Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Optimizasyonda Sezgisel Yöntemler | END3875 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Endüstri Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Endüstri Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Kadriye Büşra Yılmazer Kaya |
Dersi Veren(ler) | Kadriye Büşra Yılmazer Kaya |
Asistan(lar)ı | Ebru Geçici |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, optimizasyon problemlerinde yaygın olarak kullanılan sezgisel yöntemlerin temellerini ve uygulamalarını ayrıntılı bir şekilde incelemektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Bu derste, öncelikle sezgisel yöntemlerin matematiksel modelleme ve klasik optimizasyon tekniklerinden nasıl farklılaştığı üzerinde durulacaktır. Bununla birlikte, bu yöntemlerin avantajları, dezavantajları ve pratik uygulamalarda karşılaşılan sorunlara nasıl çözümler sunduğu da ele alınacaktır. Öğrenciler, bu bilgileri kullanarak çeşitli optimizasyon problemlerine uygun sezgisel stratejileri seçmeyi ve uygulamayı öğrenme fırsatı bulacaklardır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci matematiksel model ve sezgisel yöntemler arasındaki benzerlik ve farklılıkları öğrenir, sezgisel yöntemleri ne zaman kullanacağını bilir.
- Öğrenci, benzetimli tavlama, genetik algoritmalar, evrimsel stratejiler ve TABU araması gibi yaygın olarak kullanılan çeşitli sezgisel metodlar hakkında bilgi edinecektir.
- Öğrenci, yaygın sezgisel yöntemleri kullanarak analiz yapıp model kurabilecektir.
- Öğrenci, sinir ağları ve rastsal yöntemler gibi diğer bazı sezgisel yöntemleri öğrendiğini gösterecektir.
- Öğrenci, sezgisel yöntemleri kullanarak elde ettiği sonuçları kullanıp yorumlayabilecek ve sonuçları diğer doğrusal ve kesin çözüm teknikleriyle karşılaştırabileceklerdir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Temel Kavramlar | Ders Notları |
2 | Temel Optimizasyon Problemleri | Ders Notları |
3 | Komşuluk ve Yerel Arama | Ders Notları |
4 | Yapıcı ve İyileştirici Sezgiseller | Ders Notları |
5 | Tavlama Benzetimi | Ders Notları |
6 | Tabu Araması | Ders Notları |
7 | Tabu Araması | Ders Notları |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Değişken Komşuluk Arama | Ders Notları |
10 | Genetik Algoritma | Ders Notları |
11 | Genetik Algoritma | Ders Notları |
12 | Karınca Kolonisi Optimizasyonu | Ders Notları |
13 | Parçacık Sürü Optimizasyonu | Ders Notları |
14 | Proje Sunumları | |
15 | Proje Sunumları | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 30 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 11 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|