Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Yöneylem Araştırması | MTM4501 | 3 | 6 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Matematik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ İnşaat Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce) Seçmeli @ Kimya Mühendisliği Lisans Programı (%100 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Matematik Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Hale Gonce Köçken |
Dersi Veren(ler) | Hale Gonce Köçken, Gökhan GÖKSU |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Verilecek kararlarda en iyi sonucu elde etmek için geliştirilmiş kantitatif modelleri ele almak, gerçek hayatta karşılaşılan uygulama alanlarını göstermek ve çözüm yöntemlerini öğretmektir. |
---|---|
Dersin İçeriği | Tanımı ve tarihsel gelişimi. Karar teorisi ve karar modelleri. Tamsayılı Lineer Programlama. Şebeke (Network) Analizleri: Maksimum akış,En kısa yol ve Minimal yayılma problemleri. PERT-CPM ile proje programlama. Stok (envanter) modelleri. Kuyruk (bekleme hattı) modelleri. Markov zinciri ve analizleri. Dinamik Programlama. Geometrik Programlama. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Optimal karar verme gereği olan her alanda mevcut bilginin en verimli şekilde kullanılmasını tesis eder.
- Karar vermede karşılaşılan bir problemi formüle etme, matematik modelini kurma, modelden çözümünü elde etme, modeli ve çözümünü kontrol etme, değerlendirme, gerekirse değişiklikler yapma, ve nihayet, elde edilen çözümü uygulama bilgi ve becerisini kazandırır.
- Ele alınan sistemlerin ya da problemlerin çoğunun fiziki, biyolojik, psikolojik, sosyal, ekonomik ve mühendislik cephelerinin bulunması nedeniyle de grup halinde çalışma fikrini ve becerisini verir.
- Matematiksel programlama hakkında temel bilgi edindirir.
- Öğrenciler kendi araştırmalarında veya uygulamalarında kullanmak için gerekli yöntemleri öğrenirler.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | 4 | - | 5 | 5 |
PÇ-2 | - | - | 5 | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | 4 | - | 5 | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yöneylem Araştırması (YA) nedir? YA'nın tanımı ve tarihsel gelişimi, bir YA modelinin fazları | Ders Kitabı 2, Bölüm 1 |
2 | Karar Teorisi: Belirlilik altında karar verme, Risk altında karar verme, Belirsizlik altında karar verme | Ders kitabı 2, Bölüm 15 |
3 | Ağ Teorisi: Ağ tanımları, Minimal yayılma ağacı algoritması | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
4 | En kısa yol problemi, En kısa yol algoritmaları: Dijkstra Algoritması | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
5 | En kısa yol algoritmaları: Floyd Algoritması, En kısa yol probleminin lineer programlama modellemesi | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
6 | Maksimal akış modeli: Kesitlerin sayılması, Maksimal-Akış Algoritması | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
7 | Maksimal akış probleminin lineer programlama modellemesi ve uygulamaları | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | CPM, Şebeke gösterimi, Kritik Yol hesaplamaları, Zaman Çizelgesinin oluşturulması | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
10 | CPM'in lineer programlama formülasyonu, CPM kritik yolunun kısaltılması | Ders kitabı 2, Bölüm 6 |
11 | Deterministik Envanter (Stok kontrol) modelleri:Statik Ekonomik Sipariş modeli (EOQ), Klasik EOQ modeli, Klasik üretim modeli | Ders kitabı 2, Bölüm 13 |
12 | Deterministik envanter modellerinin uygulamaları, Ara Sınav 2. | Ders kitabı 2, Bölüm 13 |
13 | Kuyruk Sistemleri: Bir kuyruk modelinin elemanları, Genelleştirilmiş Poisson Kuyruk Modeli, Özelleştirilmiş Poisson Kuyruk Modelleri | Ders Kitabı 2, Bölüm 18 |
14 | Tek kanallı modeller | Ders Kitabı 2, Bölüm 18 |
15 | Çok kanallı modeller | Ders kitabı 1, Bölüm 4 |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 2 | 60 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 6 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|