| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Türkçe Öğretimi Tarihi | TRO2010 | 2 | 5 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Not set |
|---|
| Dersin Dili | İngilizce, Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Seçmeli @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Hayrullah Kahya |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Öğrencinin, dillerin ortaya çıkış teorilerini, dil ailelerini ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini öğrenerek Türk dilinin tarihsel sürecini kavramasını, böylelikle Türkçe öğretiminin tarihsel ve bugünkü sürecini anlamasını sağlamak. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dillerin kökeni teorileri, dil aileleri, Altay dilleri teorisi, Türkçenin dünya dilleri sınıflamasındaki yeri; Türk dilinin dönemleri ve kaynakları; tarihsel süreçte Türkçe öğretimi; Türkçenin tarihi kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulgular. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler, dünya dil ailelerini tanır.;
- Öğrenciler, Altay dilleri teorisini, Türkçenin dünya dilleri arasındaki yerini kavrar.
- Öğrenciler, Türk dilinin tarihî dönemlerini ve kaynaklarını kavrar.
- Öğrenciler, tarihsel süreçte Türkçe öğretimini bilir.
- Öğrenciler, Türkçenin tarihî kaynaklarında Türkçe öğretimine ilişkin bulguları kavrar.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Kaynak kitapların tanıtımı, dersin içeriği ve amaçları. Dil ve önemi, dilin özellikleri. Dil-kültür ilişkileri, dilin millet hayatındaki yeri. | |
| 2 | Dil aileleri, Altay dil teorisi ve Türkçenin dünya dilleri arasındaki yeri. Türk dilinin yaşı ve tarihî gelişimi. Türk dilinin tarihî gelişimi üzerine yapılan sınıflandırmalar. | |
| 3 | Hun Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 4 | Köktürk Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 5 | Uygur Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 6 | Karahanlılar Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 7 | Harezm Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Kıpçak Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 10 | Selçuklu Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 11 | Çağatay Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 12 | Tanzimat Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 13 | Meşrutiyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. | |
| 14 | Cumhuriyet Dönemi. Dönemin yazılı kaynakları ve Türkçe öğretimi. Türkçenin bugünkü yayılma alanları ve Türkçe öğretimi. | |
| 15 | ||
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 14 | 20 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 5 | 20 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | ||
| Final | 2 | 60 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 15 | 3 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | |||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 2 | 25 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 25 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|