| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|
| 1 | Konu Anlatımı (%85): Bu ders, biyokimyasal süreçlerin klinik tanı, tedavi ve hasta takibindeki rolünü açıklayarak tıpta biyokimyanın önemini kavranması Sınıf içi Uygulama(%15): Çeşitli biyokimyasal testleri doğru organ/sistemle eşleştirerek biyokimyasal verilerin klinik anlamını tartışılması. | Klinik Biyokimya süreçlerinin kapsam ve içeriğini içerene konunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı 3, Bölüm 1. |
| 2 | Konu Anlatımı (%85): Klinik Biyokimya: Labaratuvar işleri Günlük klinik uygulamalarda laboratuvar testlerinin uygulanması Sınıf içi Uygulama(%15): Klinik biyokimya laboratuvarlarında; kan, idrar ve diğer biyolojik örnekler analiz edilerek, glukoz, üre, kreatinin, elektrolitler, karaciğer enzimleri gibi testlerin tartışılması | Klinik biyokimya laboratuvarında rutin analiz süreçlerinin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı 3, Bölüm 1 ve 2. |
| 3 | Konu Anlatımı (%85): Klinik Biyokimya Laboratuvarında Kalite Kontrol Ve Standardizasyon Sınıf içi Uygulama(%15): Klinik biyokimya laboratuvarlarında güvenilir ve doğru sonuçlar elde edebilmek için iç ve dış kalite kontrol yöntemleri nasıl uygulanır; bu süreçte cihazların kalibrasyonu, referans aralıkların doğruluğu ve sonuçların standardizasyonu nasıl yapılır | Klinik Biyokimya Laboratuvarının kapsam ve niteliğinin araştırılması.. Kaynak: Ders Kitabı 3, Bölüm 3. |
| 4 | Kısa Sınav 1 : 1, 2 ve 3 konuları ile ilgili Konu Anlatımı (%85): Metabolizmanın Düzenlenmesi-İnsulin ve glukagon Sınıf içi Uygulama(%15): İnsulin ve glukagoni hormonlarının metabolik yolaklar üzerindeki düzenleyici etkileri ve fizyolojik durumlara (açlık, tokluk) göre nasıl çalıştıkları açıklanır. | İnsulin ve glukagon hormonlarını içeren konunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 23. Kısa Sınav 1: (1, 2 ve 3 konuları ile ilgili). Kaynak: Ders Kitabı 3, Bölüm 1-3. |
| 5 | Konu Anlatımı (%85): Metabolizmanın düzenlenmesi- Vitaminler Sınıf içi Uygulama(%15): Suda ve yağda çözünen vitaminlerin görevleri, eksiklik belirtileri ve metabolizma üzerindeki etkileri ele alınır. | Vitaminlerin özelliklerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 3, Bölüm 28. |
| 6 | Konu Anlatımı (%85): Metabolizmanın Düzenlenmesi- Beslenme ve açlık Döngüsü Sınıf içi Uygulama(%15): Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizmasının beslenme ve açlık durumlarına göre nasıl değiştiği detaylı şekilde incelenir. | Karbonhidrat, yağ ve proteinlerin metabolizmadaki açlık ve tokluk durumunda akıbetinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 24. |
| 7 | Kısa Sınav 2 : 4, 5 ve 6 konuları ile ilgili Konu Anlatımı (%85): Metabolizmanın Düzenlenmesi- Beslenme Sınıf içi Uygulama(%15): Makro ve mikro besin öğelerinin metabolizma üzerindeki etkileri ile dengeli beslenmenin biyokimyasal temelleri anlatılır. | Biyokimyasal açıdan beslenme, mikro ve makro besin içeriklerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 24. Kısa Sınav 2: (4, 5 ve 6 konuları ile ilgili). Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 23 , 24 ve 28. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Konu Anlatımı (%85): Diyabet tanımının yapılması, diyabette gerçekleşen metabolik değişiklikler nelerdir. Sınıf içi Uygulama(%15): Diyabetin tipleri, nedenleri, biyokimyasal etkileri ve klinik belirtileri üzerinde durulur. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilere, diyabetin risk faktörlerini içeren vaka senaryoları verilip çözüm önerileri üzerinde beyin fırtınası yapılır. | Diyabette biyokimyasal süreçlerin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 25. |
| 10 | Konu Anlatımı (%85): Obesite tanımı, obezite nasıl değerlendirilir, metabolizmada gözlemlenen değişikler Sınıf içi Uygulama(%15): Obezitenin metabolizmadaki etkileri, insülin direnci, lipid metabolizması bozuklukları ve inflamasyon süreçleri üzerinde durulur. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilere, obesite risk faktörlerini içeren vaka senaryoları verilip çözüm önerileri üzerinde beyin fırtınası yapılır. | Biyokimyasal olarak obezite ile ilgili konunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 26. |
| 11 | Kısa Sınav 3 : 7, 9 ve 10 konuları ile ilgili Konu Anlatımı (%85): Lipoproteinler tanımı ve sınıflandırılması, metabolizmadaki görevleri Sınıf içi Uygulama(%15): Lipoproteinlerin metabolizmadaki rolleri, özellikle kolesterol taşınması ve kalp-damar hastalıklarındaki önemi üzerine interaktif tartışmalar ve örnek vakalar yapılır. | Kanda lipid taşıyıcı proteinler ve işlevlerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 18. Kısa Sınav 2: (7, 9 ve 10 konuları ile ilgili). Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 23-26. |
| 12 | Konu Anlatımı (%85): Aterosklerosis tanımı, lipoproteinlerle ilişkisi, genetik faktörlerin etkisi Sınıf içi Uygulama(%15): Aterosklerozun gelişim mekanizmaları (lipoproteinlerin rolü, inflamasyon) ve önlenme yolları tartışılır. | Aterosklerosis biyokimyasal süreçlerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 7. |
| 13 | Konu Anlatımı (%85): Atherosklerosisin risk faktörleri, patofizyolojisi Sınıf içi Uygulama(%15): Öğrenciler, ateroskleroz risk faktörlerini ve patofizyolojisini içeren basit vaka analizleri yaparak, hastalık gelişim sürecini ve önlenebilir etkenleri tartışır. Bu çalışma, klinik ve biyokimyasal mekanizmaların ilişkilendirilmesini sağlayarak konunun kavranmasını destekler. Sınıf-içi Tartışma (5 dk.): Öğrencilere, ateroskleroz risk faktörlerini içeren vaka senaryoları verilip çözüm önerileri üzeri | Kalp hastalıklarında risk faktörlerinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 10. |
| 14 | Kısa Sınav 4: 10, 11 ve 12 konuları ile ilgili Konu Anlatımı (%85): Antioksidanlar tanımı, Enzimatik (örneğin süperoksit dismutaz, katalaz) enzimler ile ilgili anlatım Sınıf içi Uygulama(%15): Serbest radikallerin hücreye zarar verme mekanizmasını ve antioksidanların bu süreci nasıl engellediğini interaktif görseller ve örneklerle anlatılır. | Enzimatik antioksidanlar, güncel hayattan örneklerin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 11. Kısa Sınav 2: (10, 11 ve 12 konuları ile ilgili). Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 7 ve 10. |
| 15 | Konu Anlatımı (%85): Antioksidanlar tanımı, non-enzimatik (örneğin C vitamini, E vitamini, glutatyon) antioksidanlar ile ilgili anlatım Sınıf içi Uygulama(%15): Günlük beslenmede antioksidan kaynaklarının önemi ve eksiklik durumlarında ortaya çıkabilecek sağlık sorunları tartışılır. | Enzimatik olmayan antioksidanlar ve bunlara güncel hayattan örneklerin araştırılması. Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 8. |
| 16 | Final | |