Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mimarlık Felsefesi | FEL5120 | 3 | 7.5 | 3 | 0 | 0 |
Önkoşullar | Yok |
---|
Yarıyıl | Güz |
---|
Dersin Dili | Türkçe |
---|---|
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli @ İnsan ve Toplum Bilimleri ABD Felsefe Tezli Yüksek Lisans Programı |
Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
Dersi Sunan Akademik Birim | İnsan ve Toplum Bilimleri Bölümü |
---|---|
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Veren(ler) | A. Teyfur Erdoğdu |
Asistan(lar)ı |
Dersin Amacı | Bilindiği gibi felsefe düşüncelerin ve yaşama ait sorunların dil ile ortaya koyulduğu bir alan iken, mimarlık tasarlananların inşa etme yoluyla gerçekliğe dönüştüğü bir alandır. Felsefe ve mimarlık arasında varolan ilişkiyi düşünme, dil ve anlam üzerinden okumak ve buradan yaşama dair birtakım cevaplara ulaşmak. Çünki insan yaşamını güzelleştirmeyi, kolaylaştırmayı, anlamlandırmayı ve yüceltmeyi kendine hedef edinmiş olan felsefenin mimariyle bu alanlarda herhangi bir ilişkisinin olmaması düşünülemez. |
---|---|
Dersin İçeriği | Yapısı gereği birçok disiplinden beslenen mimarlık göstergebilim terminolojisi bağlamında bir dil (language) gibi düşünelecek ve böylelikle herhangi bir mimari yapı bir söz öbeğine (parole) dönüştürülerek anlamlandırılmaya çalışılacaktır. Mimari eserleri yapan mimarlar eserlerinin yanında olmadıkları (absent) için herbir eser aynı zamanda öksüz (orphan) durumuna düşer. Mimarinin temel ilkelerinden olan güzellik (venustas), kalıcılık (firmitas) ve faydalılık (utilitas) gibi kavramların mimari olmayan ve mimariye dışarıdan yüklenen anlamlar olup olmadığı tartışılacak. Felsefe- mimarlık ilişkisinde dekonstrüksüyon gibi ortak kavramlar ele alınıp tartışılacaktır. |
Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrencilere mimarlık felsefesi denilen bu düşünsel ve tasarımsal yaratı alanı sosyo-kültürel hadiseler hakkında tahlil yapabilmelerine yarayacak birçok ipucu verecektir.
- Öğrencilere hadiselere farklı açılardan bakabilme yetisi kazandıracaktır.
- Öğrenciler felsefe ve mimarlık varlık, bilgi, gerçek, adalet, güzellik, doğruluk, akıl ve dil gibi konularla ilişkili olduğu için bunların üzerine düşünceler ve eserler geliştirirler. Bu noktada mimarlık ve felsefe kesişirler.
- Öğrenciler metod tartışmalarındaki terminolojiye vakıf olur.
- Öğrenciler kendi çalışmalarını mevcut akademi literatür içinde doğru konumlandırabilmeyi öğrenir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş ve mimarlık felsefesinin anlamı | Ders kitabından ilgili bölüm |
2 | Mimarlık felsefesinin temel kavramları | Ders kitabından ilgili bölüm |
3 | Babil Kulesi metaforu. Felsefe, dil ve mimarlık ilişkisi | Ders kitabından ilgili bölüm |
4 | Mimarlık uğraşısının felsefeden etkilenmesi ve nasıllığı | Ders kitabından ilgili bölüm |
5 | Sivil mimari örnekleri ve felsefesi | Ders kitabından ilgili bölüm |
6 | Resmi mimari örnekleri ve felsefesi | Ders kitabından ilgili bölüm |
7 | Kutsal mimari örnekleri ve felsefesi | Ders kitabından ilgili bölüm |
8 | Ara Sınav 1 | |
9 | Geleneksel mimari ve felsefe | Ders kitabından ilgili bölüm |
10 | Modern mimari ve felsefe | Ders kitabından ilgili bölüm |
11 | Post-modern mimari ve felsefe | Ders kitabından ilgili bölüm |
12 | Mimarlıkta "ethos" ve "ahlâk" sorunu | Ders kitabından ilgili bölüm |
13 | Mimarlıkta estetik sorunu | Ders kitabından ilgili bölüm |
14 | Mimarlık felsefesinde mekân sorunu | Ders kitabından ilgili bölüm |
15 | Mimarlık felsefesinde zaman sorunu | Ders kitabından ilgili bölüm |
16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
---|---|---|
Devam/Katılım | 15 | 30 |
Laboratuar | ||
Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Derse Özgü Staj | ||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
Ödev | ||
Sunum/Jüri | 1 | 20 |
Projeler | ||
Seminer/Workshop | ||
Ara Sınavlar | 1 | 20 |
Final | 1 | 30 |
Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
TOPLAM | 100 |
AKTS İşyükü Tablosu
Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
---|---|---|---|
Ders Saati | 13 | 3 | |
Laboratuar | |||
Uygulama | |||
Arazi Çalışması | |||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 12 | 9 | |
Derse Özgü Staj | |||
Ödev | |||
Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
Projeler | |||
Sunum / Seminer | 1 | 70 | |
Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 3 | |
Toplam İşyükü : | |||
Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
AKTS Kredisi : |
Diğer Notlar | Yok |
---|