Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Endüstriyel Ölçme Sistemleri | MKT4835 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Mekatronik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Mekatronik Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Kadir Erkan |
Dersi Veren(ler) | Kadir Erkan, Cüneyt Yılmaz, Haydar Livatyalı |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, mekatronik sistemlerde kullanılan endüstriyel ölçüm cihazlarının temel kavramlarını tanıtmak, teorik olduğu kadar pratik anlamda da çeşitli fiziksel olaylar için ölçüm sistemlerinin nasıl tasarlanacağını öğretmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ölçme ve algılamada temel prensipler; standardizasyon ve kalibrasyon / Algılayıcı ve dönüştürücülerin işlevsel karakteristikleri; ölçmede hata ve istatistiksel analiz / Algılamanın elektriksel prensipleri / Algılamanın optik, mekanik, ısıl prensipleri / İşaret koşullandırma teknikleri / İşaret işleme ve iletim devreleri / Akım, gerilim ve manyetik alan ölçümü / Pozisyon, seviye ve yerdeğişimi ölçümü / hız ve ivme ölçümü / Kuvvet ve gerinim ölçümü / Basınç ve tork ölçümü / Sıcaklık ve ısı ölçümü / Akış ve debi ölçümü / Hareket algılalama |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Ölçme, algılama ve standartlarda temel prensipleri ve kavramları ile ilgili bilgiye sahip olma.
- Algılayıcı ve Dönüştürücülerin işlevsel karakteristiklerini sınıflandırabilme ve çikartabilme, bunların temel kalibrasyon yöntemlerini anlayabilme ve ölçüm hatalarını belirleyebilme.
- Elektriksel, mekanik, optik ve ısıl prensipleri, işaret işleme ve iletim devre işlevlerinin algılamada kullanımı hakkında bilgiye sahip olma.
- Akım, gerilim, manyetik alan, konum, seviye, yer değiştirme, hız, ivme, kuvvet, gerilme, basınç, tork, Sıcaklık ve akış ölçüm yöntemleri, algılayıcı tiplerinin seçimi ve kullanımı hakkında bilgiye sahip olma.
- Ölçüm sistemlerinin tasarımını yapabilme.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-6 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-7 | 4 | 4 | 5 | 5 | 5 |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | 1 | 1 | 1 | 1 | 4 |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ölçme ve algılamada temel prensipler; standardizasyon ve kalibrasyon | Jacob Fraden chapter 1 |
2 | Algılayıcı ve dönüştürücülerin işlevsel karakteristikleri; ölçmede hata ve istatistiksel analiz | Jacob Fraden chapter 2 |
3 | Algılamanın elektriksel prensipleri (Kapasite, direnç, endüktans, manyetizma, endüksiyon, hall etkisi, piro-elektrik, piezeo elektrik, thomson peltier olayları) | Jacob Fraden chapter 3 |
4 | Algılamanın optik, mekanik, ısıl prensipleri (stres, gerinim, ısıl taşınım, mercekler, aynalar, fotometri) | Jacob Fraden chapter 4 |
5 | İşaret koşullandırma teknikleri; opamplar; farksal yükseltici; ölçme yükselticisi; aktif filtreler | Jacob Fraden chapter 5 |
6 | İşaret işleme ve iletim devreleri; whetstone köprüsü ve kompanzasyon; akım/gerilim; gerilim akım dönüşümü; büyük-küçük direnç ölçümü | Jacob Fraden chapter 5 |
7 | Akım, gerilim ve manyetik alan ölçümü (Hall sensörleri, flux gate akım ve gerilim sensörleri) | Jacob Fraden chapter 6 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Pozisyon, seviye ve yerdeğişimi ölçümü (Endüktif, kapasitif, potansiyometrik algılayıcılar, LVDT) | Jacob Fraden chapter 7 |
10 | Pozisyon ve hız ölçümü (kapasitif, endüktif, piezorezistif, piezoelektrik algılayıcılar, mutlak ve artımsal kodlayıcılar, tako jeneratörler) | Jacob Fraden chapter 8 |
11 | Kuvvet ve gerinim ölçümü (yük hücresi, piezo elektrik algılayıcı, dokunma algılayıcısı) | Jacob Fraden chapter 9 |
12 | Basınç ve tork ölçümü (piezo rezistif, kapasitif, optik, değişken relüktans algılayıcıları) | Jacob Fraden chapter 10 |
13 | Sıcaklık ölçümü (RTD, PTC, NTC, interferometre, akustik yöntemler) | Jacob Fraden chapter 11 |
14 | Debi ölçümleri (Termal iletkenlik, ultrasonik, elektromanyetik, mikro akış sensörleri) | Jacob Fraden chapter 11 |
15 | Akış ve debi ölçümü (ısıl iletim, ultrasonik, elektromanyetik, mikro akış algılayıcılar) | Tüm ders notları çalışılacak |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 3 | 10 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 20 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 3 | 5 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 10 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|