Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sosyal Bilgiler Öğretiminde DramaSBO209024200
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimSosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı
Dersin KoordinatörüGenç Osman İlhan
Dersi Veren(ler)Genç Osman İlhan, Mustafa İçen
Asistan(lar)ıFatih Özdemir, Mehmet Umut Akbakla
Dersin AmacıSözel olan ve olmayan iletişimi eğitim ortamında sağlamak; yaratıcı ve eleştirel düşünmeyi harekete geçirmek; dört temel dil becerisini geliştirmek; sanat formlarına saygı göstermek; Sosyal bilgiler eğitimde dramaya dayalı etkinlikler geliştirmektir.
Dersin İçeriğiEğitsel drama teriminin tanımı ve anlamı, benzer terimlerden (Psiko drama, Yaratıcı drama, Drama-Oyun, Drama) farkı, çocuklarla drama uygulamalarının tarihçesi, eğitsel dramanın yapısı ve uygulanma aşamaları, eğitici dramanın yaş grupları ve uygulama alanlarına göre sınıflandırılması, eğitsel drama ortamı ve öğretmen nitelikleri, eğitsel drama da özel teknikler, eğitsel dramanın değerlendirilmesi, uygulandığı alanın eğitim amaçlarına uygun eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesi.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • MEB Sosyal Bilgiler Dersi Programı
  • Küçükahmet L; H. Borçbakan; S.S. Karamanoğlu (2001) “İlköğretimde Drama” Ankara
  • Gönen M; S. Şahin; A.İ. Yükselen; E. Tanju; S. A. Celep (2006); “Çocuklar İçin Yaratıcı Drama” EPSİLON YAYINLARI
  • Yılmaz N.; A. Kırkar; M.C. Alibeyolu; B. Kılıçarslan (2008) “İlköğretim Derslerinde Yaratıcı Drama Uygulamaları” ÇINAR YAYINLARI
  • Üstündağ T. (2000) Yaratıcı Drama ve Öğretmenimin Günlüğü PEGEM A YAYINLARI
Opsiyonel Program BileşenleriDersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB Öğrenme Ortamları Oluşturma ve Öğretme ve Öğrenme Sürecini Yönetme Mesleki Beceri yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir. • Öğrenme ortamlarını öğrencilerin bireysel farklılıklarını ve ihtiyaçlarını dikkate alarak düzenler. • Öğretme ve öğrenme sürecinde uygun strateji, yöntem ve teknikleri kullanarak etili öğrenmeyi gerçekleştirir. • Öğretme ve öğrenme sürecinde uygun ara, gereç ve materyalleri etkin kullanır. TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Bilişsel Uygulamalı Beceriler altında yer alan • Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Kuramsal Olgusal Bilgi düeyinde aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. • Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, grup çalışması ve drama yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanısıra dönem içindeki ders içi etkinliklere katılım ve ödev çalışmaları dikkate alınmaktadır. Öğrencilerin derse etkin katılımları ve derste gerçekleştirilen drama etkinliklerinde rol almaları önem taşımaktadır. Bunun yanında ödev olarak öğrencilerden drama yöntemiyle ders tasarlamaları ve sunmaları beklenmektedir.

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Sanat formlarına saygı gösterir.
  2. Dört temel dil becerisini (okuma, yazma, konuşma ve dinleme) becerilerini kazanır.
  3. Sosyal bilgiler dersi kazanımlarını kazandırmak amacıyla drama metinleri tasarlar ve uygular.
  4. Kendine güven duyma ve karar verme becerileri gelişir.
  5. Bağımsız düşünme gelişir.
  6. İşbirliği yapma ve sorumluluk becerileri gelişir.
  7. Yaratıcılık ve estetik becerilerini kazandırır.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Dersin içeriğini tanıtma ve sosyal bilgiler ile ilgili temel kavramların ve program yapısının gözden geçirilmesi.İlgili Kaynak
2Eğitsel drama teriminin tanımı ve anlamı, benzer terimlerden (Psiko drama, Yaratıcı drama, Drama-Oyun, Drama) farkı ortaya konulurİlgili Kaynak
3Çocuklarla drama uygulamalarının tarihçesi verilir. Eğitsel dramanın yapısı ve uygulanma aşamaları gözden geçirilir.İlgili Kaynak
4Eğitici dramanın yaş grupları ve uygulama alanlarına göre sınıflandırılması, eğitsel drama ortamı ve öğretmen nitelikleri ve eğitsel drama da özel teknikler, gözden geçirilirİlgili Kaynak
5Eğitsel dramanın değerlendirilmesinin nasıl yapılacağına dair çağdaş değerlendirme teknikleri tanıtılır.İlgili Kaynak
6Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesiİlgili Kaynak
7Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesi.İlgili Kaynak
8Ara Sınav 1
9Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesiİlgili Kaynak
10Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesiİlgili Kaynak
11Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesiİlgili Kaynak
12Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesi.İlgili Kaynak
13PROJE SUNUMLARI (Teslimi)İlgili Kaynak
14Sosyal bilgiler kazanımlarına yönelik eğitici drama örnekleri ve yeni örneklerin geliştirilmesiİlgili Kaynak
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama120
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler120
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar120
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama110
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler120
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)125
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok