Ders AdıKodu Yerel KrediAKTS Ders (saat/hafta)Uygulama (saat/hafta)Laboratuar (saat/hafta)
Genel Biyoloji 1MBG101135300
ÖnkoşullarYok
YarıyılGüz
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiLisans
Dersin TürüZorunlu @ Moleküler Biyoloji ve Genetik Lisans Programı
Seçmeli @ Matematik Lisans Programı
Ders KategorisiTemel Meslek Dersleri
Dersin Veriliş ŞekliYüz yüze
Dersi Sunan Akademik BirimMoleküler Biyoloji ve Genetik Bölümü
Dersin KoordinatörüSemiha Erişen
Dersi Veren(ler)Semiha Erişen
Asistan(lar)ı
Dersin AmacıBu dersin amacı, öğrencilerin biyomoleküllerden hücrelere kadar yaşamın organizasyonu ve canlı çeşitliliği ile ilgili temel kavramları kavramalarına ve canlı sistemlerin hücresel düzeyde nasıl işlediklerini anlamalarına yardımcı olmaktır. Ders ayrıca, öğrencilere biyomoleküller, hücre yapı ve işlevi ve canlı çeşitliliği ile yaşam arasındaki ilişkileri analiz edebilecek ve edindikleri bilgileri problemlerin tanımlanması ve yorumlanmasında kullanabilecek becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır.
Dersin İçeriğiYaşamın kimyasal temelleri, hücre yapı ve işlevi, solunum, fotosentez, hücrelerarası iletişim, hücre döngüsü, evrim ve mekanizmaları, canlı çeşitliliği.
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar
  • Urry L. A., Cain M. L., Wasserman S.A., Minorsky P.V., Orr R. Campell Biyoloji, 12 th Ç. Ed: Gündüz E. ve Türkan İ. Palme yayıncılık, 2021.
  • Simon E. J., Dickey J. L., Hogan K. A., Reece J.B., Campbell Temel Biyoloji Fizyoloji İlaveli 5 th Ç. Ed: Gündüz E. ve Türkan İ., Palme yayıncılık, 2017.
Opsiyonel Program BileşenleriYok

Ders Öğrenim Çıktıları

  1. Öğrenciler, canlı organizmaların özelliklerini ve temel ihtiyaçlarını belirleyebileceklerdir.
  2. Öğrenciler, canlılığın neden C kimyasına dayandığını ve diğer elementlerin canlılar için potansiyelini açıklayabileceklerdir.
  3. Öğrenciler, hücrelerde meydana gelen metabolik reaksiyonlar ile hücrelerin işleyişini ve yapısını açıklayabileceklerdir.
  4. Öğrenciler, türler arasındaki filogenetik ilişkileri yorumlayabileceklerdir.
  5. Öğrenciler, ekosistem sürdürülebilirliği açısından biyolojik çeşitliliğin önemini tartışabileceklerdir.
  6. Öğrenciler, canlıların metabolik özellikleri ile ekosistem işlevselliği arasındaki bağlantıyı yorumlayabileceklerdir.

Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi

DÖÇ-1DÖÇ-2DÖÇ-3DÖÇ-4DÖÇ-5DÖÇ-6

Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları

HaftaKonularÖn Hazırlık
1Sınıf içi uygulama: Biyoloji tanımı kapsamı, canlıların oluşumu ve özellikleri ile ilgili soru-cevap, metafor çalışması. Sınıf içi tartışma: Canlı ile cansız arasındaki sınır nedir? Virüsler canlı mıdır?1. Giriş ünitesinin okunması. Kaynak: Ders Kitabı, giriş bölümü.
2Konu anlatımı: Yaşamın kimyasal temelleri 1. İnorganik ve organik bileşik konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1. ünite /konu 1, 2 ve 3.
3Konu anlatımı: Makromoleküller Sınıf içi tartışma: Makromoleküller arasındaki ilişkiler ve etkileşimler. Kısa sınav 1: 2. hafta konuları ile ilgili1. Organik bileşik konusunun hatırlanması ve makromoleküller konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 1. ünite/konu 4. 2. Kısa sınav 1: (2. hafta konuları ile ilgili)Kaynak: Ders Kitabı, 1. ünite /konu 1, 2 ve 3.
4Hücre teorisi, bitki ve hayvan hücrelerinin yapı ve fonksiyonu1. Hücre konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 1.
5Konu anlatımı: Hücre zarı ve madde alışverişi Sınıf içi tartışma: Hücre zarının seçici geçirgenliği olmasaydı ne olurdu? Kısa sınav 2: 3. ve 4. haftaların konuları ile ilgili1. Hücre zarı yapısı ile pasif ve aktif taşıma konularının okunması Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 2. 2. Kısa sınav 2: (3 ve 4. hafta konuları ile ilgili) Kaynak: Ders Kitabı, 1. ünite /konu 4. ve 2. ünite/konu 1.
6Konu anlatımı: Hücre solunum/fotosentez Sınıf içi uygulama: Hücresel solunum ve fotosentez süreçlerini karşılaştıran detaylı akış şeması hazırlama1. Solunum ve fotosentez konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 4 ve 5.
7Konu anlatımı: Hücrelerarası iletişim Sınıf içi tartışma: Kanser ve diğer hastalıklarda hücrelerarası iletişimin rolü nedir? Kısa sınav 3: 5. ve 6. haftaların konuları ile ilgili1. Hücrelerarası iletişim konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 6. 2. Kısa sınav 3: (5. ve 6. haftaların konuları ile ilgili) Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 2, 4 ve 5.
8Ara Sınav 1
9Konu anlatımı: Hücre döngüsü /mayoz Sınıf içi tartışma: Hücre bölünmesinde moleküler mekanizmalar ile genetik çeşitlilik/ hastalıklar arasında nasıl bir bağlantı vardır?1. Mitoz ve mayoz bölünme konularının okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 2. ünite/konu 7- 3. ünite/konu 1.
10Konu anlatımı: Evrim ve mekanizmaları Sınıf içi tartışma: Evrim kavramının tanımlanarak canlıların evriminde etkili olan mekanizmaların tartışılması1. Evrim konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, 4. ünite/konu 1,2 ve 3.
11Konu anlatımı: Canlıların sınıflandırılması Sınıf içi tartışma: Filogenetik, sınıflandırma ve taksonomi kavramlarının tanımlanması Kısa sınav 4: 10. ve 11. haftaların konuları ile ilgili1. Sınıflandırmanın konusunun okunması Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 1 ve 2. 2. Kısa sınav 4: (10. ve 11. haftaların konuları ile ilgili) Kaynak: Ders Kitabı, 4. ünite/konu 1,2 ve 3 ile 5. ünite/konu 1 ve 2.
12Konu anlatımı: Ökaryotik çeşitlilik (Protistler) Sınıf içi tartışma: Tek hücreli ökaryotik mikroorganizmaların ekosistem için öneminin tartışılması1. Protistler konusunun incelenmesi Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 3.
13Konu anlatımı: Ökaryotik çeşitlilik (Bitkiler) Sınıf içi tartışma: Bitkilerin ekosistem için öneminin tartışılması Kısa sınav 5: 12. ve 13. haftaların konuları ile ilgili1. Bitkiler konusunun incelenmesi Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 4 ve 5. 2. Kısa sınav 5: (12. ve 13. haftaların konuları ile ilgili) Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 1-3.
14Konu anlatımı: Ökaryotik çeşitlilik (Mantarlar) Konu anlatımı: Ökaryotik çeşitlilik (Omurgasız Hayvanlar) Sınıf içi tartışma: Mantarların diğer ökaryotik gruplardan farklılıklarının ve biyoteknolojik uygulama alanlarının tartışılması1. Mantarlar konusunun incelenmesi Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 6 ve 7. 2. Omurgasızlara Giriş konusunun okunması. Kaynak: Ders Kitabı, ünite/konu 33.
15Konu anlatımı: Ökaryotik çeşitlilik (Omurgalı Hayvanlar) Sınıf içi tartışma: Omurgalı hayvanlar arasındaki filogenetik ilişkilerin tartışılması1. Hayvanlar konusunun incelenmesi Kaynak: Ders Kitabı, 5. ünite/konu 8 ve 9.
16Final

Değerlendirme Sistemi

EtkinliklerSayıKatkı Payı
Devam/Katılım
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Derse Özgü Staj
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği520
Ödev
Sunum/Jüri
Projeler
Seminer/Workshop
Ara Sınavlar140
Final140
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı
TOPLAM100

AKTS İşyükü Tablosu

EtkinliklerSayıSüresi (Saat)Toplam İşyükü
Ders Saati143
Laboratuar
Uygulama
Arazi Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması143
Derse Özgü Staj
Ödev
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği52
Projeler
Sunum / Seminer
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)115
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi)130
Toplam İşyükü :
Toplam İşyükü / 30(s) :
AKTS Kredisi :
Diğer NotlarYok