Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Biyokimyasal HesaplamalarMBG308235300
ÖnkoşullarYok
YarıyılBahar
Dersin Diliİngilizce, Türkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüSeçmeli @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiUzmanlık/Alan Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMoleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü
Dersin KoordinatörüKadriye Kızılbey
Dersi Veren(ler)Emel Ordu, Kadriye Kızılbey
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilere modern biyokimya, hücre biyolojisi ve moleküler biyolojide gerekli olan temel hesaplama prensiplerini kazandırmaktır. Öğrencilerin deneysel verileri değerlendirebilmesi, laboratuvar ortamında karşılaşılan nicel problemleri çözebilmesi ve bilimsel çalışmalarda hesaplama temelli yaklaşımlar geliştirebilmesi hedeflenmektedir. Böylece öğrencilerin hem teorik bilgi hem de uygulamaya dönük analitik düşünme becerilerini geliştirmeleri hedeflenmektedir.
Dersin İçeriğiBirimler ve Miktarlar; Çözelti ve Dilüsyon Hazırlanması; Molekül ağırlığı; Stokiometri; Asitler, bazlar ve tamponlar; Biyolojik Moleküller; Biyoenerjetikler; Enzimler; Spektrofotometri ve diğer optik yöntemler; Farmasötik Hesaplamalar.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Segel, Irwin H. Biyokimyasal Hesaplamalar, Palme Yayınevi, 2025.
  • Moorthy, Krish. Biyokimyasal Hesaplamaların Temelleri, 2. Baskı, Boca Raton, FL: CRC Press, 2008.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Konsantrasyon terimlerini tanımlayarak deneysel uygulamalarında kullanabileceklerdir.
  2. Laboratuvarda çözelti hazırlarken, asit-baz ve diğer kimyasal reaksiyonlarda gerekli matematiksel işlemleri yapabileceklerdir.
  3. Biyokimyasal hesaplamaları kendi araştırma ve meslek alanlarında uygulayabileceklerdir.
  4. Enzimoloji, biyoenerjetik, spektrofotometri ve diğer optik yöntemlerde hesaplamaları kullanabileceklerdir.
  5. Proteinler, nükleik asitler, yağlar ve karbonhidratlara ilişkin temel hesaplamaları yapabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Konu Anlatımı: Birimler ve miktarlar, Çözelti ve dilüsyon hazırlanması Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Birimler ve miktarlar, Çözelti ve dilüsyon hazırlanmasına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Birimler ve miktarlar, Çözelti ve dilüsyon hazırlanması uygulamasıyla ilgili tartışmanın yapılması Birimler ve miktarlar, çözelti ve dilüsyon hazırlanmasının okunması, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 1; Ders Kitabı 2, Bölüm 1-2.
2Konu Anlatımı: Hacme dayalı konsantrasyon hesaplamaları Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Hacme dayalı konsantrasyon hesaplamalarına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Hacme dayalı konsantrasyon hesaplamaları uygulamalarıyla ilgili tartışmanın yapılması Hacme dayalı konsantrasyon hesaplamalarının okunması, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 1; Ders Kitabı 2, Bölüm 3.
3Konu Anlatımı: Ağırlığa dayalı konsantrasyon hesaplamaları Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Ağırlığa dayalı konsantrasyon hesaplamalarına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Ağırlığa dayalı konsantrasyon hesaplamaları uygulamalarıyla ilgili tartışmanın yapılması Ağırlığa dayalı konsantrasyon hesaplamalarının okunması, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 1; Ders Kitabı 2, Bölüm 4.
4Konu Anlatımı: pH kavramı Sınıf-içi Uygulama (60 dk): pH kavramına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): pH kavramı uygulamalarıyla ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 1 (15 dk): Ders sonunda, belirlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması pH kavramının okunması ve formülasyonların incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 1; Ders Kitabı 2, Bölüm 2. Kısa Sınav 1: 1, 2 ve 3. Hafta ders notlarının çalışılması.
5Konu Anlatımı: Sulu Çözeltiler, Tamponlar ve Asit-Baz Kimyası Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Sulu Çözeltiler, Tamponlar ve Asit-Baz Kimyasına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Sulu Çözeltiler, Tamponlar ve Asit-Baz Kimyası uygulamalarıyla ilgili tartışmanın yapılması Sulu Çözeltiler, Tamponlar ve Asit-Baz Kimyası konusunun incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 1; Ders Kitabı 2, Bölüm 3.
6Konu Anlatımı: Biyolojik moleküllerin Kimyası, Amino asit, Peptidler, Proteinler. Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, Amino asit Peptidler, Proteinlere ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, Amino asit Peptidler, Proteinlere ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 2 (15 dk): Ders sonunda, belirlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Amino asit, peptidler ve proteinler gibi biyolojik moleküllerin kimyasının okunması, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 2; Ders Kitabı 2, Bölüm 3. Kısa Sınav 2: 1, 2, 3, 4 ve 5. Hafta ders notlarının çalışılması
7Konu Anlatımı: Biyolojik moleküllerin Kimyası, nükleotidler, nükleik asitler Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, nükleotidler, nükleik asitlere ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, nükleotidler, nükleik asitlere ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Nükleotidler ve nükleik asitler gibi biyolojik moleküllerin kimyasının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 2; Ders Kitabı 2, Bölüm 6-7.
8Ara Sınav 1
9Konu Anlatımı: Biyolojik moleküllerin Kimyası, karbohidratlar, yağlar Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, karbohidratlar, yağlara ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyolojik moleküllerin Kimyası, karbohidratlar, yağlara ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Karbohidratlar ve yağlar gibi biyolojik moleküllerin kimyasının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 2; Ders Kitabı 2, Bölüm 5-6-7.
10Konu Anlatımı: Biyoenerjetik: Enerji veren ve Enerji isteyen reaksiyonlar Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyoenerjetik: Enerji veren ve Enerji isteyen reaksiyonlara ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyoenerjetik: Enerji veren ve Enerji isteyen reaksiyonlara ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Biyoenerjetik konusunda enerji veren ve enerji isteyen reaksiyonların incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 3.
11Konu Anlatımı: Biyoenerjetik: Denge Konsantrasyonlarının Hesaplanması I Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyoenerjetik: Denge konsantrasyonlarının hesaplanmasına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyoenerjetik: Denge konsantrasyonlarının hesaplanmasına ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 3 (15 dk): Ders sonunda, belirlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Biyoenerjetik konusunda denge konsantrasyonlarının hesaplanmasının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 3. Kısa Sınav 3: 9 ve 10. Hafta ders notlarının çalışılması
12Konu Anlatımı: Biyoenerjetik: Denge Konsantrasyonlarının Hesaplanması II Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyoenerjetik: Denge konsantrasyonlarının hesaplanmasına ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyoenerjetik: Denge konsantrasyonlarının hesaplanmasına ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Biyoenerjetik konusunda denge konsantrasyonlarının hesaplanmasının incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 3.
13Konu Anlatımı: Biyolojik Katölizörler, Enzimler, Enzim kinetik reaksiyon Hızları, Enzim Kinetik Verilerini Grafikleme yöntemleri Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Biyolojik Katölizörler, Enzimler, Enzim kinetik reaksiyon Hızları, Enzim Kinetik Verilerini Grafikleme yöntemlerine ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Biyolojik Katölizörler, Enzimler, Enzim kinetik reaksiyon Hızları, Enzim Kinetik Verilerini Grafikleme yöntemlerine ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapEnzimler konusunun incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 4; Ders Kitabı 2, Bölüm 8.
14Konu Anlatımı: Spektrofotometri Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Spektrofotometri yöntemlerine ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Spektrofotometri yöntemlerine ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Kısa Sınav 4 (15 dk): Ders sonunda, belirlenen konuları içeren bir kısa sınavın yapılması Spektrofotometri konusunun incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 5; Ders Kitabı 2, Bölüm 8. Kısa Sınav 4: 11, 12 ve 13. Hafta ders notlarının çalışılması
15Konu Anlatımı: Farmasötik Hesaplamalar Sınıf-içi Uygulama (60 dk): Farmasötik Hesaplamalara ilişkin basit örnekleme yaptırılması Sınıf-içi Tartışma (15 dk): Farmasötik Hesaplamalara ilişkin uygulamalarla ilgili tartışmanın yapılması Farmasötik hesaplamalar konusunun incelenmesi, Kaynak: Ders Kitabı 1, Bölüm 6; Ders Kitabı 2, Bölüm 13.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği420
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği42
Projeler
Sunum / Seminer00
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok