| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Dil Bilgisi Öğretimi | TRO3052 | 2 | 2 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Güz |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | Zorunlu @ Türkçe Eğitimi Lisans Programı |
| Ders Kategorisi | Temel Meslek Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Türkçe ve Sosyal Bilgiler Eğitimi Bölümü |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | |
| Dersi Veren(ler) | Hasan Mesut Meral |
| Asistan(lar)ı |
| Dersin Amacı | Dilbilgisinin yeni Türkçe programındaki yerini tartışmak, sezdirme yollarını tanıtmak ve ortaokul dilbilgisi kazanımlarını incelemek. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Dil bilgisinin temel kavramları; Türkçenin ses, şekil, anlam ve söz dizimi yönünden temel özellikleri; dil bilgisi öğretimi ve dil bilgisi öğretiminin amacı; Türkçe Dersi Öğretim Programlarında dil bilgisi öğretimi modelleri ve yaklaşımları (Davranışçı, Bilişsel ve Yapılandırıcı) açısından değerlendirilmesi; Türkçe Dersi Öğretim Programı’nda (1-8. Sınıflar) dil bilgisi kazanımları; dil bilgisi öğretiminde konular (ses bilgisi, şekil bilgisi, anlam bilgisi) ve öğretiminde izlenecek sıra; yöntem ve teknikler, etkinlik örnekleri; metin merkezli dil bilgisi öğretimi uygulamaları. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar | |
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Öğrenciler dil bilgisinin Türkçe öğretimindeki yerini kavrar.
- Öğrenciler Türkçe öğretim programlarındaki dil bilgisi öğretimi durumlarını tartışır.
- Öğrenciler dil becerileriyle dil bilgisi öğretimini birleştirir.
- Dilbilgisi öğretimini içeren bütün bir eğitim durumu hazırlar.
- Dil bilgisi konularının öğretiminde uygun materyal tasarlayabilir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi | |
| 2 | Dil bilgisi ve dil bilimi ilişkisi | |
| 3 | Dil bilgisi öğretiminin amaçları | |
| 4 | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan yöntemler | |
| 5 | Dil bilgisi öğretiminde kullanılan teknikler | |
| 6 | Dil bilgisi öğretiminin sorunları | |
| 7 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – davranışçı yaklaşım | |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | ||
| 10 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım | |
| 11 | Dil bilgisi öğretiminin yaklaşımları – yapılandırmacı yaklaşım | |
| 12 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | |
| 13 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | |
| 14 | Yapılandırmacı yaklaşıma uygun dil bilgisi etkinlikleri geliştirme | |
| 15 | ||
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | 30 | 30 |
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | ||
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 13 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | |||
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 20 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 2 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 4 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|