Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Radyasyon ve Ekoloji | FIZ1126 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fizik Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mehmet Kılıç |
Dersi Veren(ler) | Mehmet Kılıç |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Radyasyon ve Ekoloji dersi, öğrencilerin radyasyonun çevresel etkilerini anlamalarını ve çevrenin korunması için gerekli bilgi, beceri ve farkındalığı kazanmalarını amaçlamaktadır. Ders, radyasyonun temel prensiplerini ve radyoaktif bozunma süreçlerini ele alarak çevresel radyonüklitlerin taşınması, dağılımı ve biyolojik sistemlere etkileri konusunda derinlemesine bir anlayış sunar. Ayrıca, çevresel radyoaktivitenin izlenmesi, matematiksel modelleme, radyolojik risk değerlendirmesi ve sonuçların etkili bir şekilde iletilmesi konularında yetkinlik kazandırmayı hedefler. Etik ve mesleki sorumluluklarla birlikte düzenleyici çerçevelerin tanıtımı sayesinde öğrenciler, radyoekolojinin çevre koruma ve sürdürülebilirlik açısından önemini kavrayarak, bilimsel ve profesyonel sorumluluk bilinci geliştirirler. |
---|---|
Dersin İçeriği | Radyasyon ve ekoloji dersi, alanın tanımı, kapsamı ve tarihsel dönüm noktalarının araştırılmasıyla başlar ve çevrenin korunmasının önemi vurgulanır. Radyasyon ve radyoaktif bozunmanın temel prensipleri, bozunma zincirlerinin ve yaygın radyonüklitlerin özelliklerinin anlaşılmasına odaklanılır. Radyonüklitlerin çevresel taşınması, hava, su ve topraktaki dağılımı ve göç dahil olmak üzere, bu süreçlere etki eden faktörler incelenir.Radyonüklidlerin biyolojik alımı bitki ve hayvanlardaki mekanizmalarla birlikte ele alınır ve besin zincirlerindeki biyobirikim ve biyobüyüme analiz edilir. Çevresel radyoaktivitenin izlenmesine yönelik teknikler tanıtılır. Radyoekolojide matematiksel modelleme öğretilir. Değerlendirme sonuçlarının etkili bir şekilde iletilmesinin önemi vurgulanarak; radyolojik risk değerlendirmesinin ilke ve yöntemleri öğretilir. Ayrıca, radyoekolojideki düzenleyici çerçeveler ve standartlar tanıtılarak; çevrenin korunmasına ilişkin etik ve mesleki sorumluluklar tartışılır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Radyoekolojinin tanımını, kapsamını ve çevresel sürdürülebilirliğe olan katkısını açıklar.
- Radyonüklitlerin hava, su ve toprakta hareketini, dağılımını ve çevre üzerindeki etkilerini analiz eder.
- Radyonüklitlerin bitki ve hayvanlar tarafından alım mekanizmalarını ve besin zincirlerindeki biyobirikim süreçlerini kavrar.
- Çevresel radyoaktivitenin izlenmesinde kullanılan teknikleri kavrar ve radyoekolojik risk değerlendirme yöntemlerini uygular.
- Çernobil ve benzeri nükleer kazaların ekosistem üzerindeki etkilerini kavrar ve radyoekolojinin iklim değişikliği ve diğer çevresel zorluklar açısından gelecekteki potansiyelini değerlendirir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Radyoekolojinin Tanımı ve Kapsamı Çevre Korumada Radyoekolojinin Önemi | |
2 | Radyoekolojik Araştırmalarda Tarihsel Gelişim ve Kilometre Taşları | |
3 | Radyasyonun Temel Prensipleri Radyoaktif Bozunma ve Bozunma Zincirleri | |
4 | Ortak Radyonüklitlerin ve Kaynakların Özellikleri Radyoaktif Bozunmanın Ölçümü | |
5 | Radyonüklidlerin Havada Dağılımı ve Göçü Radyonüklitlerin Suda Dağılımı ve Göçü | |
6 | Radyonüklidlerin Toprakta Dağılımı ve Göçü Vaka Çalışması Tartışması: Çernobil Nükleer Felaketi | |
7 | Bitkiler Tarafından Radyonüklid Alım Mekanizmaları | |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Hayvanlar Tarafından Radyonüklit Alım Mekanizmaları Besin Zincirlerinde Biyobirikim ve Biyomagnifikasyon | |
10 | Çevresel Radyoaktiviteyi İzleme Teknikleri Radyoekolojide Matematiksel Modellemeye Giriş | |
11 | Radyoekolojik İzleme Teknikleri | |
12 | Risk Değerlendirme İlkeleri ve Yöntemleri Karşılaştırmalı Risk Değerlendirmesi Radyoekolojide Risk İletişimi | |
13 | Nükleer Kazaların Ekosistemlere Etkisi Radyoekoloji ve İklim Değişikliği | |
14 | Radyoekolojik Araştırmalarda Gelecekteki Yönelimler ve Zorluklar | |
15 | Öğrenci sunumları | |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 30 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|