Dersin Amacı | Mevcut eğitim-öğretim ortamını öğretim tasarımı ilkeleri açısından analiz ederek problemleri belirlemek. Belirlenen problemlere çözüm yolları ürütmek ve öğretim tasarımı kuramlarını kullanarak yeni modeller tasarlayabilmek. |
Dersin İçeriği | Öğretimsel tasarımda sistem anlayışı; öğretimsel tasarım ilkeleri; öğretimsel tasarım modelleri; öğretim süreci bileşenlerinin analizi; öğretim sürecinin tasarımı ve planlaması; öğrenme-öğretme araç, gereç ve materyalleri; öğretim materyali seçim süreci; öğretim sürecinde kullanılacak materyal ve etkinliklerin geliştirilmesi; öğretim ortamını düzenleme ve uygulama; öğretim süreci bileşenlerinin değerlendirilmesi. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Morrison, G. R., Ross, S. M., Kemp, J. E., & Kalman, H. K. (2007). Designing effective instruction. (5th Ed). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons, Inc.
- Greer, M. (1994). ID Project Management: Tools and Techniques for Instructional Designers and Developers. Englewood Cliffs: NJ: Educational Technology Publications.
- Branch, R. M. (2016). Öğretim tasarımı: ADDIE yaklaşımı. (İ. Varank, Çev Ed.). Eğitim Yayınevi: Konya
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB/RPD mesleki yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
• A1. Alan Bilgisi: Alanında sorgulayıcı bakış açısını kapsayacak şekilde ileri düzeyde kuramsal, metodolojik ve olgusal bilgiye sahiptir.
• A2. Alan Eğitimi Bilgisi: Alanın öğretim programına ve pedagojik alan bilgisine hâkimdir.
• B1. Eğitim Öğretimi Planlama: Eğitim öğretim süreçlerini etkin bir şekilde planlar.
• B2. Öğrenme Ortamları Oluşturma: Bütün öğrencileri için etkili öğrenmenin gerçekleşebileceği sağlıklı ve güvenli öğrenme ortamları ile uygun öğretim materyalleri hazırlar.
• B4. Ölçme ve Değerlendirme: Ölçme ve değerlendirme yöntemi teknik ve araçlarını amacına uygun kullanır.
• C3. İletişim ve İşbirliği: Öğrenci, meslektaş, aile ve eğitimin diğer paydaşları ile etkili iletişim ve işbirliği kurar.
• C4. Kişisel ve Mesleki Gelişim: Öz değerlendirme yaparak, kişisel ve mesleki gelişimine yönelik çalışmalara katılır.
Bu ders, Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ)'ne göre aşağıdaki yeterlilikler ile ilişkilidir:
• BİLGİ (Kuramsal & Olgusal)
o 1: Ortaöğretimde kazandığı yeterliliklere dayalı olarak; alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri kavrar.
o 4. Alanı ile ilgili öğretim programları, öğretim strateji, yöntem ve teknikleri ile ölçme ve değerlendirme bilgisine sahiptir.
o 5. Öğrencilerin gelişim, öğrenme özellikleri ve güçlüklerinin bilgisine sahiptir.
• BECERİLER (Bilişsel & Uygulamalı)
o 1. Alanıyla ilgili ileri düzeyde bilgi kaynaklarını kullanır.
o 2.Alanıyla ilgili olay ve olguları kavramsallaştırır, bilimsel yöntem ve tekniklerle inceler, verileri yorumlar ve değerlendirir.
o 3. Alanıyla ilgili sorunları tanımlar, analiz eder, kanıtlara ve araştırmalara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
o 4. Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular.
o 5. Konu alanına ve öğrencinin gereksinimlerine uygun materyal geliştirir.
o 6. Öğrencinin kazanımlarını farklı yöntemler kullanarak çok yönlü değerlendirir
• YETKİNLİKLER
o Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
1. Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
2. Kendini bir birey olarak tanır; yaratıcı ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir.
3. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır
o Öğrenme Yetkinliği
1. Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
2. Öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
3. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
4. Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
o İletişim ve Sosyal Yetkinlik
5. Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşır.
7. Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansının ileri düzeyinde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır
o Alana Özgü Yetkinlik
7. Birey olarak ve alanıyla ilgili görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin yasa yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Bu derste düz anlatım, gösterip yaptırma, proje tabanlı öğretim yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara ödevlerle desteklene proje, ara sınav ve final sınavı uygulanmaktadır.
|