Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, aile olgusu ve aile içi iletişim alanında teorik temel sağlanması ve öğrencilerin, sistem yaklaşımını kavramaları öğrenmelerini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Family and family characteristics. Family life cycle Theories of Family Relationships And a Family Relationships Theoretical Model (family sistem teori, family structure, the family as a whole, boundaries, subsystems, rules…),Communication in Families (parent-child relations, parents , attitudes, parents stlyes, communication skills, communication in subsystem, communication barriers, The Developmental Origins of Communication (parent-child communication during infancy-preschool-middle childhood adolescence), Discipline in Families,Coping with stress in Families, Consultation with parents and family, Conflict in Families, Violence and Abuse in Families, Parent- child activities Parent education programs. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | - • Gordon, T. (2017). Etkili Anne- Baba Eğitimi, Çev. Hale Vardar, Profil Yayıncılık. Bitter, J. R. (2009). Theory and practice of family therapy and counseling. Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole. Day, R. D. (2003). Introduction to family processes (4th ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. DeVito, J. A. (2007). The interpersonal communication book. (11th ed.). Boston: Pearson. DeVito, J. A. (2014). Human communication: The basic course. (13th ed.). Boston: Pearson. Gladding, S. T. (2012). Aile terapisi: Tarihi, kuram ve uygulamaları. [İ. Keklik & İ. Yıldırım (Çev. Ed.)]. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (Orijinal çalışmanın basım tarihi 2011) Goldenberg, H. & Goldenberg, I. (2002). Counseling today’s families. Pacific Grove, CA: Thomson Brooks/Cole. Long, L. L., Burnett, J. A., & Thomas, R. V. (2006). Sexuality counseling: An integrative approach. Upper Saddle River, NJ: Pearson Prentice Hall. Nelsen, J. C. (1998). Couple treatment: Assessment and intervention. Northvale, NJ: Jason Aronson. Ortaylı, İ. (2007). Osmanlı toplumunda aile (8. baskı). İstanbul: Pan Yayıncılık. Segrin, C. & Flora, J. (2011). Family communication (2nd ed.). New York, NY: Routledge. (DERS KİTABI) T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2011). Türkiye aile yapısı araştırması (Yayın No. 3046). http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54292ce0369dc32358ee2a46/taya2011.pdf adresinden elde edildi. T.C. Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı Aile ve Toplum Hizmetleri Genel Müdürlüğü. (2013). Türkiye aile yapısı araştırması tespitler, öneriler. http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54292ce0369dc32358ee2a46/taya2013trk.pdf adresinden elde edildi. T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü. (2010). Türkiye’de aile değerleri araştırması (Genel Yayın No. 145). http://ailetoplum.aile.gov.tr/data/54292ce0369dc32358ee2a46/kutuphane_61_turkiyede_aile_degerleri.pdf adresinden elde edildi. Vangelisti, A. L. (Ed.). (2004). Handbook of family communication. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum. Kaya, A. (2010).Kişilerarası İlişkiler ve Etkili İletişim. Ankara: Pegem Yayınları. Ergin, A. , Birol C. (2005); Eğitimde İletişim, Ankara: Anı Yayınları
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Bu ders, aşağıda yer alan Mesleki Yeterlilik Kurumu “Psikolojik Danışman” ve “Okul Psikolojik Danışmanı” yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir:
• Hizmet alacaklara ilişkin değerlendirme sürecinde ilgili görevli, aile ve benzeri diğer kişilerle bilgi ve görüş alışverişinde bulunur.
• Öğrenci, veli, öğretmen ve okul içindeki ve dışındaki diğer paydaşlarla beklenti, talep ve gereksinimleri belirlemeye yönelik çalışmalar yapar.
• Bireysel planlama yapmasına yardımcı olduğu öğrencilerin veli ve öğretmenleriyle konsültasyon görüşmeleri organize eder.
• Öğrencilerin karar vermelerine yardımcı olmak amacıyla veli, öğretmen ve diğer ilgilerler iş birliği yapar.
• İkincil ve üçüncül önleme hizmetlerine gereksinim duyan öğrencilere yardımcı olmak amacıyla gerektiğinde aile, öğretmen uzman, görevli ve diğer paydaşlarla bilgi alışverişinde bulunur.
• Psiko-sosyal müdahale planını, ilgili uzmanlarla ve ailelerle işbirliği halinde okul ve topluma takım liderliği yaparak uygular.
• Öğrencilerin gelişimin ve akademik başarısını desteklemek amacıyla okulda veli, öğretmen ve diğer paydaşlarla eşgüdüm çalışmaları yapar.
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, örnek olay incelemesi yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır.
Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yılsonu sınavlarının yanı sıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım dikkate alınmaktadır. Ödev olarak ders konularına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir.
|