| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Yerleşim Tasarımında Fizik Etkenler | MIM5131 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz, Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı Seçmeli @ Mimarlık ABD Yapı Fiziği Yüksek Lisans Programı (Tezsiz) Seçmeli @ Uygulamalı Kent Bilimi ve Kentsel İnovasyon Yüksek Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Gülay Zorer Gedik |
| Dersi Veren(ler) | Rengin Ünver, Zerhan Yüksel Can, Gülay Zorer Gedik, Neşe Yüğrük Akdağ, Leyla Dokuzer Öztürk, M. Nuri İlgürel, Şensin Aydın Yağmur, Suzi Dilara Mangan |
| Asistan(lar)ı | Ahmet Bircan Atmaca, Fatma Zoroğlu, Abdullah Umur Göksu, Seda YÜKSEL DİCLE |
| Dersin Amacı | Güneş ışınımı, rüzgar, ısı, nem; gürültü, günışığı gibi çevresel veriler ışığında kentsel yerleşim ölçeğinde bir projenin hazırlanabilmesi için gerekli bilgileri edindirmek ve bu bilgileri uygulama becerisini kazandırmak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Güneş ve rüzgar etkenlerine bağlı kentsel tasarım ölçütleri / Güneşten yararlanma ve korunma açısından parsel düzenleme ilkeleri, yapı ve yerleşmelerin yönlendirilmesi, ulaşım akslarının düzenlenmesi / Gürültü denetimi açısından yerleşim ölçeğinde planlama ilkeleri / Ses kaynağı – alıcı arasında gürültünün azaltılmasına yönelik önlemler ve uygulama örnekleri / Günışığından yararlanma açısından yerleşim ölçeğinde planlama ilkeleri / Günışığından yararlanmada etkin olan yön ve engel koşullarının belirlenmesine yönelik uygulamalar. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Fiziksel çevre etkenlerine yönelik genel bilgi sahibi olma
- Mimari tasarımda yapı fiziği öğelerinin önemi ve etkisi konusunda bilinçlenmek
- Yapı içi ve yapı dışı görsel, işitsel ve ısısal konfor koşulları ile ilgili sorunlar konusunda temel ilkeler ile ilgili becerileri edinmek
- Yapı içi ve yapı dışı görsel, işitsel ve ısısal konfor koşulları ile ilgili teknolojiler konusunda temel bilgileri edinmek
- Güneş ışınımı, rüzgar, ısı, nem, gürültü, günışığı gibi çevresel veriler ışığında kentsel yerleşim ölçeğinde bir proje yapmak.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Yerleşme ölçeğinde konforlu fiziksel çevre oluşumu konusunda genel bilgi. Farklı iklim tiplerinde genel yerleşim özellikleri. | Ders Notları |
| 2 | Güneşten yararlanma ve korunma; yerleşim alanının seçimi ve parsel düzenleme ilkeleri. | Ders Notları |
| 3 | Gölge eğrileri yönteminin tanıtılması; kent planlamada kullanımı konusunda örnekler. Proje ödevi. | Ders Notları |
| 4 | Rüzgar etkenine bağlı kentsel tasarım; en uygun yerleşim alanının belirlenmesi. Proje kontrol. | Ders Notları |
| 5 | Rüzgar ve güneş etkenlerine bağlı olarak yapıların ve yerleşmelerin yönlendirilmesi, ulaşım akslarının düzenlenmesi. Proje kontrol. | Ders Notları |
| 6 | Yapı yerleşim ölçeğinde, dış gürültü düzeyine yönelik standart ve yönetmelikler. Yerleşim alanı seçiminde ve genel planlama kararlarında gürültü haritalarının yeri. | Ders Notları |
| 7 | Gürültünün açık havada yayılmasında önem taşıyan etkenler ve etki büyüklükleri. | Ders Notları |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Gürültü denetimi açısından makro ölçekte tasarım ilkeleri, yol-yapı ilişkisi ve yapıların uygun konumlandırılması. | Ders Notları |
| 10 | Gürültü denetiminde engellerden yararlanma; engelden ötürü gürültünün azalmasına yönelik hesap biçimleri ve uygulama örnekleri. | Ders Notları |
| 11 | Öğrenci Semineri, proje kontrol. | Ders Notları |
| 12 | Doğal aydınlatma açısından yerleşim planı oluşturulurken yol-yapı ilişkisinin kurulması, örnek uygulamalar. | Ders Notları |
| 13 | Doğal aydınlatma açısından yerleşim planı oluşturulurken yapı-yapı ilişkisinin kurulması, örnek uygulamalar. | Ders Notları |
| 14 | Öğrenci Semineri, proje kontrol. | Ders notları |
| 15 | 2 .Yıliçi sınavı | Ders notları |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 10 |
| Sunum/Jüri | 2 | 10 |
| Projeler | 2 | 10 |
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 11 | 6 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 30 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | 2 | 40 | |
| Sunum / Seminer | 2 | 3 | |
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|