| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Mimari Tasarıma Giriş | MIM1011 | 5 | 10 | 3 | 4 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Mimarlık Lisans Programı (%30 İngilizce) |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Mimarlık Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Selin Yıldız |
| Dersi Veren(ler) | Hande Düzgün Bekdaş, Neslinur Hızlı Erkılıç |
| Asistan(lar)ı | Hasan Taştan, Esin Yılmaz, Ömür Kararmaz, Hasan Tastan |
| Dersin Amacı | Mimari Tasarıma Giriş dersi, tasarım düşüncesinin, mekan kavramının ve tasarımın temel ilkelerinin diğer bilgi alanları ile kurdukları ilişkinin araştırılmasını, sorgulanmasını ve yorumlanmasını amaçlamaktadır. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Mimari Tasarımın Temel İlkeleri; Mimari Tasarım Süreci; Görsel Analiz Teknikleri; Mimari Çevreyi Anlama; İnsanın Eylem ve Hareketleri; Tasarım Kavramları; Mimari Mekân; Ölçek; Oran. Bu dersin kapsamında öğrencinin mimari mekanı, mimari çevreyi anlama, yorumlama ve anlatma becerisinin geliştirilmesi hedeflenir. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Mimarlık eğitiminin ilk yılında edinilen temel tasarım ilkelerinin, mimari anlatım ve iletişim bilgisinin, mekan içerisinde insanın yeri ve boyutları hakkında edinilen bilgilerin birleştirilmesi
- Kompozisyon bilgisinin, estetik kuramlarının, üç boyutlu nesnelerin iki boyutlu bir düzlemde nasıl ifade edileceğinin, iki boyutlu bir düzlemde ifade edilen nesnelerin üçüncü boyutta hangi katı cisimlere karşılık geldiğinin öğrenilmesi
- Mimari bir tasarımı anlatmak kullanılan anlatım modellerine hakim olmak, ölçek kavramına hakim olmak
- İnsanın durağan ve devingen boyutlarının, bu boyutlara göre eylem alanlarının nasıl boyutlandırılabileceğinin kavranması
- Tasarım sorununun özelliklerine, farklılaşan çevre verilerine ve tasarımı yapan kişinin kişisel seçimlerine göre değişen bir yorum geliştirebilme ve sunma becerisinin kazanılması.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Genel Açıklama / Mimari Tasarıma Giriş konusunda bilgilendirme / Bakmak / Eskiz Nedir, Nasıl Yapılır / Hızlı Eskiz Teknikleri / Perspektif / Odak / Konu / Kompozisyon / Derinlik / Hareket / | Eskiz çalışmaları |
| 2 | Görmek: İstanbul üzerinden mimari mekan ve çevrenin okunması. | Derslik çizimleri |
| 3 | Ölçek mimari ifade; plan, kesit ve görünüşler hakkında konuşularak, derslik planlarının ve kesitlerinin çizilmesi. | Ölçek; plan, kesit, görünüş |
| 4 | Dersliğin farklı malzemeler kullanılarak 1/20, 1/50 ve 1/100 gibi farklı ölçeklerde maketinin yapılması. | Derslik maketi |
| 5 | Tek ve iki kaçışlı perspektif konusunun anlatılması, örneklerle uygulama yapılması. | Perspektif çalışmaları |
| 6 | Fakültenin merdivenlerine ait eskiz ve ölçekli çizim çalışmaları, maket yapılması. | Merdiven çizimleri |
| 7 | 1. Ara Sınav + Alan Gezisi | Ara sınav + alan gezisi |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Mimari Tasarım çalışmasının yapılacağı alanın 1/500 ölçekli maketinin yapılması | Eskiz çalışmaları |
| 10 | Bina bilgisi dili içinde birim etüdlerinin oluşturulması; yaşama, yemek mekanları, ıslak hacimlerin çizilmesi... Kat planları, kesit , cephe ve maket çalışmaları (ö. 1/100) | Birim etüdü / plan |
| 11 | Bina bilgisi dili içinde birim etüdlerinin oluşturulması; yaşama, yemek mekanları, ıslak hacimlerin çizilmesi... Kat planları, kesit , cephe ve maket çalışmaları (ö. 1/50) | Birim etüdü / plan + kesit |
| 12 | Kat planları, kesit , cephe ve maket çalışmaları (ö. 1/50) | Plan + kesit |
| 13 | Kat planları, kesit , cephe ve maket çalışmaları (ö. 1/50) | Plan + kesit |
| 14 | Kat planları, kesit , cephe ve maket çalışmaları (ö. 1/50) | Kesit + görünüş |
| 15 | Konu Tekrarı ve Uygulamaları | Kesit + görünüş |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 15 | 5 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | 12 | 5 |
| Arazi Çalışması | 2 | 5 |
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 5 |
| Ödev | 10 | 20 |
| Sunum/Jüri | 2 | 20 |
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | ||
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 12 | 4 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | 12 | 4 | |
| Arazi Çalışması | 2 | 4 | |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 4 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 10 | 4 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | 5 | 4 | |
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 8 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 8 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|