Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
İş Sağlığı ve Güvenliği 2 | BME2012 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Biyomedikal Mühendisliği Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Biyomedikal Mühendisliği Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mihrigül Altan |
Dersi Veren(ler) | |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, iş kazaları ve meslek hastalıklarına etki eden risk faktörlerini tanıtmak ve bu tür durumların önlenmesinde önemli rolü olan risklerin değerlendirilmesinin nasıl yapılacağını öğretmektir. Eşzamanlı olarak Kontrol ve Otomasyon Mühendisliği Bölümü bünyesinde kaza ve meslek hastalıklarına müdahil olmak, 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu hakkında bilgilendirme yapmak ve bunun sonucunda öğrencilerin iş sağlığı ve güvenliğine katılımı ve güvenli kültürün oluşturulması da dersin amaçları arasında yer almaktadır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Risk Yönetimi, Risk Değerlendirme, Risk Analizi, Risk Algısı, Psikososyal Risk Faktörleri, Fiziksel Risk Faktörleri, Ergonomik Risk Faktörleri, Kimyasal Risk Faktörleri, Risk Değerlendirme Yöntemleri, Risk Kontrol Adımları, Risk Değerlendirme Aşamaları, Risk Değerlendirme Dokümantasyonu, Risk Değerlendirme Uygulaması, Üzerinde Çalışma Ekranlı Aletler, Ergonomik Çalışma, Mesleki Kas-iskelet Hastalıklarından Koruma |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci tehlike, risk, ramak kala, olay/durum, kaza kavramlarını ve aralarındaki farkı bilir.
- Öğrenci, risk değerlendirmesinin neden yapıldığını, işlevini, kim tarafından ve nasıl yapıldığını öğrenir.
- Öğrenci psikososyal, biyolojik, kimyasal, fiziksel tehlikeleri bilir ve bu tehlikelerden korunma ilkelerini bilir.
- Öğrencinin bir fikri vardır ve daha sağlıklı bir çalışma ortamına katkıda bulunabilir.
- Öğrenci tehlikeleri daha erken fark eder ve önlemler konusunda daha duyarlı olabilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
PÇ-17 | - | - | - | - | - |
PÇ-18 | - | - | - | - | - |
PÇ-19 | - | - | - | - | - |
PÇ-20 | - | - | - | - | - |
PÇ-21 | - | - | - | - | - |
PÇ-22 | - | - | - | - | - |
PÇ-23 | - | - | - | - | - |
PÇ-24 | - | - | - | - | - |
PÇ-25 | - | - | - | - | - |
PÇ-26 | - | - | - | - | - |
PÇ-27 | - | - | - | - | - |
PÇ-28 | - | - | - | - | - |
PÇ-29 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
PÇ-30 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Risk Yönetimi ve Değerlendirmesi, Risk Yönetimi ve Genel Yönetim, Tehlike ve Risk Kavramları, Tehlike Kaynakları ve Oluşturdukları Riskler, Risk Yönetiminin Bir Parçası Olarak Risk Değerlendirmesi, Risk Değerlendirmesinin Mantığı | Ders Notları |
2 | Risk Değerlendirme, Kontrol, Ölçüm ve Araştırma, Risk Değerlendirme Aşamaları, Risk Kontrol Adımları, Risk Değerlendirme Ekibi ve Çalışan Bağlılığı, Risk Önleme Yöntemleri | Ders Notları |
3 | Risk Değerlendirme Yöntemleri, Kalitatif Yöntemler, Nicel Yöntemler, Fine-Kinney Yöntemi, L Tipi Matris, X Tipi Matris, Fta, Eta, Cca, Fmea, Jsa, Hazop, Pra, Pha | Ders Notları |
4 | Ekranlı Araçlarla Çalışmada İş Sağlığı ve Güvenliği, Ekranlı Araçlarla Çalışmada Riskler ve Korunma, Doğru Oturma, Gözlerin Korunması, Gözlerin Kısa Süre Dinlenmesi, Alışkanlık, Dinlenme ve Egzersizler | Ders Notları |
5 | Ergonomi, Ergonomik Çalışma Yeri ve Ders Sırasında Dikkat Edilmesi Gerekenler, Ofis Ergonomisi, Bilişsel Ergonomi, Fiziksel Ergonomi, Yönetimsel Ergonomi, Antropometri ve Çalışma Ortamı Tasarımı | Ders Notları |
6 | Psikososyal Risk Faktörleri, Stres, Strese Neden Olan Faktörler, Stres Aşamaları, Stresi Önleme Yöntemleri, İş Stresinin Sağlığa Etkileri, Stresin Uzun Süreli Etkileri, Psikolojik İstismar (Mobbing) ve Baş Etme Yöntemleri | Ders Notları |
7 | Risk İletişimi, Risk Algısı, Çalışanları Bilgilendirme, Çalışan Görüşlerini Alma, İletişim ve İkna | Ders Notları |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Biyolojik Risk Faktörleri ve Önleme Yöntemleri, Grup 1, Grup 2, Grup 3, Grup 4 Biyolojik Etmenler, Biyolojik Etmenler Listesi, İş Hijyeni | Ders Notları |
10 | Fiziksel Risk Faktörleri, Gürültü, Titreşim, Basınç, Aydınlatma, Termal Konfor (Nem, Sıcak veya Soğuk Çalışma, Isıtma ve Havalandırma), Radyasyon, İyonlaştırıcı Işınlar, İyonlaştırıcı Olmayan Işınlar | Ders Notları |
11 | Kimyasal Risk Faktörleri ve Korunma Yöntemleri, Korunma Yöntemleri, Kanserojen ve Mutajenik Maddeler, Tehlikeli Bölge Sınıfları | Ders Notları |
12 | Yangın ve Korunma Yöntemleri, Yangın Sırasında Güvenlik, Yangının Sınıflandırılması ve Söndürme Esasları, Acil Durum Yönetimi, Acil Durum Planlarının Hazırlanması ve Çalışanlara Transferi, Tedbir ve Tatbikatlar, İlk Yardım ve Acil Müdahale, Tehlike İletişimi | Ders Notları |
13 | Üniversitede İş Sağlığı ve Güvenliği, Sınıflardaki Tehlikeler, Yemekhane ve Kantinlerdeki Tehlikeler, Psikososyal Tehlikeler, Biyolojik Tehlikeler, Kimyasal Tehlikeler, Elektriksel Tehlikeler | Ders Notları |
14 | Risk Değerlendirme Uygulamaları | Ders Notları |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 2 | 20 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 40 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 1 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 2 | 5 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | -6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu Ana Metni ve Düzenlemeleri -İşyeri Hekimliği ve İş Güvenliği Uzmanı Ders Notları |
---|