Dersin Amacı | Toplumsal değişime neden olan bilimsel ve teknolojik gelişmeleri tanımak ve bunları sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirmektir. |
Dersin İçeriği | Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi; geçmişten günümüze bilim ve teknolojide yaşanan gelişmeler; bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri; insanlığın ortak bilim mirası; ünlü Türk bilim insanları; yabancı bilim insanları; doku ve organ nakli, nano-teknoloji, gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi; Türk Patent Enstitüsü; telif ve patent hakları; uzay ve havacılık çalışmaları. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - Bahri Ata (2017); Bilim Teknoloji ve Sosyal Değişme, Pegem Akademi, Ankara.
- Russell Bernard: “Bilimin Toplum Üzerindeki Etkileri” İlya yayınevi, İzmir.
- Castells, Manuel (2008) “Bin Yılın Sonu & Enformasyon Çağı Ekonomi, Toplum ve Kültür Cilt.3” İstanbul Bilgi Üniversitesi
- Cipolla, Carlo (2002); Zaman Makinesi Saat ve Toplum 1300-1700 Kitap Yayınevi
- TUBİTAK Bilim teknik dergileri ve diğer TUBİTAK yayınları
- Konuyla ilgili diğer internet kaynakları
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB Ölçme ve Değerlendirme Alan Bilgisi yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir.
• Alanı ile ilgili konu ve kavramları analiz eder.
• Alanındaki temel kuram ve yaklaşımların alanına yansımalarını yorumlar.
• Alanı ile ilgili temel bilgi ve veri kaynaklarını sınıflandırır.
• Alanına ilişkin temel araştırma yöntem ve tekniklerini sınıflandırır.
• Milli ve manevi değerlerin alanına yansımalarını yorumlar.
TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı altında yer alan aşağıdaki yeterliliklerle ilgilidir:
• Bilginin doğası kaynağı, sınırları, doğruluğu, güvenirliliği ve geçerliliğinin değerlendirilmesi konusunda bilgi sahibidir.
• Bilimsel bilginin üretimiyle ilgili yöntemleri tartışır.
• Bireysel ve grup çalışmalarında sorumluluk alır ve alınan görevi etkin bir şekilde yerine getirir.
• Edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
• Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu bir tutum geliştirir.
• Bilgiye ulaşma yollarını etkin bir şekilde kullanır.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap ve grup çalışması yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanısıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım ve proje çalışmaları dikkate alınmaktadır. Ödev olarak, ders konularının ön hazırlığına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir (Haftalık konu ile ilgili ders yürütücüsünün önerdiği akademik yayınların ya da haftalık okumaların incelenmesi ve tartışma sorularının hazırlanması, sınıf içerisinde yürütülecek bir münazara çalışması için öğrencilerin ön hazırlık yapmaları, vb.). Proje kapsamında, toplumun kullandığı bilgi ve teknoloji araçlarının analiz edilmesine yönelik performansa dayalı bir çalışma yapılır (Örn. 3-4 kişilik öğrenci gruplarının kendi alanı ile ilgili seçtiği bir konu için toplumun kullandığı bilgi ve teknoloji araçlarının eleştirel bir analize tabi tutulması ve bu araçların etkilerinin incelenmesi, vb.).
|