| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Kentsel Tasarım Kuramları | SBP2900 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Şehir ve Bölge Planlama Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Şehir ve Bölge Planlama Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Zeynep Enlil |
| Dersi Veren(ler) | Zeynep Enlil |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Güncelliğini koruyan kent mekanının giderek yozlaştığı, kamusal alanın yok olduğu sorunsalına ilişkin çeşitli görüşlerin, bu sorunu aşmaya yönelik farklı kuramsal yaklaşımların tartışılması, sorgulanması |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Moderm kent mekanında kaybolan kimlik ve aidiyet duygusu. Yok olan kamusal alanı, kimlik ve aidiyet duygusunu yeniden canlandırma arayışına yönelik kentsel tasarım kuram ve yaklaşımlarının incelenmesi |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenci modern kentlerin kimlik kaybına uğramasına, kamusal alanın giderek yok olmasına neden olan süreçleri kavrar
- Öğrenci kentsel mekanı biçimlendiren süreçler hakkında eleştirel düşünme yetisi kazanır
- Öğrenci modern kentin kimlik krizinin tasarım yoluyla aşılmasına ve kamusal alanın yeniden inşasına yönelik farklı kuramsal yaklaşımları öğrenir
- Öğrenci “kimlik”, “yer”, “aidiyet duygusu” ve kent mekanın üretimini etkileyen faktörler arasındaki ilişkiyi eleştirel biçimde sorgulama yetisi kazanır.
- Öğrenciler farklı kuramsal yaklaşımların kentsel tasarım ve planlamaya etkilerini kavrar
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | “Yersizlik” kavramı ve modern kentte “kimlik” krizi; “mekanın,” “yerin” ve “aidiyet” duygusunun yitişi | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 2 | Arkaplan: 20. yüzyıl başında sanat ve mimarlık avand-garde hareketler | NA |
| 3 | Mimarlık ve Kent Tasarımında Modern Hareket ve Fonksiyonalizm | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 4 | Modern Hareket ve Fonksiyonalizme karşı tepkiler: TEAM 10 | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 5 | Tepkiler – İnsan ölçeği ve insan ilişkilerine ilişkin arayışlar: Jane Jacobs’un Savları Tepkiler – İnsan ölçeği ve insan ilişkilerine ilişkin arayışlar: Townscape Hareketi | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 6 | Tepkiler – Yüksek tasarım ve popular çevreler: Robert Venturi ve mimarlıkta karmaşıklık ve çelişki arayışları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 7 | Kevin Lynch ve “Okunaklı Kent” Norberg Schultz ve “Yerin Ruhu” Kavramı | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Kevin Lynch ve “Okunaklı Kent” | KEVIN LINCH (1960) "The City Image and its elements", from the Image of the City |
| 10 | Tarihsel tiplerin yeniden kazanımı söylemi; yapı tipi – kent morfolojisi ilişkisi; tipolojik yaklaşımın kentsel tasarım ve tarihi koruma açısından getirileri | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 11 | “yersizlik” ve “kamusal alanın çöküşü”nün ana nedenleri olarak kapitalist üretim biçiminin ve tüketim toplumunun eleştirisi. Geleneğin ve kamusal alanın yeniden kazanımına ilişkin söylemler (L. Krier vb) Andres Duany and Elizabeth Plater-Zyberk ve “Yeni Şehircilik” | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 12 | Kentsel tasarımın rolü üzerine tartışmalar: "Mekan tasarlayıcı" bir eylem olarak kentsel tasarım - "Yer tasarlayıcı" bir eylem olarak kentsel tasarım | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 13 | Öğrenci sunumları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 14 | Öğrenci sunumları | Kitaplardan seçilmiş bölümler |
| 15 | Andres Duany and Elizabeth Plater-Zyberk ve “New Urbanism” | NA |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 13 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 25 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 30 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 20 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|