Türkiye Siyaseti I” dersinin devamı niteliğindeki bu ders İkinci Dünya Savaşı sonrası çok partili siyasal hayata dönüş sürecinden günümüze kadar olan dönemi kapsamaktadır. Dersin yapısı ve içeriği tarihsel olguların kronolojik bir anlatımından ziyade söz konusu dönemde Türkiye’de siyasal alanın ve sosyo-politik iktidar ilişkilerinin şekillenişini toplumsal sınıflar, sosyo-kültürel kimlikler, toplumsal cinsiyet ve toplumsal ve siyasal hareketler eksenleri üzerinden analitik olarak incelemeye yöneliktir. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler - Türk siyasal hayatının temel dinamiklerini, süreçlerini ve tarihsel gelişimini analiz edecek bilimsel yaklaşıma sahip olacaklar;
- - Türk siyasal hayatının analizini sosyal sınıflar, kimlikler ve kültürel ögeler ile ilişki içinde analiz edecekler;
- - Türk siyasal hayatına ilişkin tarihsel ve kuramsal bir perspektifle ampirik bilgiye sahip olacaklar;
- - Sınıf, kimlik, devlet, siyasal ideolojiler, siyasi partiler, siyasi rejimler vb. temel siyaset bilimi kavramlarını Türkiye tarihi üzerinden kullanmayı öğrenecekler.
- Temel bir Türkiye tarihi bilgisine sahip olarak, bölümün temel derslerinin gerektirdiği zemin bilgilerini pekiştirmiş olacaklar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tanışma ve kaynaklar üzerine sohbet-Çok Partili hayata dönüş | M. Asım Karaömerlioğlu , “Türkiye’de Çok-Partili Demokrasiye Dönüşün Toplumsal Dinamikleri”, Toplum ve Bilim, Sayı 106, s. 174-191. |
2 | Demokrat Parti Dönemi | Mete Kaan Kaynar, “Türkiye’nin Ellili Yılları Üzerine Bazı Notlar,” Türkiye’nin 1950’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, s. 15-38 Mehmet Ö. Alkan, “Soğuk Savaş’ın Toplumsal, Kültürel ve Günlük Hayatı İnşâ Edilirken…,” Türkiye’nin 1950’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, s. 591-617 |
3 | 27 Mayıs’tan Aydemir’in darbe girişimlerine | Suavi Aydın ve Yüksel Taşkın, 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İletişim Yayınları, s. 61-122 |
4 | 1963 Kıbrıs Olaylarından 1969 seçimlerine | Aydın-Taşkın, s.123-178; Mehmet Ö. Alkan-“60’lı yıllarda günlük hayatın siyaseti,” Türkiye’nin 1960’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 933-980 |
5 | 1969 seçimlerinden 12 Mart ve Erim Hükümeti’ne | Aydın-Taşkın, s. 178-220 Aybars Yanık-Tanıl Bora, “60’lı yıllarda Türkiye’nin siyasi düşünce hayatı,” Türkiye’nin 1960’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 275-300 |
6 | Ara Rejim’den MC hükümetlerine | Aydın-Taşkın, s. 220-267 Şükrü Aslan-Tahire Erman, “Bir zamanlar İstanbul’da gecekondular vardı,” İstanbul Kimin Şehri? Kültür, Tasarım, Seyirlik ve Sermaye, Yayına Hazırlayanlar: Dilek Özhan Koçak, Orhan Kemal Koçak, Metis Yayınları, 2016, s. 115-144 |
7 | MC hükümetlerinden 12 Eylül 1980’e | Aydın-Taşkın, s. 269-324 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | 70’li yıllarda Sağ-Sol-Televizyon-Eurovision | İlker Aytürk-Tanıl Bora, “Yetmişli yıllarda sağ-sol kutuplaşmasında siyasi düşünceler,” Türkiye’nin 1970’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 307-328 Süleyman İlaslan-Burcu Sümer, “Yetmişli yıllarda Türkiye’de televizyon ve sosyo-kültürel hayat,” Türkiye’nin 1970’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 723-734 Murat Meriç, “Eurovision maceramız,” Pop Dedik, İletişim Yayınları, 2017, s. 289-298 |
10 | 70’li yıllarda sinema ve müzik | Mehmet Evren Eken, “Yetmişli yıllarda Türk sineması,” Türkiye’nin 1970’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 917-958 Murat Meriç, “Yetmişli yılların popüler müziği: Umut ve çelişki arasında bir yolculuk,” Türkiye’nin 1970’li Yılları, (Haz: Mete Kaan Kaynar), İletişim Yayınları, 2021, s. 885-899 |
11 | 12 Eylül’den 1991 Seçimlerine | Aydın-Taşkın, s. 325-382 |
12 | Merkezin çözülüşü, 28 Şubat, yeni milliyetçilikler | Aydın-Taşkın, s. 383-430 Tanıl Bora, Cereyanlar-Türkiye’de Siyasi İdeolojiler, İletişim Yayınları, 2017, s. 258-268 |
13 | 28 Şubat’tan AK Partili yıllara | Aydın-Taşkın, s. 431-496 |
14 | Milli Görüş’ten Adalet ve Kalkınma Partisi’ne partili İslami hareket | Tanıl Bora, Cereyanlar-Türkiye’de Siyasi İdeolojiler, İletişim Yayınları, 2017, s. 468-513 |
15 | Vize Sınavı | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 5 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|