| Ders Adı | Kodu | Yerel Kredi | AKTS | Ders (saat/hafta) | Uygulama (saat/hafta) | Laboratuar (saat/hafta) |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilim, Teknoloji ve Sosyal Değişme | SBO2152 | 2 | 4 | 2 | 0 | 0 |
| Önkoşullar | Yok |
|---|
| Yarıyıl | Bahar |
|---|
| Dersin Dili | Türkçe |
|---|---|
| Dersin Seviyesi | Lisans |
| Dersin Türü | |
| Ders Kategorisi | Uzmanlık/Alan Dersleri |
| Dersin Veriliş Şekli | Yüz yüze |
| Dersi Sunan Akademik Birim | Sosyal Bilgiler Eğitimi Lisans Programı |
|---|---|
| Dersin Koordinatörü | Mustafa Sağdıç |
| Dersi Veren(ler) | Mustafa Sağdıç |
| Asistan(lar)ı | Genç Osman İlhan |
| Dersin Amacı | Toplumsal değişime (olumlu ve olumsuz anlamda) neden olan etkenleri tanımak ve bunları sosyal bilgiler programlarıyla ilişkilendirmektir. |
|---|---|
| Dersin İçeriği | Geçmişte ve günümüzde bilim ve teknoloji ilişkisi, bilim ve teknolojinin sosyal değişime etkileri, insanlığın ortak bilim mirası, ünlü Türk ve yabancı bilim adamları, doku ve organ nakli, nano-teknoloji, gen teknolojisi gibi çağdaş bilimsel gelişmelerin yaşama etkisi, Türk Patent Enstitüsü, telif ve patent hakları, uzay ve havacılık çalışmaları. |
| Ders Kitabı / Malzemesi / Önerilen Kaynaklar |
|
| Opsiyonel Program Bileşenleri | Yok |
Ders Öğrenim Çıktıları
- Bilim ve teknolojinin toplumsal yapı üzerine etkilerini fark eder.
- Sosyal bilgiler eğitimi ve fen bilimlerinin ilişkisini fark eder
- Kökenini teknolojik gelişmeden alan toplumsal sorunları fark eder ve bunları çözmek için çözüm yolları ortaya koymaya çalışır.
- Toplumsal hayata etki eden bilim insanlarını tanır. Bilim ve teknoloji ile ilgili gelişmeleri takip eder.
- Medyada konuya ilişkin haberleri tarar ve öğrencileri için bu konuda dikey dosyalar oluşturur.
- Sosyal bilgiler dersi programında yer alan ilgili öğrenme alanı, ünite ve kazanımları tanır ve ilgili kazanımları kazandırmaya yönelik çaba içerisine girer.
- Teknolojinin ortaya koyduğu sorunlara karşı duyarlılığı geliştirir
- Sadece kendi varlığının neden ve amacını değil, aynı zamanda yaşadığı grubun, toplumun ve dünyanın varlık nedenini ve amacını düşünür; ve kendince bazı cevaplarla gelir; günlük yaşamdaki üretim ilişkileriyle bu neden ve amaçların devamı ve değiştirir.
Ders Öğrenim Çıktısı & Program Çıktısı Matrisi
| DÖÇ-1 | DÖÇ-2 | DÖÇ-3 | DÖÇ-4 | DÖÇ-5 | DÖÇ-6 | DÖÇ-7 | DÖÇ-8 |
Haftalık Konular ve İlgili Ön Hazırlık Çalışmaları
| Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
|---|---|---|
| 1 | Dersin içeriğinin tanıtılması ve toplum ve toplumsal değişme ilgili kavramların gözden geçirilmesi | İlgili Kaynak |
| 2 | Teknolojik ürünlerin zaman içinde gelişimini gösteren bakalım hangi çağdaymış etkinliği yapılır. Teknolojik ürünlerin hayatımızda ve çevremizde yaptığı değişiklikleri dikkate alarak geçmişle bugünü karşılaştırılması yapılır. | İlgili Kaynak |
| 3 | Eski çağ ve İlkçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | İlgili Kaynak |
| 4 | Orta çağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi | İlgili Kaynak |
| 5 | Yeniçağ döneminde dünyada ve İslam devletlerinde ortaya çıkan bilimsel gelişmelerin incelenmesi | İlgili Kaynak |
| 6 | Yakınçağ döneminin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | İlgili Kaynak |
| 7 | 1. Dünya ve 2. Dünya savaşı dönemlerinin bilim teknoloji ve sosyal değişme açısından incelenmesi | İlgili Kaynak |
| 8 | Ara Sınav 1 | |
| 9 | Ara Sınav | SINAV |
| 10 | Tarihsel süreç içerisinde tarihsel olayları ve bilimsel gelişmeleri ilişkilendiren resimli bir belirtke tablosu hazırlanması | İlgili Kaynak |
| 11 | Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur | İlgili Kaynak |
| 12 | Bilim insanlarını tanır ve bu insanların yapmış olduğu çalışmalardan hareketle onların ortak özelliklerine dair çıkarımlarda bulunulur | İlgili Kaynak |
| 13 | Bilimsel dergileri inceler ve konuyla ilgili gazete haberlerini inceleyerek dikey dosyalar oluşturur. Sınıfa getirilen gazete haberleri incelenir, konuyla ilgili tartışmalar yapılır. Karşıt görüş geliştirme tekniği ile konuların tartışılması. | İlgili Kaynak |
| 14 | Bilimsel dergileri inceler ve konuyla ilgili gazete haberlerini inceleyerek dikey dosyalar oluşturur. Sınıfa getirilen gazete haberleri incelenir, konuyla ilgili tartışmalar yapılır. Karşıt görüş geliştirme tekniği ile konuların tartışılması | İlgili Kaynak |
| 15 | Tıp alanındaki bilimsel gelişmeleri ve bunların insanlığa etkisi altı şapkalı düşünme yöntemi ile tartışmasının yapılması. Genel değerlendirme yapılır. | İlgili Kaynak |
| 16 | Final |
Değerlendirme Sistemi
| Etkinlikler | Sayı | Katkı Payı |
|---|---|---|
| Devam/Katılım | ||
| Laboratuar | ||
| Uygulama | ||
| Arazi Çalışması | ||
| Derse Özgü Staj | ||
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | ||
| Ödev | 1 | 30 |
| Sunum/Jüri | ||
| Projeler | ||
| Seminer/Workshop | ||
| Ara Sınavlar | 1 | 30 |
| Final | 1 | 40 |
| Dönem İçi Çalışmaların Başarı Notuna Katkısı | ||
| Final Sınavının Başarı Notuna Katkısı | ||
| TOPLAM | 100 | |
AKTS İşyükü Tablosu
| Etkinlikler | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İşyükü |
|---|---|---|---|
| Ders Saati | 16 | 2 | |
| Laboratuar | |||
| Uygulama | |||
| Arazi Çalışması | |||
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 16 | 2 | |
| Derse Özgü Staj | |||
| Ödev | 1 | 15 | |
| Küçük Sınavlar/Stüdyo Kritiği | |||
| Projeler | |||
| Sunum / Seminer | |||
| Ara Sınavlar (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Final (Sınav Süresi + Sınav Hazırlık Süresi) | 1 | 15 | |
| Toplam İşyükü : | |||
| Toplam İşyükü / 30(s) : | |||
| AKTS Kredisi : | |||
| Diğer Notlar | Yok |
|---|