Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Sosyal Sorumluluk ve Adalet | FEF2001 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz, Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ İstatistik Lisans Programı (%30 İngilizce) Zorunlu @ Matematik Lisans Programı Zorunlu @ Fizik Lisans Programı (%30 İngilizce) Zorunlu @ Kimya Lisans Programı (%30 İngilizce) Zorunlu @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı Zorunlu @ Türk Dili ve Edebiyatı Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fen-Edebiyat Fakültesi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Sevim Yılmaz Önder |
Dersi Veren(ler) | Sevim Yılmaz Önder |
Asistan(lar)ı | Gamzegül Çıtak |
Dersin Amacı | Disiplinler arası olarak tasarlanan bu dersin amacı; öğrencilerin sosyal adalet kavramını kadınların, çocukların, engelli bireylerin, yaşlıların ve hayvanların hakları ile ilişkilendirerek anlamalarını sağlamak ve toplumsal yaşam hakkında farkındalık arttırmaktır. Dersin içeriğini, sunumlar, okumalar, tartışmalar ve pratik etkinliklerin birleşimini içermektedir. Bu sayede öğrenciler, toplumda farklı şekillerde ayrımcılığa ve ötekileştirmeye maruz kalan bu gruplarla ilgili sosyal adalet konularının tarihsel, kültürel ve etik boyutlarını bakım (care) kavramı bağlamında derinlemesine bir bakış geliştireceklerdir. Dersin sonunda, öğrenciler bu konularda eleştirel bir şekilde düşünme ve analiz etme yetenekleri kazanacakları gibi, insiyatif almak, işbirlikli yaratıcı yöntemleri gözeterek proje geliştirmek ve küresel çapta örnekler ışığında yerel olumlu dönüşümlerde aktif rol alabileceklerdir. |
---|---|
Dersin İçeriği | *Kadınların, çocukların, engelli bireylerin, yaşlıların ve hayvanların vb hakları yönelik sosyal adalet hareketlerinin tarihsel bağlamını incelemek ve uzmanların görüşleri ile meseleyi tartışmak
*Bu gruplar için hak ve adaletin etik ve felsefi temellerini araştırmak. *Sosyal adalet konularının kesişimselliğini (intersectionality) ve bunların örtüşme ve etkileşim biçimlerini analiz etmek. *Kadın hakları, çocuk hakları , engelli hakları, yaşlı hakları ve hayvan hakları alanlarındaki güncel sorunları ve tartışmaları değerlendirmek ve uzman görüşü almak. * Akademik sorgulama ve tartışma yoluyla eleştirel düşünme ve araştırma becerilerini geliştirmek. * Toplumsal hizmet ve savunuculuk yoluyla sosyal adalet girişimlerine aktif katılımı teşvik etmek. *Farkındalığı artırmak için; çocuklar, yaşlılar ve hayvanlarla ilgili sivil toplum örgütleri ve kuramlarla diyalog içinde olmak |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | DERSİN KOORDİNATÖRÜ: Doç. Dr. Songül DEMİR, DERSİ VERENLER: • İnsan ve Toplum Bilimleri: Doç. Dr. Songül DEMİR, Dr. Öğr Üy. Abdullah Teyfur Erdoğdu, Doç.Dr. Muhammed Fazıl BAŞ, Doç.Dr. Şerif Esendemir, Doç. Dr Nur Ayrin Ersöz, Öğr.Gör Mahmut Zeki ERBAY • Matematik: Dr. Öğr.Üy. Eda Yıldız, Ars. Gör. Dr. İsmal Aydoğdu • Moleküler Biyoloji ve Genetik: Ars.Gör.Dr. Mine Kuçak • İstatistik: Doç.Dr. Reşit Çelik • Türk Dili ve Edebiyatı: Doç. Dr. Sevim Yılmaz Önder • Fizik: Doç.Dr. Nursel Can, Dr. Öğr. Üy. Mehmet Yılmaz • Kimya: Prof.Dr. Mevlüde Çamlıca, ASİSTANLAR: • İnsan ve Toplum Bilimleri: Ars. Gör. Çağrı Taşgetiren, Ars.Gör. Abdurrahman Nur • Matematik: Arş. Gör. Damla Yaman, • Moleküler Biyoloji ve Genetik: Arş. Gör Hasan Hüseyin Gülercan • İstatistik: Arş. Gör. Egemen Özkan • Türk Dili ve Edebiyatı: Arş. Gör. Gamze Gül Kılıç • Fizik: Arş. Gör. Dr. Ünsal AKDERE • Kimya: Arş. Gör. Sadegül Fırat |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk ve adalet kavramının ne olduğunu ve hangi kavramlarla bağlantılı olduğunu açıklayabilecektir.
- Öğrenci dersin sonunda sosyal sorumluluk ve adalet alanlarının neler olduğunu, hangi alanlarda iş gördüğünü açıklayabilecektir.
- Öğrenci dersin sonunda sosyal sorumluluk stratejilerinin nasıl ele alındığı açıklayabilecektir.
- Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk projelerinin özelliklerinin neler olduğunu açıklayabilecektir.
- Öğrenci bu dersin sonunda sosyal sorumluluk projelerinin nasıl uygulanabileceğini açıklayabilecektir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sosyal Sorumluluk ve Adalet dersine giriş: Kavramlarının açıklanması – Doç. Dr. Songül DEMİR. | Kaynak [6,13] |
2 | Adalet kavramına tarihsel bakış ve uzman görüş alma | Kaynak [6, 7, 8, 11, 13-15] |
3 | Cinsiyete bağlı ayrımcılık ve kadın hakları – Prof. Dr. Ayrin Ersöz. | Kaynak [6, 7, 8, 11, 13-15] |
4 | Çocuk Hakları: Birleşmiş Milletler Çocuk Hakları Sözleşmesi, çocuk istismarı ve ihmali, çocuklar için eğitim ve sağlık hizmetleri – Doç. Dr. Şerif Esendemir. | Kaynak [6,13] |
5 | Yaşlı, engelli ve kimsesizlerin toplumsal dezavantajlı durumlarının gözden geçirilmesi, haklar ve yönetmeliklerin irdelenmesi – Doç. Dr. Şerif Esendemir. | Kaynak [2, 5, 6, 9, 12, 13] |
6 | Hayvan hakları: Hayvanlarla ilgili etik teoriler, hayvan testleri ve deneyleri, hayvan refahı yasa ve yönetmelikler – Prof. Dr. Ayrin Ersöz. | Kaynak [6,13] |
7 | Savunuculuk ve Aktivizm: haklar ve adaleti savunmaya yönelik stratejiler – Doç. Dr. Fazıl Baş. | Kaynak [2, 3, 6,13] |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Çevre bilinci ve doğal yaşamı korumaya yönelik çalışmaların ele alınması – Dr. Öğretim Üyesi Teyfur Erdoğdu | Kaynak [6,13] |
10 | Saha araştırması (kurum ziyareti) | Kaynak [6,13] |
11 | Saha araştırması (kurum ziyareti) | Kaynak [6,13] |
12 | Saha araştırması (kurum ziyareti) | Kaynak [6,13] |
13 | Saha araştırması (kurum ziyareti) | Kaynak [6,13] |
14 | Savunuculuk projelerinin hazırlanması ve sunulması (Zorunlu) | Kaynak [6,13] |
15 | Proje sunumları (Zorunlu) | Kaynak [6,13] |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | ||
Projeler | 1 | 20 |
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 7 | 1 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | 1 | 7 | |
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 7 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 7 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|