Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Model Tabanlı Tasarım ve Yapay Zeka | MTH4200 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Elektrik Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Elektronik & Haberleşme Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Esra Kaya Ayana |
Dersi Veren(ler) | Buse Tacal Ucun |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Öğrencilere model tabanlı tasarım ve yapay zekâ alanlarında temel bilgi ve beceriler kazandırmak, gereksinim yönetimi süreçlerini öğretmek, kontrol sistemleri tasarımı ve yapay zekâ uygulamaları konularında yetkinlik sağlamak, model doğrulama ve test süreçlerini öğretmek, gömülü yazılım geliştirme ve yapay zekâ entegrasyonu konularında bilgi ve deneyim kazandırmak, son olarak da sektörel uygulamaları ve ileri teknolojiyi öğrencilere sunarak uygulamalı projeler geliştirme becerisi kazandırmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Ders süreci boyunca model tabanlı tasarım ve yapay zekâ konularının ayrıntılı olarak ele alındığı bir programı kapsar. İlk haftalarda gereksinim yönetimi ve sistem seviyesi tasarımın temelleri üzerinde durulurken, ardından sistem modelleme teknikleri, yapay zekâ temelleri ve kontrol sistemleri tasarımı gibi konular detaylı bir şekilde incelenir. Daha sonraki haftalarda ise model doğrulama, test süreçleri, gömülü yazılım geliştirme ve yapay zekâ entegrasyonu gibi pratik uygulamalara odaklanılır. Bu süreç içerisinde öğrenciler, modelleme araçlarını kullanarak gerçek dünya problemlerini çözmek için yapay zekâ tekniklerini nasıl entegre edebileceklerini öğrenirler. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci, model tabanlı tasarım ve yapay zekâ konularının genel tanımını ve farklarını anlamıştır.
- Öğrenci, gereksinim yönetimi süreçlerinin önemini ve gereksinimlerin analiz edilmesi yöntemlerini öğrenmiştir.
- Öğrenci, sistem seviyesi tasarımın temel adımlarını ve prensiplerini kavramıştır.
- Öğrenci, Matlab/Simulink gibi modelleme araçlarını kullanarak sistemleri nasıl modelleyeceğini öğrenmiştir.
- Öğrenci, yapay zekâ'nın temel kavramlarını ve makine öğrenimi ile derin öğrenme prensiplerini kavramıştır.
- Öğrenci, kontrol sistemleri tasarım süreçlerini ve temel kontrol tekniklerini öğrenmiştir.
- Öğrenci, yapay Zekâ tekniklerinin kontrol sistemleri üzerindeki etkisini anlamış ve uygulamalarda kullanabilecek yetenek kazanmıştır.
- Öğrenci, statik model doğrulama yöntemlerini ve araçlarını kullanarak model doğrulama yapabilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, veri analitiği tekniklerini ve veri madenciliği yöntemlerini kullanarak veri analizi ve model doğrulama yapabilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, model içi ve fonksiyonel testlerin önemini anlamış ve bu testleri uygulamalarda kullanabilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, gömülü yazılım geliştirme süreçlerini ve model tabanlı gömülü yazılım geliştirme tekniklerini öğrenmiştir.
- Öğrenci, yapay zekânın gömülü sistemlerdeki rolünü anlamış ve yapay zekâ destekli kontrol sistemleri geliştirebilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, proje yönetimi becerilerini geliştirerek, proje çalışmalarını etkili bir şekilde sunma ve değerlendirme yapabilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, gömülü sistemlerdeki güvenlik zafiyetlerini anlamış ve risk yönetimi stratejilerini öğrenerek bu sistemlerde güvenli ve güvenilir tasarımlar yapabilme yeteneği kazanmıştır.
- Öğrenci, model tabanlı tasarım ve yapay zekâ alanındaki en son gelişmeleri ve sektörel uygulamaları öğrenmiş ve ileri teknolojiye yönelik projeler geliştirebilme yeteneği kazanmıştır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 | DÖÇ-9 | DÖÇ-10 | DÖÇ-11 | DÖÇ-12 | DÖÇ-13 | DÖÇ-14 | DÖÇ-15 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
PÇ-30 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sistem Modelleme Giriş | |
2 | Gereksinim Yönetimi | |
3 | Sistem Seviyesi Tasarım | |
4 | Modelleme Teknikleri ve Araçları | |
5 | Yapay Zekâ Temelleri | |
6 | Kontrol Sistemleri Tasarımı | |
7 | Kontrol Sistemlerinde Yapay Zekâ Uygulamaları | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Statik Model Doğrulama | |
10 | Veri Analitiği ve Veri Madenciliği | |
11 | Model İçi Testler | |
12 | Fonksiyonel Testler | |
13 | Gömülü Yazılım Geliştirme | |
14 | Yapay Zekâ Entegrasyonu | |
15 | Proje Sunumu ve Değerlendirme | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 5 | 25 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 15 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 5 | 4 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 15 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|