Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Travma Sonrası Psikolojik Danışma | PDR4232 | 2 | 3 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Rehberlik ve Psikolojik Danışma Lisans Programı |
---|---|
Dersin Koordinatörü | M. Engin DENİZ |
Dersi Veren(ler) | M.Engin Deniz |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, travma sonrası psikolojik danışma süreciyle ilgili bilgi ve donanım kazandırmaktır. |
---|---|
Dersin İçeriği | Travmanın Tanımı; Kapsamı Ve Türleri (Doğal Afetler; İnsan Eliyle Yaratılmış Travmalar; Vekaleten Travma; İkincil Travma Vb.) Travma Sonrasında Çocuklar; Ergenler Ve Yetişkinlerde Görülebilen Tepkiler Ve Bunları Etkileyen Etmenler Travma Yaşantısının Bireysel; Ailevi Ve Toplumsal Sonuçları; Travmanın Neden Olduğu Olası Psikolojik Bozukluklar (Travma Sonrası Stres Bozukluğu; Akut Stres Bozukluğu Vb.) Travmanın İnsanlarda Yol Açtığı Olumsuz Etkileri Önlemeye Yönelik Yaklaşımlar Ve Müdahale Yöntemleri Travmayla İlişkili Yürütülen Devlet Politikaları Ve Travma Mağduru İle Çalışırken Dikkate Alınacak Hukuki Temeller Travmaya Maruz Kalmış Kişilerle Çalışacak Psikolojik Danışmanın Nitelikleri Ve Yeterlilikleri, psikolojik danışma süreci |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Dersin meslek eğitimini sağlamaya yönelik katkısı: Bu ders, aşağıda yer alan Mesleki Yeterlilik Kurumu “Psikolojik Danışman” ve “Okul Psikolojik Danışmanı” yeterlikleri ile doğrudan ilişkilidir: • Bireyle psikolojik danışma yapmak • Grupla psikolojik danışma yapmak • Bireysel gelişime yönelik rehberlik uygulamaları gerçekleştirmek • Mesleki gelişimi destekleyici uygulamaları gerçekleştirmek • Uygun hizmete ve/veya uzmana yönlendirmek • İzleme çalışmaları yapmak • Verdiği hizmetleri izlemek • Öğrencilerin akademik, kariyer ve kişisel-sosyal gereksinimlerini belirlemek • Öğrencilerin gelişimine yardım etmek için ilgili kişilerle görüşmek • Kritik yaşam olayları yaşayan öğrencilere yardım etmek • Kritik yaşam olayları yaşandığında okul ve topluma yönelik olarak alanında liderlik yapmak • Öğrencileri ilgili kurumlara sevk etmek • Konsültasyon/müşavirlik yapmak • İlgililerle iş birliği yapmak • Danışmanlık hizmet süreçlerini iyileştirmek Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Dersin öğretiminde anlatım, tartışma, soru-cevap, örnek olay incelemesi yöntem ve teknikleri uygulanmaktadır. Ölçme ve değerlendirme: Dersin ölçme ve değerlendirilmesinde, ara sınav ve yılsonu sınavlarının yanı sıra dönem içindeki ödev, ders içi etkinliklere katılım dikkate alınmaktadır. Ödev olarak ders konularına yönelik çalışmalar ödev olarak verilir. |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler travmanın tanımını, kapsamını ve türlerini bilir.
- Öğrenciler travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkileri bilir.
- Öğrenciler travma yaşantısının sonuçlarını bilir.
- Öğrenciler travman sürecinde müdahale yöntemlerini değerlendirir.
- Öğrenciler travmayla ilişkili hukuki temelleri ve devlet politikalarını bilir
- Öğrenciler travma sonrası psikolojik danışma sürecini bilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | |
PÇ-1 | 5 | - | 5 | - | - | 5 |
PÇ-2 | - | 5 | - | 5 | 5 | - |
PÇ-3 | 5 | - | 5 | - | - | 5 |
PÇ-4 | - | - | - | 5 | 5 | - |
PÇ-5 | 5 | 5 | 5 | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | 5 | - | 4 |
PÇ-7 | 5 | 5 | - | - | 5 | - |
PÇ-8 | - | - | - | - | - | 5 |
PÇ-9 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | - |
PÇ-10 | - | - | - | - | - | 5 |
PÇ-11 | 5 | - | 5 | 5 | 5 | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Travmanın tanımı, kapsamı ve türleri | |
2 | Travma sonrasında çocuklar, ergenler ve yetişkinlerde görülebilen tepkiler | |
3 | Travma yaşantısının bireysel, ailevi ve toplumsal sonuçları | |
4 | Travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu ve travma sonrası oluşan diğer psikolojik bozukluklar | |
5 | Travma sonrası stres bozukluğu, akut stres bozukluğu ve travma sonrası oluşan diğer psikolojik bozukluklar | |
6 | Travma yaşantısına müdahale yöntemleri | |
7 | Travma yaşantısına müdahale yöntemleri | |
8 | Ara Sınav 1 / Uygulama veya Konu Tekrarı | |
9 | Psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterlilikleri | |
10 | Psikolojik danışmanın eğitimi | |
11 | Travma yaşayanlar için hukuki süreç ve devlet politikası | |
12 | EMDR | |
13 | Travma yaşamış bireylerde psikolojik danışma | |
14 | Travma yaşamış bireylerde psikolojik danışma | |
15 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | ||
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | ||
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 30 |
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 1 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | |||
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 10 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|