| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mimarlıkta Oran | MIM3352 | 3 | 5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Nuran Kara Pilehvarian |
| Dersi Veren(ler) | Nuran Kara Pilehvarian |
| Asistan(lar)ı | Selim Kılıçoğlu, Gözde Demir |
| Dersin Amacı | Lisans öğrencilerinin, geçmişteki mimarlık ürünlerini daha iyi değerlendirebilmeleri için, mimarlık estetiğinde sıkça kullanılan oran, simetri, vb. gibi kavramlar konusunda bilgilendirilmeleri amaçlanmaktadır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Antikçağ’dan Başlayarak Doğada, Sanatta, Felsefede ve Mimarlıkta Oran Kavramının İrdelenmesi / Mimarlıkta Kullanılan Oransal Düzenler İle Oranların Sayısal ve Geometrik Tanımları / İlkçağ’dan Modern Döneme (Le Corbusier) Kadar Geçen Süreçte, Orantı Sistemleri Gözetilerek Planlanmış Olan Yapıların İrdelenmesi. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Tarihsel süreç içinde planlama ilkelerini etkileyen orantı sistemlerinin kavranması
- Antik dönem felsefesinde estetik ve oran ilişkilerinin kavranması.
- Tarihsel süreç içinde, planlama ilkelerini etkileyen orantı sistemlerinin kavranması.
- Mimarlık tarihi bağlamında oran konusunun kavranması.
- Le Corbusier’in ortaya koyduğu modulor’un kavranması.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Antik Çağ felsefesinde, doğada, sanatta ve mimarlıkta oran kavramının irdelenmesi. | NA |
| 2 | Mimarlıkta kullanılan oransal düzenler ve orantı sistemlerinin sayısal ve geometrik tanımları. | NA |
| 3 | İlk Çağ mimarlıklarında oran kavramı; Mısır. | NA |
| 4 | Yunan mimarlığında orantı sistemleri. | NA |
| 5 | Etrüsk ve Roma mimarlıklarında orantı sistemleri. | NA |
| 6 | Ortaçağ mimarlıklarında oran kavramı; İlk Hıristiyan, Bizans ve Roman ve Gotik mimarlıklarında orantı sistemleri. | NA |
| 7 | Rönesans dönemi orantı sistemleri. | NA |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Anadolu Selçuklu ve Osmanlı dönemleri yapıları üzerinde oran analizleri | NA |
| 10 | Klasik Osmanlı dönemi yapılarının plan, kesit, görünüş krokileri üzerinde orantı sistemlerinin irdelenmesi. | NA |
| 11 | Klasik Osmanlı dönemi yapılarının plan, kesit, görünüş krokileri üzerinde orantı sistemlerinin irdelenmesi. | NA |
| 12 | Le corbusier; modulor. | NA |
| 13 | Öğrenci sunuşları. | NA |
| 14 | Öğrenci sunuşları. | NA |
| 15 | Öğrenci sunuşları. | NA |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum/Jüri | 1 | 30 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | ||
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 3 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 0 | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 0 | 0 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | 1 | 25 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 21 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 21 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|