| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygarlık ve Sanat Tarihi | RES1061 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Mimari Restorasyon Ön Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Teknik Programlar Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | İlona Baytar |
| Dersi Veren(ler) | İlona Baytar |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Öğrencinin; uygarlık ve sanat tarihini tarihsel, sosyal, kültürel ve mimari boyutları ile anlamasını ve uygarlık tarihinin temel evrimsel sürecini kavramasını sağlamak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Sanat Nedir? / Sanatın amacı nedir? / Üslup, algılama ve temsil etme / Tarih öncesi arkeolojik buluntular / Soyut ve somut düşüncenin gelişimi (edilgen, etkin, sentezci-sistemli, kuramsal, ideolojik) / Uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi (avcı-toplayıcı, tarım-hayvancılık, manüfaktür, Çatalhöyük) / İnsan topluluklarının yerleşik düzene geçişleri / Yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce / Mezopotamya sanatı / Mısır sanatı / Girit-Miken uygarlıkları sanatı / Yunan düşüncesi (mitos-logos) / Yunan uygarlığında kölelik ve vatandaşlık kavramı / Yunan sanatı / Etrüsk sanatı / Roma uygarlığı / Hukuk düzeni / Roma sanatı/ Anadolu’da Tarih Öncesi Çağlar / İlk Yerleşmelerde Yapılanma Eylemlerinin Gelişim Süreci / Hatti, Hitit, Frig, Urartu Sanatları / Anadolu’da İlk Uygarlıklara Ait Yapılar / Yapı Malzemeleri / Yapım Sistemleri / Yapı Tipleri / Üslup Özellikleri / Anadolu’da Grek, Roma ve Bizans Dönemi Yapıları / Yapı Malzemeleri / Yapım Sistemleri / Yapı Tipleri / Üslup Özellikleri / Yapılanma Eylemlerinin Gelişim Süreci. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Uygarlık ve sanat tarihinin temel kavramlarını bilir.
- Bu bilgileri restorasyon uygulamalarında kullanır.
- Farklı kültürlerin dünya uygarlığına katkılarını kavrar.
- Eleştirel bir bakış açısı ve düşünme becerisi geliştirir.
- Karşılaştırmalı olarak analiz yapar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Tanışma, dersin tanımı, başarı koşullarının açıklanması. | NA |
| 2 | Sanat nedir? Sanatın amacı nedir? Üslup, algılama ve temsil etme, tarih öncesi arkeolojik buluntular, soyut ve somut düşüncenin gelişimi. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 3 | Uygarlık tarihinin dönemselleştirilmesi (avcı-toplayıcı, tarım-hayvancılık, manüfaktür, Çatalhöyük). İnsan topluluklarının yerleşik düzene geçişleri, yerleşik düzene geçen uygarlıklarda siyasi ve dini düşünce. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 4 | Mezopotamya sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 5 | Mısır sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 6 | Girit-Miken uygarlıkları sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 7 | Yunan düşüncesi (mitos-logos), Yunan uygarlığında kölelik ve vatandaşlık kavramı, Yunan sanatına giriş. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Etrüsk sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 10 | Roma uygarlığı, hukuk düzeni, Roma sanatı. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 11 | Anadolu'da tarih öncesi çağlar, ilk yerleşmelerde yapılanma eylemlerinin gelişim süreci, Hatti, Hitit, Frig, Urartu sanatları. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 12 | Anadolu'da ilk uygarlıklara ait yapılar, yapı malzemeleri, yapım sistemleri, yapı tipleri, üslup özellikleri. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 13 | Anadolu'da Grek, Roma ve Bizans dönemi yapıları, II. Ara Sınav. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 14 | Yapı malzemeleri, yapı sistemleri, yapı tipleri, üslup özellikleri, yapılanma eylemleriin gelişim süreci. | İlgili Yayınlar, Araştırma, Gözlem. |
| 15 | Genel Değerlendirme | NA |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | 2 | 20 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 2 | 40 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 2 | 10 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 4 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|