Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi 1ATA103102200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı
Zorunlu @ Fizik Lisans Programı
Zorunlu @ Matematik Lisans Programı
Zorunlu @ Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ Fransızca Mütercim Tercümanlık Lisans Programı
Zorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Zorunlu @ İstatistik Lisans Programı
Zorunlu @ İktisat Lisans Programı
Zorunlu @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Zorunlu @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ Mekatronik Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ İşletme Lisans Programı
Zorunlu @ Müzik Toplulukları Lisans Programı
Zorunlu @ Fotoğraf ve Video Lisans Programı
Zorunlu @ Mimarlık Lisans Programı
Zorunlu @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı
Zorunlu @ Kimya Lisans Programı
Zorunlu @ Makine Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ Biyomedikal Mühendisliği Lisans Programı
Zorunlu @ Metalürji ve Malzeme Mühendisliği Lisans Programı (İngilizce)
Zorunlu @ Grafik Tasarımı Lisans Programı
Zorunlu @ Havacılık Elektroniği Lisans Programı
Zorunlu @ Endüstri Ürünleri Tasarımı Lisans Programı
Ders KategorisiGenel Kültür Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliUzaktan Öğrenim
Dersi Sunan Akademik BirimAtatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi Bölümü
Dersin KoordinatörüMehmet Beşikçi
Dersi Veren(ler)Eray Yılmaz, Gülsema Lüyer, Neslihan Erkan, Şebnem Gelmedi, Zafer Doğan
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıDisiplinler arası yaklaşım etrafında öğrencilerin tarihsel olaylara çok yönlü bir şekilde bakabilmesini sağlamak ve öğrencileri başta tarih olmak üzere farklı sosyal bilimlerin temel kuramsal kavramları, tartışmaları ve düşünce yöntemleri ile tanıştırmak.
Dersin İçeriğiOsmanlı Devleti’nin 19’uncu yüzyılından başlayarak 1923 yılında Lozan Antlaşması’nın imzalanması ile sona eren tarihsel dönemin başlıca siyasal, ekonomik, sosyal, kültürel olguları ve bunlar üzerine temel akademik yorumlar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye'nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 1993.
  • Eray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, İstanbul: Efe Akademi, 2021.
  • Feroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları, 2007.
  • Georg Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı: Bilimsel Nesnellikten Postmodernizme, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2016.
  • Gökçen-Faruk Alpkaya, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, İstanbul: Tarih Vakfı, 2004.
  • Niyazi, Berkes, Türkiye'de Çağdaşlaşma, Ankara: Bilgi Yayınevi, 1973.
  • Peter Burke,Tarih ve Toplumsal Kuram, İstanbul: Tarih Vakfı Yurt Yayınları, 2011.
  • Şerif Mardin, Türkiye’de Toplum ve Siyaset, İstanbul: İletişim Yayınları, 2006.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, tarih araştırmalarının anlam ve yararını öğrenecek.
  2. Öğrenciler, modernleşme öncesi Osmanlı tarihini genel hatlarıyla öğrenecek.
  3. Öğrenciler, modernleşme sürecini Avrupa tarihi içinde görüp Osmanlı tarihi ile karşılaştırarak değerlendirebilecek.
  4. Öğrenciler, 19. yüzyıl Osmanlı tarihini modernleşme çabaları bağlamında değerlendirebilecek.
  5. Öğrenciler, günümüzü, Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti tarihiyle ilişkili olarak anlayıp değerlendirebilecek.

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Giriş : Tarihin imkân ve sınırları: temel kavramlarGeorg Iggers, Yirminci Yüzyılda Tarihyazımı, s. 1-21
2Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısı, 16. İlâ 18. YüzyıllarErik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 23-38
3Modernleşme çabaları öncesi Osmanlı devlet ve toplum yapısında dönüşümler, 18. yüzyılNiyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, s. 65-80
4Modernleşmenin anlamı ve Modern Devletin Oluşumu / Osmanlı devletinde modernleşme çabalarının başlangıcı: Uzun 19. Yüzyıl başlarken Peter Burke, Tarih ve Toplumsal Kuram, s. 129-137 / Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 39-77
5Tanzimat dönemi (1839-1876): merkezi devletin yeniden yapılandırılmasıŞerif Mardin, Türkiye’de Toplum ve Siyaset, s. 288-310
6II Abdülhamid dönemi (1876-1908): Savunmacı ModernleşmeErik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 109-136
7II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculukErik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi , s. 139-186
8Ara Sınav 1
9II. Meşrutiyet dönemi : Kamusal alanda çoğulculukErik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 186-193
10I. Dünya Savaşı: “Topyekün” savaş ve milliyetçiliğin yükselişiGökçen-Faruk Alpkaya, 20. Yüzyıl Dünya ve Türkiye Tarihi, s. 71-79
11I.Dünya Savaşı Sonrasında Dünyada ve Osmanlı Devletinde Genel Sosyal ve Siyasal DurumFeroz Ahmad, Bir Kimlik Peşinde Türkiye, s.93-98.
12Kurtuluş Savaşı I: Siyasal GelişmelerEray Yılmaz, İmpratorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 189-210
13Kurtuluş Savaşı II: Askerî GelişmelerErik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, s. 222-228
14Lozan Antlaşması’nın Oluşumu ve İçeriğiEray Yılmaz, İmparatorluktan Ulus Devlete Türkiye Tarihi, s. 215-220
15Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev130
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar130
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati132
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması132
Derse Özgü Staj
Ödev16
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)16
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)16
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok