| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Milliyetçilik ve Azınlıklar | SBU3912 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Lisans Programı (%30 İngilizce) Seçmeli @ İktisat Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Siyaset Bilimi ve Uluslararası İlişkiler Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Elçin Macar |
| Dersi Veren(ler) | Elçin Macar |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Türkiye’de ulus-devlet ve azınlıklar ilişkisi, azınlık politikası örnekleri ve konunun tarihsel gelişimini vermek. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | İmparatorluktan ulus-devlete geçiş süreci, millet sistemi, azınlık kavramı, Milletler Cemiyeti, Lozan Antlaşması, azınlık mevzuatı, Türkiye’de azınlıklar |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler ulus-devletin azınlık politikasının doğasını, imparatorluklardan ulus-devletlere ve şimdi de küreselleşme tartışmalarını kavrarlar.
- Öğrenciler, azınlıklar konusunda bilgi sahibi olurlar.
- Öğrenciler, tarihsel sorunları güncel sorunlarla karşılaştırır ve analiz ederler
- Azınlıklar konusunda farklı ülkelerin azınlık politikalarını karşılaştırırlar.
- Ulus kavramının tarihsel olduğunun kavranması sağlanır.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Millet’ten Azınlığa | Çağaptay, 1. Bölüm |
| 2 | Azınlık kavramı ve azınlıkların korunması | Oran, giriş +1. bölüm |
| 3 | Lozan Antlaşması ve azınlıklar | Oran, 2. bölüm |
| 4 | 1920’li yıllarda Türkiye’nin nüfus yapısı | Çağaptay, 2. Bölüm; Oran, 1. bölüm |
| 5 | Nüfus mübadelesi | Aktar, “Nüfusun Homojenleştirilmesinde ve Ekonominin Türkleştirilmesi Sürecinde Bir Aşama: Türk-Yunan Nüfus Mübadelesi,” |
| 6 | Türkiye'nin azınlıklara yaklaşımı | Elçin Macar, Cumhuriyet Dönemi'nde İstanbul Rum Patrikhanesi, İletişim, 2003, s. 167-181; Tanıl Bora, "Ekalliyet Yılanları-Türk Milliyetçiliği ve Azınlıklar," Modern Türkiye'de Siyasi Düşünce, cilt 4: Milliyetçilik,s. 911-918; Kerem Karaosmanoğlu, "Türkiye'de 'Azınlıklar' ve Komplo Zihniyeti," Liberal Düşünce, yıl:13, no:50, İlkbahar 2008, s. 139-159 |
| 7 | Türk kimliğinin oluşumu ve vatandaşlık | Çağaptay, 3. Bölüm+4. bölüm |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | 1930’lu yıllarda Yahudiler | Çağaptay, 8. Bölüm Aktar “1934 Trakya Yahudi Olayları ve Türk Milliyetçiliği,” |
| 10 | Bulgarlar, Süryaniler ve Keldaniler | Elçin Macar, "İstanbul Bulgarları," Toplumsal Tarih, no:117, Eylül 2003, s. 94-97; Yakup Bilge, "Süryanilerin Yeni Hayatı Sürgünlük," Varlık, no:1075, Nisan 1997, s. 26-27; Ülker Sayın, "Turabdin bölgesinde Süryaniler," Toplumsal Tarih, no:163, Temmuz 2007, s. 82-85; François Yakan, "Keldani-Asuri cemaatinin dünü-bugünü," yayınlanmamış notlar |
| 11 | Varlık Vergisi | Aktar, “Varlık Vergisi Nasıl Uygulandı?” Aktar, “Varlık Vergisi Sırasında Gayrimenkul Satışları ile Servet Transferi,” |
| 12 | Türkiye’de Azınlık mevzuatı ve uygulama | Oran, 3. bölüm Aktar, “Cumhuriyetin ilk yıllarında uygulanan ‘Türkleştirme’ politikaları,” http://www.tesev.org.tr/UD_OBJS/PDF/DEMP/AH/TESEV-vakiflar-rapor.pdf |
| 13 | Rumlar, Ermeniler, Heybeliada Ruhban Okulu | Çağaptay, 7. Bölüm http://www.tesev.org.tr/UD_OBJS/RuhbanOkuluTR_27_04_09.pdf |
| 14 | Türkiye’de Azınlık mevzuatında değişim-I | Oran, 4. ve 5. bölüm |
| 15 | Türkiye’de Azınlık mevzuatında değişim-II | Oran, 4. ve 5. bölüm |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 60 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|