Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Erken Çocuklukta Sanat Eğitimi | OKL3001 | 3 | 4 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Okulöncesi Eğitimi Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Okulöncesi Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | Mehmet Nur Tuğluk |
Asistan(lar)ı | Feride Gök Çolak |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğretmen adaylarının sanat eğitiminin yeri ve önemini kavraması ve çocukların estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması hakkında bilgi sahibi olmalarıdır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Sanatın tanımı ve işlevi; sanat eğitimi tarihi; çağdaş eğitimde sanat eğitiminin yeri ve önemi; bir sanat eserini tanıyabilme ve değerlendirebilme; erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat eğitiminin tanımı ve önemi; gelişim evrelerine göre çocuk resmi ve özellikleri; okul öncesinde sanat eğitimi yöntem ve teknikleri, kullanılan malzemeler; müzede sanat eğitimi; erken çocukluk döneminde yaratıcılık ve sanat eğitimi ile ilgili kuram ve uygulamalar; çocukların yaratıcı ifade becerilerini ve estetik farkındalıklarını destekleyen programların hazırlanması ve uygulanması. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıdaki MEB Öğretmenlik mesleği Genel yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir. - Alan eğitimi, eğitimin temelleri, çocukların gelişimi ve öğrenme özellikleri ve erken çocukluk dönemine özgü olan öğretim bilgisine sahiptir. - Program kazanımlarına, çocukların bireysel farklılıklarına, ihtiyaçlarına, özelliklerine dayalı olarak gelişimlerini desteklemeye yönelik öğretim ilkelerine ve alan öğretimine uygun öğretim stratejisi, yöntem ve teknikleri belirler ve etkinlikleri tasarlar. TYYÇ’deki Öğretmen Yetiştirme ve Eğitim Bilimleri Temel alanı Kuramsal ve Olgusal Bilgi altında yer alan Bilişsel ve Uygulamalı Beceriler aşağıdaki yeterliklerle ilişkilidir. - Öğrencilerin gelişim özelliklerini, bireysel farklılıklarını; konu alanının özelliklerini ve kazanımlarını dikkate alarak en uygun öğretim strateji, yöntem ve tekniklerini uygular. Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, işbirlikli öğrenme, grup çalışması ve istasyon yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yıl sonu sınavlarının yanısıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım ve proje çalışmaları dikkate alınmaktadır. Ödev olarak, ders konularının uygulanmasına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir (Alanları ile ilgili seçtiği bir dersin belirtke tablosunu hazırlama, seçtiği ders ile ilgili farklı soru madde tiplerine uygun soru hazırlama, verilen bir teste ait sonuçların madde ve test analizlerini yapma, performans görevi hazırlama, rubrik geliştirme, vb.). Proje kapsamında, ölçme araçlarının geliştirilip uygulanmasına yönelik performansa dayalı bir çalışma yapılır (Örn. 3-4 kişilik öğrenci gruplarının kendi alanı ile ilgili seçtiği bir ders/konu için bir belirtke tablosu hazırlayıp ona uygun 20-30 soruluk çoktan seçmeli test geliştirmesi, uygulaması, sonuçları analiz edip raporlaştırarak dönem sonunda teslim etmesi). |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler bir sanat eserini tanımlar.
- Öğrenciler bir sanat eserini eleştirir
- Öğrenciler bir sanat eserinde çocuk resimlerini tanımlar ve ayırt eder.
- Öğrenciler çocukların bir sanat eseri ile kendini ifade etmelerine örnek verir.
- Öğrenciler, çocukların resimlerini yaş ve gelişim düzeyine göre ayırt eder.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | |
PÇ-1 | - | - | - | - | - |
PÇ-2 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
PÇ-3 | - | - | - | - | - |
PÇ-4 | 5 | 5 | 4 | 5 | 4 |
PÇ-5 | 4 | 5 | 4 | 4 | 5 |
PÇ-6 | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 |
PÇ-7 | 4 | 4 | 5 | 5 | 4 |
PÇ-8 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 |
PÇ-9 | 4 | 5 | 4 | 5 | 5 |
PÇ-10 | - | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - | - |
PÇ-14 | 4 | 4 | 4 | 4 | 4 |
PÇ-15 | 4 | 4 | 5 | 4 | 4 |
PÇ-16 | - | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sanatın ve görsel sanatın tanımı, işlevi ve amaçları, sanat eğitiminin tarihi. | İlgili Kaynaklar |
2 | Sanat ile ilgili yaklaşımlar ve sanatsal yöntemler | İlgili Kaynaklar |
3 | Çağdaş eğitimde sanat eğitiminin yeri ve önemi, Sanat eğitimi için materyal ve ortam özellikleri, okul öncesinde görsel sanat eğitimi yöntem ve teknikleri | İlgili Kaynaklar |
4 | Sanat eğitiminin okul öncesindeki yeri ve önemi, çocuklarda görsel algının gelişimi | İlgili Kaynaklar |
5 | Sanatın elemanları, estetik, sanat eleştirisi, sanatçıların çalışmalarını çocuklarla analiz etme. | İlgili Kaynaklar |
6 | Müze eğitimi, müze eğitimi planı hazırlama, uygulama ve değerlendirme | İlgili Kaynaklar |
7 | Gelişim evrelerine göre çocuk resmi ve özellikleri, çocuk resimlerini inceleme | İlgili Kaynaklar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | İlgili Kaynaklar | |
10 | Okul öncesi program yaklaşımlarında sanat eğitimi (Montessori, Reggio, High Scope, Waldorf, Proje yalaşımı) | İlgili Kaynaklar |
11 | Çocukların sanatsal ifadesini etkileyen etmenler, öğretmenin sanat eğitiminde rolü | İlgili Kaynaklar |
12 | Okul öncesinde sanat eğitimine aile katılımı, MEB 36-72 ay çocuklar için eğitim programında yer alan görsel sanat eğitimini destekleyen amaç ve kazanımların incelenmesi | İlgili Kaynaklar |
13 | Sanat eğitiminin diğer etkinlikler ile bütünleştirilmesi, sanat portfolyoları, sanat eğitiminde değerlendirme | İlgili Kaynaklar |
14 | Okul öncesi çocuklar için sanat etkinliği planlama, uygulama ve değerlendirme | İlgili Kaynaklar |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 12 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 25 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|