Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Sosyal Sorumluluk ve AdaletFEF200122200
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz, Bahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Zorunlu @ Matematik Lisans Programı
Zorunlu @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce)
Zorunlu @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce)
Zorunlu @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Zorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimFen-Edebiyat Fakültesi
Dersin KoordinatörüSevim Yılmaz Önder
Dersi Veren(ler)Sevim Yılmaz Önder
Asistan(lar)ıGamzegül Çıtak
Dersin AmacıDisiplinler arası olarak tasarlanan bu dersin amacı; öğrencilerin sosyal adalet kavramını kadınların, çocukların, engelli bireylerin, yaşlıların ve hayvanların hakları ile ilişkilendirerek anlamalarını sağlamak ve toplumsal yaşam hakkında farkındalık arttırmaktır. Dersin içeriğini, sunumlar, okumalar, tartışmalar ve pratik etkinliklerin birleşimini içermektedir. Bu sayede öğrenciler, toplumda farklı şekillerde ayrımcılığa ve ötekileştirmeye maruz kalan bu gruplarla ilgili sosyal adalet konularının tarihsel, kültürel ve etik boyutlarını bakım (care) kavramı bağlamında derinlemesine bir bakış geliştireceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler bu konularda eleştirel bir şekilde düşünme ve analiz etme yetenekleri kazanacakları gibi, insiyatif almak, işbirlikli yaratıcı yöntemleri gözeterek proje geliştirmek ve küresel çapta örnekler ışığında yerel olumlu dönüşümlerde aktif rol alabileceklerdir.
Dersin İçeriği*Kadınların, çocukların, engelli bireylerin, yaşlıların ve hayvanların vb hakları yönelik sosyal adalet hareketlerinin tarihsel bağlamını incelemek ve uzmanların görüşleri ile meseleyi tartışmak
*Bu gruplar için hak ve adaletin etik ve felsefi temellerini araştırmak.
*Sosyal adalet konularının kesişimselliğini (intersectionality) ve bunların örtüşme ve etkileşim biçimlerini analiz etmek.
*Kadın hakları, çocuk hakları , engelli hakları, yaşlı hakları ve hayvan hakları alanlarındaki güncel sorunları ve tartışmaları değerlendirmek ve uzman görüşü almak.
* Akademik sorgulama ve tartışma yoluyla eleştirel düşünme ve araştırma becerilerini geliştirmek.
* Toplumsal hizmet ve savunuculuk yoluyla sosyal adalet girişimlerine aktif katılımı teşvik etmek.
*Farkındalığı artırmak için; çocuklar, yaşlılar ve hayvanlarla ilgili sivil toplum örgütleri ve kuramlarla diyalog içinde olmak
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Altan, M. Z. (2011). Çoklu zekâ kuramı ve değerler eğitimi. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(4), 53-57.
  • Benton, T. (1993). Natural relations: Ecology, animal rights and social justice. Verso. ÇIMRIN.
  • Çımrın, F. K. (2010). Yeni toplumsal hareketler ve kentsel yaşam. Gümüşhane Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2).
  • Demiral, S. (2022). Belirsizliğin Ortasında Çocukluk Deneyimi. ViraVerita E-Dergi, (15), 207-237.
  • Donovan, J. (2017). Animal rights and feminist theory. In Animal Rights (pp. 191-216). Routledge.
  • Erbay, H. (2019). TARİHSEL SÜREÇTE DÜNYADA VE TÜRK TOPLUMUNDA KADIN ALGISI VE HAKLARININ GELİŞİMİ ÜZERİNE BİR DEĞERLENDİRME. Ege Sosyal Bilimler Dergisi, 2(1), 1-25.
  • Gaarder, E. (2008). Risk & reward: The impact of animal rights activism on women. Society & Animals, 16(1), 1-22.
  • Gaarder, E. (2011). Women and the animal rights movement. Rutgers University Press.
  • Groves, J. M. (2001). Animal rights and the politics of emotion: Folk constructs of emotions in the animal rights movement. Passionate politics: Emotions and social movements, 212-229.
  • İnal, K. (2017). Çocuk Hakları ve Siyaset. Propaganda Yayınları.
  • Kemmerer, L. (Ed.). (2011). Sister species: Women, animals and social justice. University of Illinois Press.
  • Nibert, D. (2002). Animal rights/human rights: Entanglements of oppression and liberation. Rowman & Littlefield Publishers.
  • Özen, B. (2019). YAŞAM HAKKINA SAYGI VE SANATTA ETİK SORUNU. Ulakbilge Sosyal Bilimler Dergisi, 7(34), 263-279.
  • Peek, C. W., Bell, N. J., & Dunham, C. C. (1996). Gender, gender ideology, and animal rights advocacy. Gender & Society, 10(4), 464-478.
  • Yörük, A. (2009). Feminizm/ler. Sosyoloji Notları, 7(1), 63-85.
Opsiyonel Program BileşenleriDERSİN KOORDİNATÖRÜ: Doç. Dr. Songül DEMİR, DERSİ VERENLER: • İnsan ve Toplum Bilimleri: Doç. Dr. Songül DEMİR, Dr. Öğr Üy. Abdullah Teyfur Erdoğdu, Doç.Dr. Muhammed Fazıl BAŞ, Doç.Dr. Şerif Esendemir, Doç. Dr Nur Ayrin Ersöz, Öğr.Gör Mahmut Zeki ERBAY • Matematik: Dr. Öğr.Üy. Eda Yıldız, Ars. Gör. Dr. İsmal Aydoğdu • Moleküler Biyoloji ve Genetik: Ars.Gör.Dr. Mine Kuçak • İstatistik: Doç.Dr. Reşit Çelik • Türk Dili ve Edebiyatı: Doç. Dr. Sevim Yılmaz Önder • Fizik: Doç.Dr. Nursel Can, Dr. Öğr. Üy. Mehmet Yılmaz • Kimya: Prof.Dr. Mevlüde Çamlıca, ASİSTANLAR: • İnsan ve Toplum Bilimleri: Ars. Gör. Çağrı Taşgetiren, Ars.Gör. Abdurrahman Nur • Matematik: Arş. Gör. Damla Yaman, • Moleküler Biyoloji ve Genetik: Arş. Gör Hasan Hüseyin Gülercan • İstatistik: Arş. Gör. Egemen Özkan • Türk Dili ve Edebiyatı: Arş. Gör. Gamze Gül Kılıç • Fizik: Arş. Gör. Dr. Ünsal AKDERE • Kimya: Arş. Gör. Sadegül Fırat

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk ve adalet kavramının ne olduğunu ve hangi kavramlarla bağlantılı olduğunu açıklayabilecektir.
  2. Öğrenci dersin sonunda sosyal sorumluluk ve adalet alanlarının neler olduğunu, hangi alanlarda iş gördüğünü açıklayabilecektir.
  3. Öğrenci dersin sonunda sosyal sorumluluk stratejilerinin nasıl ele alındığı açıklayabilecektir.
  4. Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk projelerinin özelliklerinin neler olduğunu açıklayabilecektir.
  5. Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk projelerinin nasıl uygulanabileceğini açıklayabilecektir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5
PÇ-1-----
PÇ-2-----
PÇ-3-----
PÇ-4-----
PÇ-5-----
PÇ-6-----
PÇ-7-----
PÇ-8-----
PÇ-9-----
PÇ-10-----
PÇ-11-----
PÇ-12-----
PÇ-13-----
PÇ-14-----
PÇ-15-----
PÇ-16-----
PÇ-17-----
PÇ-18-----
PÇ-19-----

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Sosyal Sorumluluk ve Adalet dersine giriş: Kavramlarının açıklanması – Doç. Dr. Songül DEMİR.Kaynak [6,13]
2Adalet kavramına tarihsel bakış ve uzman görüş almaKaynak [6, 7, 8, 11, 13-15]
3Cinsiyete bağlı ayrımcılık ve kadın hakları – Prof. Dr. Ayrin Ersöz.Kaynak [6, 7, 8, 11, 13-15]
4Çocuk Hakları: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, çocuk istismarı ve ihmali, çocuklar için eğitim ve sağlık hizmetleri – Doç. Dr. Şerif Esendemir.Kaynak [6,13]
5Yaşlı, engelli ve kimsesizlerin toplumsal dezavantajlı durumlarının gözden geçirilmesi, haklar ve yönetmeliklerin irdelenmesi – Doç. Dr. Şerif Esendemir.Kaynak [2, 5, 6, 9, 12, 13]
6Hayvan hakları: Hayvanlarla ilgili etik teoriler, hayvan testleri ve deneyleri, hayvan refahı yasa ve yönetmelikler – Prof. Dr. Ayrin Ersöz.Kaynak [6,13]
7Savunuculuk ve Aktivizm: haklar ve adaleti savunmaya yönelik stratejiler – Doç. Dr. Fazıl Baş.Kaynak [2, 3, 6,13]
8Ara Sınav 1
9Çevre bilinci ve doğal yaşamı korumaya yönelik çalışmaların ele alınması – Dr. Öğretim Üyesi Teyfur ErdoğduKaynak [6,13]
10Saha araştırması (kurum ziyareti)Kaynak [6,13]
11Saha araştırması (kurum ziyareti)Kaynak [6,13]
12Saha araştırması (kurum ziyareti)Kaynak [6,13]
13Saha araştırması (kurum ziyareti)Kaynak [6,13]
14Savunuculuk projelerinin hazırlanması ve sunulması (Zorunlu)Kaynak [6,13]
15Proje sunumları (Zorunlu)Kaynak [6,13]
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler120
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati142
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması71
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği
Projeler17
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)17
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)17
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok