Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Araştırma Yöntemleri ve Bilimsel Etik | FBO5004 | 2 | 2.5 | 2 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Bahar |
---|
Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu @ Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Programı Zorunlu @ Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Doktora Programı Zorunlu @ Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Programı (İngilizce) Seçmeli @ Matematik ve Fen Bilimleri Eğitimi ABD Fen Bilgisi Eğitimi Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) |
Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | Fen Bilgisi Eğitimi |
---|---|
Dersin Koordinatörü | Mustafa Arslan |
Dersi Veren(ler) | Mustafa Arslan, Gülbin Özkan |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bilimsel yaklaşımların temelinde yatan ilkelerin anlaşılması, analitik düşünme becerilerinin geliştirilmesi ve etik kurallar çerçevesinde bilimsel araştırma yapabilme bilgi ve becerisinin kazandırılması. |
---|---|
Dersin İçeriği | Dersin içeriği ve önemi; Bilimsel araştırmanın temelleri ve bilimsel araştırma süreci; Bilimsel araştırma türleri; Etik kavramı, bilimsel araştırmalarda etik kavramı, bilimsel araştırma etiği, etik teorileri; Bilimsel etik ihlalleri, etik olmayan davranışların nedenleri; Bilimsel araştırma kaynakları ve etik ilkelere uygun atıf yapılması; Akademik etik, etik ilkeler, etik ihlal kapsamındaki yaptırımlar, ilgili yasal mevzuatın incelenmesi; Araştırmanın planlanması, uygulanması ve raporlanmasında etik konular; Danışmanlık, jüri üyeliği, editoryal ve hakemlik etiği; Bilimde etik olmayan davranışlara yönelik çözüm önerileri, önlenmesi ve intihal tarama programları; Araştırma Etik Kurulları, kuralları, etik kurul ve MEB'e başvuru; Etik ikilem analizleri; Etik ilkelere uygun araştırma önerisi hazırlanması. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bilimsel araştırma tekniklerini anlayabilmek
- Etik ile ilgili kavramsal ve kuramsal bilgilerilere sahip olmak
- Bilimsel araştırma basamaklarının etik ve etik dışı durumlarını anlamak ve analiz edebilmek
- Bilimsel bir araştırmayı tasarlayabilmek ve etik kurallarına uygun biçimde yapabilmek
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | |
PÇ-1 | - | - | - | - |
PÇ-2 | - | - | - | - |
PÇ-3 | - | - | - | - |
PÇ-4 | - | - | - | - |
PÇ-5 | - | - | - | - |
PÇ-6 | - | - | - | - |
PÇ-7 | - | - | - | - |
PÇ-8 | - | - | - | - |
PÇ-9 | - | - | - | - |
PÇ-10 | - | - | - | - |
PÇ-11 | - | - | - | - |
PÇ-12 | - | - | - | - |
PÇ-13 | - | - | - | - |
PÇ-14 | - | - | - | - |
PÇ-15 | - | - | - | - |
PÇ-16 | - | - | - | - |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ders içeriğinin tanıtılması ve önemi | İlgili Kaynaklar |
2 | Bilimsel araştırmanın temelleri ve bilimsel araştırma süreci | İlgili Kaynaklar |
3 | Bilimsel araştırma türleri | İlgili Kaynaklar |
4 | Etik kavramı, bilimsel araştırmalarda etik kavramı, bilimsel araştırma etiği, etik teorileri | İlgili Kaynaklar |
5 | Bilimsel etik ihlalleri, etik olmayan davranışların nedenleri | İlgili Kaynaklar |
6 | Bilimsel araştırma kaynakları ve etik ilkelere uygun atıf yapılması | İlgili Kaynaklar |
7 | Akademik etik, etik ilkeler, etik ihlal kapsamındaki yaptırımlar, ilgili yasal mevzuatın incelenmesi | İlgili Kaynaklar |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Araştırmanın planlanması, uygulanması ve raporlanmasında etik konular | İlgili Kaynaklar |
10 | Danışmanlık, jüri üyeliği, editoryal ve hakemlik etiği | İlgili Kaynaklar |
11 | Bilimde etik olmayan davranışlara yönelik çözüm önerileri, önlenmesi ve intihal tarama programları | İlgili Kaynaklar |
12 | Araştırma Etik Kurulları, kuralları, etik kurul ve MEB'e başvuru | İlgili Kaynaklar |
13 | Etik ikilem analizleri | Öğrencilerin görüşleri |
14 | Etik ikilem analizleri | Öğrencilerin görüşleri |
15 | Etik ilkelere uygun araştırma önerisi hazırlamak | Öğrencilerin görüşleri |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 14 | 0 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | 1 | 30 |
Sunum/Jüri | 1 | 30 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | ||
Final | 1 | 40 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 14 | 2 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | 1 | 20 | |
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 10 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | |||
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|