Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Tarih Yazımcılığı: Kuram ve Yöntemler | ATA6105 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli @ Atatürk İlk. ve İnk. Tar. ABD Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Doktora Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Fahriye Dinçer |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu ders öğrencilerin tarihyazımına ilişkin farklı kuramları ve yaklaşımları analiz etmelerini sağlamak üzere tasarlanmıştır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Tarihyazımında kullanılan temel yönelimleri ve kuramları tartışmak ve analiz etmek; örneğin tarihin “bilimsel” konumu, tarihsicilik, positivist paradigma, anlatı ve siyasal bilim olarak tarih; pozitivist, tarihsici, gerçekçi ve diyalektik materialist epistemolojiler. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, tarih disiplinin kurumsallaşma sürecini öğrenecek
- Öğrenciler, modern tarihyazımının kavramsal terminolojisini öğrenecek
- Öğrenciler, çeşitli tarihyazımı yaklaşımlarınını hakkında anlayış geliştirecek
- Öğrenciler, yakın dönem tarih metinlerini ve yaklaşımlarını tartışma ve kullanma becerisi geliştirecek
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | |
PÇ-1 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Derse giriş | |
2 | Akademik Kurumsallaşma ve Tarih Disiplini | • Gulbenkiyan Komisyonu, Sosyal Bilimleri Açın (İstanbul: Metis Yayınları, 1996) içinde “Onsekizinci Yüzyıldan 1945’e Kadar Sosyal Bilimler’in Tarihsel Kuruluşu”: 11-67. |
3 | Tarihyazımının Tarihi | • Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Tarih Bize Çağdaş Toplumlar Hakkında Ne Anlatabilir”: 39-56. • Georg G. Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000) içinde “Bir Tarihsel Araştırmacılık Modeli: Klasik Historisizm”: 21-36. |
4 | Marksist Tarihyazımı | • Georg G. Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000) içinde “Marksist Tarih Bilimi: Tarihsel Materyalizmden Eleştirel Antropolojiye”: 79-95. • Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Marks ve Tarih”: 241-261. • Harvey J. Kaye, The British Marxist Historians (New York: St. Martin's Press, 1995): 1-23. |
5 | Annales Okulu | • Fernand Braudel, “Tarih ve Toplumsal Bilimler,” Burke, vd., Tarih ve Tarihçi-Annales Okulu İzinde (İstanbul: Kırmızı Yayınları, 2007):115-163. • Georg G. Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı (İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2000) içinde “Fransa: Annales Okulu”: 51-65• Immanuel Wallerstein, Sosyal Bilimleri Düşünmemek-19. Yüzyıl Paradigmasının Sınırları (İstanbul: Avesta Yayınları, 1997) içinde “Fernand Braudel, Tarihçi”: 265-284. • Immanuel Wallerstein, Sosyal Bilimleri Düşünmemek-19. Y |
6 | Anlatının Canlanması | • Lawrence Stone, "The Revival of Narrative: Reflections on a New Old History," Past and Present 85 (1979): 3-24. • Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Anlatının Canlanması Üzerine”: 283-298. • Geoff Eley, "Is All the World a Text? From Social History to the History of Society Two Decades Later," Terence J. McDonald (ed.), The Historic Turn in the Human Sciences (Ann Arbor: Michigan State University, 1996): 193-243. |
7 | Aşağıdan Tarih ve Toplumsal Tarih | • Eric Hobsbawm, Tarih Üzerine (Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1999) içinde “Aşağıdan Tarih”: 307-328. • E. P. Thompson, "History from Below," Dorothy Thompson (ed.), The Essential E.P.Thompson (New York: The New Press, 2001): 481-89. • Geoff Eley, "Edward Thompson, Social History and Political Culture: The Making of a Working-class Public, 1780-1850," Harvey J. Kaye, Keith Mcclelland (ed.), E.P.Thompson, Critical Perspectives (Philadelphia: Temple University Press, 1990):12-49. |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Feminist Tarihyazımı | • “Gender: A Useful Category of Historical Analysis,” American Historical Review 91, No. 5 (December 1986): 1053-75. • “Gender: Still a Useful Category of Analysis?” Diogenes Vol. 57, No. 225 (2010): 7-14. • Deniz Kandiyoti, "Contemporary Feminist Scholarship and Middle East Studies," Deniz Kandiyoti (ed.), Gendering the Middle East: Emerging Perspectives (New York: Syracuse University Press, 1996): 1-27. |
10 | Tarihsel Sosyoloji | • Victoria E. Bonnell, "The Uses of Theory, Concepts and Comparison in Historical Sociology," Comparative Studies in Society and History 22 (Nisan 1980): 156-173. • Philip Abrams, “History, Sociology, Historical Sociology,” Past and Present 87 (Mayıs, 1980): 3-16. • Immanuel Wallerstein, “A World-System Perspective on the Social Sciences,” British Journal of Sociology 27(3), 1976: 343-352. |
11 | Foucault ve Tarihyazmına Etkileri | • Michel Foucault, Seçme Yazılar-I: Entelektüelin Siyasal İşlevi (İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2000) içinde “Hakikat ve İktidar”: 59-85. • Paul Rabinow, "Introduction," Paul Rabinow (ed.), The Foucault Reader (New York: Pantheon Books, 1984): 3-29. • Thomas Flyn, "Foucault's Mapping of History," Garry Gutting (ed.), The Cambridge Companian to Foucault (New York: Cambridge University Press, 1996): 28-46. |
12 | Edward Said ve Şarkiyatçılık | • Edward Said, Şarkiyatçılık (İstanbul: Metis Yayınları, Mart 1999) içinde “Giriş:” 11-37. • Aijaz Ahmad, "Orientalism and After," Patrick Williams ve Laura Chrisman (ed.), Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader (New York: Columbia University Press, 1994): 162-171. • Dennis Porter, “Orientalism and its Problems,” Patrick Williams ve Laura Chrisman (ed.), Colonial Discourse and Post-Colonial Theory: A Reader (New York: Columbia University Press, 1994): 150-161. |
13 | Maduniyet Çalışmaları-Sunumlar | • Ranajit Guha, Maping Subaltern Studies and the Postcolonial, ed. Vinayak Chaturvedi (London: Verso, 2000) içinde "On Some Aspects of the Historiography of Colonial India": 1-7. • Dipesh Chakrabarty, Habitations of Modernity: Essays in the Wake of Subaltern Studies (Chicago: University of Chicago Press, 2002) içinde "A Small History of Subaltern Studies:" 3-19. • Arif Dirlik, Postkolonyal Aura (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2005) içinde “Postkolonyal Aura: Küresel Kapitalizm Çağınd |
14 | Üçüncü Dünya Tarihlerini Yeniden Yazmak-Sunumlar | • Gyan Prakash, “Writing Post-Orientalist Histories of the Third World: Perspectives from Indian Historiography,” Comparative Studies in Society and History 32(2), 1990: 383-408. • Partha Chatterjee, Milliyetçi Düşünce ve Sömürge Dünyası (İstanbul: İletişim Yayınları, Aralık 1996) içinde “Tematik ve Sorunsal”: 73-103. • Arif Dirlik, Postkolonyal Aura (İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi, 2005) içinde “Yerel İçinde Küresel:” 132-161. |
15 | Sunumlar | Ders Kitabı |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 8 | 16 |
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 24 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 16 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 8 | 3 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 35 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 35 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 40 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|